Hej, jag söker någon som säljer limfog ekskivor med rundade långkanter, liknande dem som Rusta sålde fram till för runt ett år sedan. Har byggt vägghängda hyllor för CD- och DVD/BluRay-skivor av sådana limfogskivor (klyvt 300mm-skiva på mitten för att få hyllplan och sidor med bra djup) och behöver bygga om och addera fler hyllplan, men Rusta har slutat sälja dem.

Bauhaus, Hornbach, Clas Ohlson, och Jula säljer bara skivor med vassa kanter (och inte alla har ek). Eftersom ek är så hårt tycker jag det är bekvämt att köpa skivorna med färdigrundade kanter så man bara behöver såga, borra och skruva för att bli klar.

K-Rauta? ByggMax? XL Bygg? Beijer? Ö&B? ICA Maxi? Annan? Någon som vet?
 
Vad menar du med runda kanter? Jag brukar döva alla kanter på limfogsbrädor med hjälp av sandpapper. Först 80 och sedan 100 och ev 120 papper. Eller så kan du ta en stålrubank först och sandpapper sedan. Det finns också gammaldags rundningshyvlar men de är svåra att få tag på. Jag avråder från handöverfräsar. Det brukar sluta med att man rundat mer än man tänkt sig.
 
Med rundade kanter menar jag ungefär det du åstadkommer med sandpapper, men jag tycker det är bekvämt att slippa göra det själv och när man köper skivorna färdigrundade är alla lika, att hålla på själv med flera löpmeter är inte lockande och jag tvivlar på att jag skulle få till det lika snyggt som de fabriksrundade, som jag redan har, är.

Eftersom jag redan har en bunt hyllor av Rusta-skivorna vore de därför att föredra att hitta fler skivor av samma typ för att minimera arbetsinsatsen och öka chansen att resultatet ser bra ut.
 
Jag tror du får svårt att hitta färdigrundade. Jag tycker inte man ser skillnaden när man rundar själv. Inte ens min fru, som har hökblick för små detaljer, ser skillnad mellan de olika hyllplanen.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vad menar du med runda kanter? Jag brukar döva alla kanter på limfogsbrädor med hjälp av sandpapper. Först 80 och sedan 100 och ev 120 papper. Eller så kan du ta en stålrubank först och sandpapper sedan. Det finns också gammaldags rundningshyvlar men de är svåra att få tag på. Jag avråder från handöverfräsar. Det brukar sluta med att man rundat mer än man tänkt sig.
Tycker precis tvärtom. Med en handöverfräs och ett frässtål med lämplig radie kan man inte avrunda "mer än man tänkt sig". Frässtål för avrundning finns med ett par millimeters radie upp till det tiodubla. Det handlar bara om att välja ett stål med den radie man vill ha, ställa in och sedan provfräsa på en spillbit. När allt är rätt inställt blir resultatet konsekvent och som man vill ha det. Inga problem.

Har man ingen handöverfräs är såklart läget annorlunda. Men det är stor skillnad på att döva respektive avrunda en kant. I valet mellan hyvel och sandpapper eller handöverfräs med rätt stål känns valet lätt om det är avrundning det handlar om. Fräsen är exakt — allt annat är "feeling".

//Ronnie
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Det beror kanske på vilken fräs man har. Min är tung och tar gärna för mycket. En lättare fräs som funkar med styrskena står i och för sig på önskelistan. Självklart beror det på rundningens radien också.
 
J justusandersson skrev:
Inte ens min fru, som har hökblick för små detaljer, ser skillnad mellan de olika hyllplanen.
Inte ens min fru, som har hökblick för små detaljer, ser skillnad mellan de olika hyllplanen.;):D:D
 
J justusandersson skrev:
Det beror kanske på vilken fräs man har. Min är tung och tar gärna för mycket. En lättare fräs som funkar med styrskena står i och för sig på önskelistan. Självklart beror det på rundningens radien också.
Makitas nya 18 voltare är helt grym att jobba med. Lätt och smidig.
 

Bästa svaret

Krilleman
"Jem & Fix" hade rundade ekskivor för ett tag sen om jag minns rätt!

Hittade efter lite letande. Dom heter visst bara "hylla ek".
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror kanske på vilken fräs man har. Min är tung och tar gärna för mycket. En lättare fräs som funkar med styrskena står i och för sig på önskelistan. Självklart beror det på rundningens radien också.
Fräsen styr ju mot ett kullager så den tar varken mer eller mindre oavsett storlek på maskinen. Har du problem att hålla fräsen i våg så skruva på en större sula så undviker du mycket av tipprisken.

http://toolmonger.com/2008/07/10/a-better-offset-router-base/

Ett annat knep är att skruva/dubbelhäftande tejpa fast en bit bänkskiva på fräsens sula så fräsen får stöd även där den hänger fritt. Lite mekigare då du inte kan fräsa med bänkskivan ;fritt hängande i luften".
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
"Jem & Fix" hade rundade ekskivor för ett tag sen om jag minns rätt!

Hittade efter lite letande. Dom heter visst bara "hylla ek".
Tack, jag får kanske överväga en resa till Sala eller Köping om ingen annan tipsar om något närmare Stockholm.

Att hålla på med handöverfräs är inte ett alternativ och jag undviker helst att sitta med rasp/fil/sandpapper i flera timmar för att få flera löpmeter att få samma rundning som de befintliga hyllplanen.

Märkligt att plan med rundade kanter är så ovanliga, de är ju i en del avseenden bättre än de med vassa kanter om man håller på med enklare möbelsnickeri.

Någon som kan tipsa om något oväntat? Jysk? Åhlens? Pressbyråns specialbutiker? :)
 
Krilleman
Ring och kolla så dom verkligen har rundade kanter så du inte åker så långt i onödan!

Som jag minns det när jag pillade på dessa så var det så.
 
F fantasilös skrev:
Märkligt att plan med rundade kanter är så ovanliga, de är ju i en del avseenden bättre än de med vassa kanter om man håller på med enklare möbelsnickeri.
Tycker inte alls det är märkligt, chansen att en universalrundning faller alla i smaken är minimal. Nån kanske tycker R3 är lagom, nån annan R10 osv....och möjligheten att snickra egna alster baserade på bänkskiva blir väl knappast större om ena långsidan är rundad o obrukbar vad gäller att limma eller skruva ihop vinkelrätt med något annat.
 
Jag har en R1.6 som jag kör allting genom. Det blir inte för mycket.
 
Krilleman Krilleman skrev:
"Jem & Fix" hade rundade ekskivor för ett tag sen om jag minns rätt!

Hittade efter lite letande. Dom heter visst bara "hylla ek".
Nu har jag äntligen haft möjlighet att besöka en "Jem & Fix", den i Sandviken. Ekskivorna hade rundade hörn, med samma rundning som Rusta-skivorna jag tidigare använt. 1000x300x18mm-skivorna hade dock inte rundade hörn utan bara en skarpare fasning, men 800x300x18 och 1200x300x18 hade rätt rundning.

Om någon annan hittar denna tråd kan det kanske vara till hjälp att veta att skivorna är från leverantören Wallmann (www.wallmann.dk), och artikelnummer 1418685 är 800x300x18mm, och 1418686 är 1200x300x18mm.

Snart är hyllorna ombyggda. Stort tack till Krilleman för tipset!
 
Redigerat:
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.