L Lolight skrev:
Ja, bara för HQ inte har regnsensor så är det "en bra grej" att den fortsätter klippa när det blir regn. Tror vi har hittat en som gillar sin HQ skarpt här :)
Ja jag gillar den för det faktiskt fungerar, punkt slut!
 
  • Gilla
knicklas
  • Laddar…
Att man byter från t.ex. Worx till Husqvarna hör man talas om, men ingen jag vet har bytt från Husqvarna. Kan vara värt att ha med sig i beslutsprocessen.
 
  • Gilla
knicklas och 2 till
  • Laddar…
legion legion skrev:
Hur vissa robotar beter sig mot slingan är diskuterat till döderdagar de senaste åren och det vore mycket tråkigt om även denna tråd blir full av worx vs HQ-tjafs baserat på missförstånd.

Kort förklarat gör ingen av robotarna fel, de gör på två olika sätt: Worx kör fram till slingan och kan vända direkt.
HQ kör 10-15 cm förbi slingan (en form av kantklippning) och måste därför beroende på ingångsvinkeln ibland backa innan den svänger.
Tack för att du styr upp tråden. Båda robotarna gör rimligen som de blivit programmerade och ska inte bli beskyllda för att göra fel.

Eftersom TS frågade efter råd om den bästa och mest prisvärda så blir denna tråd lätt en jämförelse mellan olika modeller och märken. Jag har inte deltagit i andra trådar så vet inte vad som skrivits där, men denna programmering är vad som gjorde att jag valde som jag gjorde då - därav tänkte jag att det kunde vara relevant även nu.
 
L
JustDoIt JustDoIt skrev:
Tack för att du styr upp tråden. Båda robotarna gör rimligen som de blivit programmerade och ska inte bli beskyllda för att göra fel.

Eftersom TS frågade efter råd om den bästa och mest prisvärda så blir denna tråd lätt en jämförelse mellan olika modeller och märken. Jag har inte deltagit i andra trådar så vet inte vad som skrivits där, men denna programmering är vad som gjorde att jag valde som jag gjorde då - därav tänkte jag att det kunde vara relevant även nu.
Den bästa är oftast den dyraste. Men den mest prisvärda är inte den dyraste. Det är viktigt att tänka på.
Men för att börja från början. Inköpet av maskin är bara hälften av det hela. Man kan säga så här:
Maskin + Du och din familj + Din trädgård = System för automatiskt klippa gräset.

Där är det så att maskin måste passa till den fysiska miljön som blir där den ska arbeta. Men en stor faktor är också den som installerar och sköter systemet. Samt! vilka förväntningar man har på det hela. Där varierar det kraftigt.
Det är ofta svårt att få något som funkar bra, om man inte är intresserad, samt jobbar med att få installationen i trädgården bra.
Kastar man mer pengar efter problemet så löser det sig. Dvs du köper installationen av proffs.
Mitt högst personliga råd kring vad man ska kolla på och hur man ska tänka när man köper. Om du har en liten villaträdgård med plan och bra mark. Då passar de små klipparna med tre hjul. Som jag skrev Jag rekar Worx, HQ samt HQ kloner i ingen bestämd ordning.
Har du en lite större tomt över 500 kvadrat, så kan man välja Worx om du inte har en skogstomt eller en massa lutningar och annat som kan bli problem. Då kan du spara en massa pengar. Worx är väldigt prisvärd faktiskt och kan på många punkter mäta sig med HQ.
Både HQ och Worx har sina för och nackdelar. HQ har fler fördelar men är också betydligt dyrare. Faktum är också att på en mindre tomt kan Worxen faktiskt vara bättre, då den svänger fortare.
På stora tomter, över 1200 kvadrat så tycker jag att man ska gå direkt på HQ, eller om tomten har mycket tunga partier, lutningar, långt tillbaka till laddningen, träd osv. Det är mina 2cent.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tolkar det som att Husqvarna är bäst, tätt följt av Gardena. Men de är dyrast och Worx är en bra billigare variant med lite mindre funktioner.

Har kollat på de 3 olika märkena i de storlekarna vi behöver och har inte bestämt något än. Ska hålla koll på om det kommer lite erbjudanden framöver kanske. Man kan ju hoppas iaf. :)

Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Givetvis skall klipparen kunna klippa i regn, regnsensor har de klippare som ej tål att bli blöt.

Man kan inte jämföra spec på klipparna för att se, vet flera som provat billiga klippare, blir ett eller nåt år, sen när man blivit beroende, och det börjar jävlas brukar det sluta med en Husqvarna, men visst kan dessa också jävlas, som precis allt kan...
Köp en billigare modell och prova, rullar den och gör sitt jobb i några år så anse den betald...
 
  • Gilla
knicklas
  • Laddar…
L
Känner flera som har lite olika robotar. Min granne har haft en HQ fem år. Det är en dyrare modell. Han får serva eller byta någon del varje år. Det är motorer, batteri, det fel på elektroniken. Det ska uppdateras osv. Säg att han lägger ett par tusen varje år på service.
Sedan har min bror en Worx som han inte gjort något med på 3 år. Den kostade 6000 i inköp.
 
  • Gilla
tornberg
  • Laddar…
Vill tipsa om att kolla arbetstiden och klippbredden före köp om ni har lite större tomt.

Klippbredden påverkar klippt yta per timme rätt mycket och arbetstiden per laddning påverkar hur mycket tid roboten spenderar på att klippa jämfört med att köra till och från laddstationen och stå och ladda. Med kort arbetstid blir det gärna spår i gräsmattan där den åker fram o tillbaka.
Dessutom om du har en stor gräsmatta och vill kunna använda gräsmattan för lek o annat innebär en längre arbetstid att den totala arbetstiden i schemat blir mindre och gräsmattan blir ledig.

Tror det är Stiga som har längre arbetstid. Och min Worx men den har jag tryckt i rejält större batteri i. Den går sex timmar på en laddning så den kör alltid bara ut en gång de dagar den är schemalagd. Det har friat upp väldigt många timmars gräsmattetillgänglighet.

Tex om man behöver 5h arbtid en dag, min kör 8-13 sedan klar. Med 1h arbtid måste schemat vara ca 8-21 (!) för att få ut 5h aktiv klipptid.
 
L
martin43 martin43 skrev:
Tex om man behöver 5h arbtid en dag, min kör 8-13 sedan klar. Med 1h arbtid måste schemat vara ca 8-21 (!) för att få ut 5h aktiv klipptid.
Hur stor tomt har du? Jag inte haft några problem med min Worx och klipptiden. Kör bara 3 timmar per dag, inklusive laddning. Ökar till 4 timmar de veckor som det växer som mest. Och då använder jag alla av de 800 kvm som den är specad för.
 
F
L Lolight skrev:
Min granne har haft en HQ fem år. Det är en dyrare modell. Han får serva eller byta någon del varje år
Och för att fylla på med lite mer anekdotiska bevis så har jag en dyrare HQ som kört fem somrar utan att byta en enda grej, inga elektronikfel, inga uppdateringar, ingen service. Har inte kostat mig en krona sen jag köpte den, förutom laddströmmen då.
 
  • Gilla
knicklas
  • Laddar…
L
F Freddedan skrev:
Och för att fylla på med lite mer anekdotiska bevis så har jag en dyrare HQ som kört fem somrar utan att byta en enda grej, inga elektronikfel, inga uppdateringar, ingen service. Har inte kostat mig en krona sen jag köpte den, förutom laddströmmen då.
De enda råd vi kan ge är från våra egna erfarenheter. Och där har jag sett att servicekostnaderna för en Worx mot en HQ är i stort samma. Det var det jag ville framföra. Det tar inte bort det faktum att man bör starkt väga in vilken tomt som ska klippas. För de passar till olika typer av miljöer. Köper du fel där kommer du få mycket problem.
 
L Lolight skrev:
Hur stor tomt har du? Jag inte haft några problem med min Worx och klipptiden. Kör bara 3 timmar per dag, inklusive laddning. Ökar till 4 timmar de veckor som det växer som mest. Och då använder jag alla av de 800 kvm som den är specad för.
700 m2 aktiv gräsyta i lite olika krumelurer. Jag har heller "inte några problem" med klipptiden. Det är bara det att det blir något så in i hvete mycket bättre när klipparen kan arbeta längre på varje laddning! Därför ville jag tipsa TS om att det är värt att titta på den siffran när man jämför olika modeller.

Jag bestämde mig för att slippa mossa och sånt utan att själv behöva lägga ner arbete och även utan att använda gifter så jag har drivit på gräsmattan ordentligt (gödsel och vatten vid behov) och då får klipparen jobba riktigt ordentligt (med original batteri) om man vill att gräsmattan skall vara jämn och fin, annars ser man vart den har kört. Plus att det blir spår längs slingan tillbaka då.

Dessutom t.ex. på semestern så är det rätt skönt att den redan har gjort dagens t.ex. tre timmar tidigt på dagen så slipper man ha den ute på gräsmattan under dagen, speciellt om man har barn som vill leka där.
 
legion legion skrev:
Ja de borde ju veta;), min HQ har klippt i regn de senaste 5 åren och det fungerar finfint, inget gräs som lägger sig ner, möjligen om man skulle köra på högsta klipphöjden.
Blir det inte en massa kladd under kåpan när den klipper i regn?

Om jag klipper när gräset är fuktigt med min vanliga klippare så blir det ett tjockt lager under kåpan.
 
M maxmsm skrev:
Blir det inte en massa kladd under kåpan när den klipper i regn?

Om jag klipper när gräset är fuktigt med min vanliga klippare så blir det ett tjockt lager under kåpan.
Jo, det blir lite kladdigt. Men det torkar och ramlar av. Knivarna blir rena av lite regn.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Känner flera som har lite olika robotar. Min granne har haft en HQ fem år. Det är en dyrare modell. Han får serva eller byta någon del varje år. Det är motorer, batteri, det fel på elektroniken. Det ska uppdateras osv. Säg att han lägger ett par tusen varje år på service.
Sedan har min bror en Worx som han inte gjort något med på 3 år. Den kostade 6000 i inköp.
Din grannes HQ låter inte helt representativ. Som kontrast kan vi jämföra med min far och bror som köpte varsin HQ 220 för typ 8 år sedan och har inte lagt en krona i service ännu. Det enda som bytts är knivarna några gånger per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.