Jag ska ersätta min luftburna elvärme (bacho) med ftx ventilation. Huset är en Boro hus med öppen (enplan) planlösning byggt  -86 127kvm. Mina tankar går främst på en vattenmantlad pelletskamin som är sammankopplat med en ackumulatortank (minst 750liter) som är förberedd för solvärme. Jag har kollat på en del pelletskaminer (kmp, baxi och extraflame) Tycker ni det låter som ett vettigt alternativ istället för att helkonvertera till vattenburet som jag inte tycker verkar vara intressant!

Själv tycker jag det känns bättre att elda biobränsle än värmepumpar då dom drivs av el...i slutändan så tror jag man att man tjänar på det!

Är det någon som har liknande erfarenheter angående min konvertering...alla synpunkter är välkomna, även val av pelletskamin (märke).  
 
Jag ska ersätta min luftburna elvärme (bacho) med ftx ventilation.
Tycker ni det låter som ett vettigt alternativ istället för att helkonvertera till vattenburet som jag inte tycker verkar vara intressant!
Hur skall huset värmas om du byter till ett FTX aggregat?
Skall du ha någon återluft för att öka luftflödet eller hur har du tänkt göra?
Luftflödet för enbart FTX aggregatet lär inte räcka till att värma huset med, det skulle innebära aldeles för höga inblåsningstemperaturer så någon form av återluft behövs vid stort värmebehov.

Större än 750l acktank tror jag inte lär behövas till pelletkamin personligen tror jag 500l räcker. Komplettera tanken med en elpatron så är du på den säkra sidan om något händer med pellet eldningen.

Kombinationen pellets och sol är bra, och det går att behålla luftvärme som värme bärare även om du tar bort elbatteriet.

/Patrik
 
Jag ska ersätta min luftburna elvärme (bacho) med ftx ventilation
Jag var nog lite otydlig vad jag menade med min konvertering. Min tanke är att pelletskaminen ska stå för värmen i huset och elvärmen ska stå för reservkraft om pelletskaminen stannar när vi inte är hemma! Så ftx aggregatet ska vara kvar! Har hört att det kan upplevas kalldrag ifrån taket när inte värmen elbatteriet används (alltså när pelletskaminen står för värmen)..är det rätt uppfattat!?

Tanke på luft-luft värmepump har också funnits men nackdelen med är ju just varmvattentillverkningen;(

Obs..jag har inget vattenburet system i dagsläget.
 
Skall alltså den vattenmantlade kaminen endast värma varmvattnet?
eller skall du ha något vattenbatteri i luftvärmen?

/Patrik
 
Min tanke var att den vattenmantlade pelletskaminen endast skulle värma varmvatten men visst om det går att göra ett vattenbatteri i luftvärmen kanske det är intressant (tänker dock att det kan bli lite problem med reglerutrustningen till vattenbatteriet)..kanske rent utav att man även kan ha ett vattenbatteri+ ladda ackumulatortank?!

Kanske ett vvs-värme företag kan fixa reglerutrustningen!
Tack för snabba svar Patrik!

/Pärra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.