L
legion legion skrev:
Japp, regnsensor ÄR en budgetlösning, riktiga klippare fungerar lika bra trots regn!
Fast det sägs att man inte ska klippa i regn, för det blir inte bra. Så min Worx går hem när det regnar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Neimar
  • Laddar…
L
Egentligen finns det hur mycket som helst att skriva om robotklippare. Men en gemensam sak är att de som skaffat en klippare, aldrig går tillbaka till vanligt sen. Istället börjar man lägga mer och mer pengar på det och ändå tycka det är kul och bra.
Vilka märken tycker jag du ska kolla på? Jag säger, Worx : Ej nya lilla (S), utan "M" och större.
Annars är det Husqvarna och kloner, av den.
 
För att se vad jag menar med beteendet vid begränsningskabeln i mitt inlägg #30, se denna video med start runt 6:20 för Husqvarna 2015:

Ser ut att ha samma problem 2018, se efter 2:20:

I samma film ser du Worx, men bara animerade av någon dum anledning... I denna ser du en som ser ut som min svänga mellan 3:40 - 4:00:

Jag ska säga att Worx kör samma metod som HQ när den krockar med något hinder, som träd eller barn. Dvs back och sedan sväng. Mot begränsningskabeln är det alltid bara sväng.

Jag vill också tillägga att jag köpt till rätt mycket kabel och har minst dubbla längden mot vad som följde med.
 
Tack för alla svar! Har läst och tagit till mig och känner mig lite klokare. :)

Funderar på om denna kanske kan funka bra här. Ev lite överdimensionerad med 1500 kvm, men antar det är bättre med för mycket än för lite. Här finns ju lite hinder i vägen som kanske stör så tänker att större är bättre än mindre då.

ETT PAR FRÅGOR TILL:
Behöver man sätta begränsningskabel runt träden? Vi har en hel del fruktträd.

Vi har väldigt mycket mossa här, men antar det inte är några problem och att det är något som blir bättre med tiden. Eller? Det blir ju bättre ju längre in vi kommer på säsongen när vi klipper med motorgräsklipparen vi har idag tänker jag.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Fast det sägs att man inte ska klippa i regn, för det blir inte bra. Så min Worx går hem när det regnar.
Vem säger det? Gräset blir lika fint klippt oavsett regn, enda nackdelen är väl att det blir mer gräsrester att rensa från undersidan.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
För att se vad jag menar med beteendet vid begränsningskabeln i mitt inlägg #30, se denna video med start runt 6:20 för Husqvarna 2015:
Ser ut att ha samma problem 2018, se efter 2:20:
.
Hur vissa robotar beter sig mot slingan är diskuterat till döderdagar de senaste åren och det vore mycket tråkigt om även denna tråd blir full av worx vs HQ-tjafs baserat på missförstånd.

Kort förklarat gör ingen av robotarna fel, de gör på två olika sätt: Worx kör fram till slingan och kan vända direkt.
HQ kör 10-15 cm förbi slingan (en form av kantklippning) och måste därför beroende på ingångsvinkeln ibland backa innan den svänger.
 
L
legion legion skrev:
Vem säger det? Gräset blir lika fint klippt oavsett regn, enda nackdelen är väl att det blir mer gräsrester att rensa från undersidan.
Vissa förståsigpåare och även tillverkare av robotar påstår att det är sämre om den klipper vid regn. Inte Husqvarna som anser det är en fördel. Hur som, gräset kommer kanske ändå inte bli klippt då det lägger sig ner vid blöta.
 
A Annkina skrev:
ETT PAR FRÅGOR TILL:
Behöver man sätta begränsningskabel runt träden? Vi har en hel del fruktträd.

Vi har väldigt mycket mossa här, men antar det inte är några problem och att det är något som blir bättre med tiden. Eller? Det blir ju bättre ju längre in vi kommer på säsongen när vi klipper med motorgräsklipparen vi har idag tänker jag.
Tråd runt träd är valfritt, en del har det, andra inte. Vill man ha en så tyst installation som möjligt (och en repfri robot) sätter man tråd runt träd. Annars är de byggda för att klara krockarna.
 
legion legion skrev:
Tråd runt träd är valfritt, en del har det, andra inte. Vill man ha en så tyst installation som möjligt (och en repfri robot) sätter man tråd runt träd. Annars är de byggda för att klara krockarna.
Känns som det kan bli väldigt mycket kabel och att man begränsar så att klipparen inte klipper överallt om man drar kabel fram och tillbaka överallt. För den går väl inte över kablarna bara för att man lägger dom dubbelt? Eller gör dom det? *känner mig korkad* :D
 
A Annkina skrev:
Känns som det kan bli väldigt mycket kabel och att man begränsar så att klipparen inte klipper överallt om man drar kabel fram och tillbaka överallt. För den går väl inte över kablarna bara för att man lägger dom dubbelt? Eller gör dom det? *känner mig korkad* :D
Visst går den över en dubbelkabel, signalerna tar ut varandra och trådarna blir därmed "osynliga" för roboten.

Ja, det går åt mycket mer tråd vilket man behöver vara vaksam på när man väljer robot, de olika märkena/modellerna har ofta en begränsning hur mycket kabel man kan ansluta innan signalstyrkan blir för låg.
 
Redigerat:
legion legion skrev:
Visst går den över en dubbelkabel, signalerna tar ut varandra och trådarna blir därmed "osynliga" för roboten.
Haha. Tack. Låter vettigt när du säger det. Funderade på hur man skulle lösa det. :D
 
Tvåa, men vafan: Ligger kabeln dubbelt så går klipparen över den. Du drar alltså i princip en slinga runt tomten och så drar du in små dubbeltrådade stickspår där gräsklipparen kör över. När du sen delar dessa stickspår runt en buske eller ett träd så vänder klipparen mot den då enkla tråden.
 
L Lolight skrev:
Inte Husqvarna som anser det är en fördel. Hur som, gräset kommer kanske ändå inte bli klippt då det lägger sig ner vid blöta.
Ja de borde ju veta;), min HQ har klippt i regn de senaste 5 åren och det fungerar finfint, inget gräs som lägger sig ner, möjligen om man skulle köra på högsta klipphöjden.
 
Redigerat:
L
legion legion skrev:
Ja de borde ju veta;), min HQ har klippt i regn de senaste 5 åren och det fungerar finfint, inget gräs som lägger sig ner, möjligen om man skulle köra på högsta klipphöjden.
Ja, bara för HQ inte har regnsensor så är det "en bra grej" att den fortsätter klippa när det blir regn. Tror vi har hittat en som gillar sin HQ skarpt här :)
 
L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tvåa, men vafan: Ligger kabeln dubbelt så går klipparen över den. Du drar alltså i princip en slinga runt tomten och så drar du in små dubbeltrådade stickspår där gräsklipparen kör över. När du sen delar dessa stickspår runt en buske eller ett träd så vänder klipparen mot den då enkla tråden.
Worx har dock problem om det är blir en längre sträcka som är "ö". Ingen vet om det kommer lösa sig med ny firmware.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.