Jag har precis skapat en projekttråd för mitt byggprojekt, men i denna tråd så fokuserar jag på att få lite hjälp med planlösningen där jag kört fast lite. Länk till projekttråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...igantisk-kaellare-och-4m-hoegt-garage.315001/

Jag vill bygga en stor villa ”byggmästarvilla” i 1890-talsstil. Den ska ha ett torn och ett inbyggt garage med 4 meter i takhöjd. Har anlitat en arkitekt för att skissa på en lösning men jag är inte helt nöjd med planlösningen, har fastnat och vet inte hur jag ska gå vidare. Är det någon här som har idéer som kan hjälpa mig komma vidare?


Så här ser husstilen ut som jag vill uppnå:
Traditionellt trähus i 1890-talsstil med torn, snickarglädje, utsmyckade verandor och omgivet av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutsättningar (enligt detaljplan):
  • Tomt på 1250kvm som gränsar till naturområde
  • Byggnadsarea (BYA) är 158 kvm
  • Hus får ha två våningar och inredd vind.
  • Ingen begränsning i byggnadshöjd
  • Huskroppens skall placeras längs prickmarken mot vägen (förgårdslinje)
  • Takkupor får ej uppföras. (men bör kunna göras tom tillbyggnad enligt attefallsregler)
Mina önskemål:
  • Jag vill ha ett torn på huset där tornvinden har ett litet rum (det räcker om 2-4 personer kan sitta och dricka kaffe) och bäst vore om man hade fri utsikt i 360 grader

  • I bottenvåning skall det också finnas ett större garage med som är 5.5 - 6m brett och har minst 4m i takhöjd(!)

  • Huset kommer att ha en rejäl källare, gärna där delar är i två våningar och ett större rum med rejält högt i tak. Då jag under garaget vill ha lite extra verkstadsutrymme kan man kanske vilja ha en ytterligare (mindre) trapp här.

  • Väldigt gärna (nästan krav) på ett mindre utrymme/passge mellan/i garage som blir både groventre enklare diskho, extra frys samt lite förvaring för ex. återvinning.

  • Öppen planlösning för kök/vardagsrum och gott om utrymme i kök.

  • 3 sovrum för barn och ett större för föräldrar. Möjligen ett gästrum, men ej kritiskt.

  • Tvättstuga får gärna placeras på samma våning som sovrum (övervåning)Nära entreen tycker jag det verkar praktiskt att ha: En rejälare garderob.Trappor till övervåning och källare. Enklare wc. Finns det bättre lösningar?


Nuvarande skiss/förslag (delar av):

Situationsplan
Skiss av situationsplan för ett byggprojekt som visar tomten och omgivande marknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad
Skiss av en stor villa i 1890-talsstil med ett torn, flera fönster, och märkningar för olika höjdnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entrevåning
Handritad skiss av entrevåningen för en stor villa med detaljer av vardagsrum, matplats, kök, WC, hall och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning
Handritad skiss av planlösning för övervåningen i ett hus, inkluderar sovrum, allrum, WC och trapp till torn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektion
Sektionsskiss av ett hus med flera våningar och dimensioner, inklusive ett torn och källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mina synpunkter/funderingar kring skisserna:

  • Jag är lite orolig att de två ganska stora rektangulära huskropparna inte kommer att ge rätt "känsla" jämfört med de hus jag tittat på? Men det kanske är svårt att uppnå samma känsla när man vill bygga något som är större och dessutom har ett garage?
  • Jag tycker att tornet inte riktigt kommer till sin rätt och framförallt känns för "lågt". Jag hade själv en fundering om att ha tornet "ovanpå" garagedelen för att på så vis också få upp höjden på tornet lite?
  • Jag är lite fundersam på trapphus i tornet, det är såklart effektivt, men är det egentligen "praktiskt/trevligt" med en sådan trappa?
  • I den nuvarande skissen är ligger väldigt mycket på olika höjd och det blir trappor mellan allt. Bra, dåligt eller nödvändigt?
  • Under garagedelen blir det ett rum som får väldigt högt i tak, vilket känns lite onödigt (lång trappa ner dessutom) då jag redan har ett sådant utrymme till vänster i sektionsritningen.
  • Sedan saknar jag min "groventre" från garaget där jag kan ha lite extra förvaring, grovsopor, m.m

Egentligen är väl kanske det jag efterlyser någon som tänker till/om från grunden och kommer med frågan/förslaget: "Kan man inte placera garage/torn/vardagsrum såhär istället"....?
Eller så kanske det är den där "lilla ändringen" som löser allt jag saknar... :)

Välkommnar verkligen frågor och förslag....
 
  • Gilla
  • Älska
HOBBY ARCHITECT och 7 till
  • Laddar…
L
Orkade inte läsa allt. Men lite spontant. Coolt, jag tycker du ska ha en saxlyft i garaget så du kan fixa med bilen. Dock skulle jag bygga garaget fristående från huset. Dels pga att du behöver ett starkt golv. Och dels så blir det inte bra med olika höjder på olika våningar. Du behöver 4 meter i garaget. Bättre det får sticka ut från huskroppen med inte ha något under eller över. Du kan ha ett relativt låglutande tak med plåt, det blir snyggt.
 
L Lolight skrev:
Orkade inte läsa allt. Men lite spontant. Coolt, jag tycker du ska ha en saxlyft i garaget så du kan fixa med bilen. Dock skulle jag bygga garaget fristående från huset. Dels pga att du behöver ett starkt golv. Och dels så blir det inte bra med olika höjder på olika våningar. Du behöver 4 meter i garaget. Bättre det får sticka ut från huskroppen med inte ha något under eller över. Du kan ha ett relativt låglutande tak med plåt, det blir snyggt.
Jo, självklart håller jag med om att ett fristående garage hade varit smidigt, MEN då detalplanen ej medger en så stor fristående byggnad så är detta det enda sättet jag kan få till ett rejält garage, dvs att nyttja utrymme i huvudbyggnaden.

Tillägg: ...och alternativet att ha ett "fristående" garage som ex. sitter ihop med huvudbyggnaden via en gång (då det i någon mening blir fristående, men ändå räknas till huvudbyggnaden) går inte riktigt heller då jag behöver(?) utrymmet ovanpå garaget för att få ihop nog mång kvm tilll de rum som jag behöver.
 
L
S skyisthelimit skrev:
Jo, självklart håller jag med om att ett fristående garage hade varit smidigt, MEN då detalplanen ej medger en så stor fristående byggnad så är detta det enda sättet jag kan få till ett rejält garage, dvs att nyttja utrymme i huvudbyggnaden.

Tillägg: ...och alternativet att ha ett "fristående" garage som ex. sitter ihop med huvudbyggnaden via en gång (då det i någon mening blir fristående, men ändå räknas till huvudbyggnaden) går inte riktigt heller då jag behöver(?) utrymmet ovanpå garaget för att få ihop nog mång kvm tilll de rum som jag behöver.
Fast om du låter en vägg av garaget sitta samman med huset, går det inte ha det så? Som jag fattade det ville du ha källare under garaget?
 
Hur vore det att skjuta bak garagekroppen ännu längre bak? Jag tror det blir bättre att huset har tre våningar och spetsigare tak, som på bilden. Sedan tycker inte att det ska vara jugendfönster, det hade man inte på 1890-talet. Håller med om att trappan inte ska vara i tornet. Den får man placera på andra håll i huset.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Ett så litet torn är ganska opraktiskt och omständligt att bygga. Utan ta i större om du ändå vill ha torn. Men en så pass liten byggnad kanske inte rymmer ett stort torn.?Bättre är då att ställa tornet ovanpå byggnaden eller att utgå från själva tornet centralt i arkitekturen. Byggnaden kommer då att framstå som ett torn med flyglar. Exempel på detta finns det många av på Djurgården. Det finns också moderna torn i form av takvåningar på funkishus med platta tak. Jag tror en arkitekt skulle rekommendera det senare.
 
L
Hej - spännande hus!

Jag skulle fundera på att lägga garaget åtminstone delvis under jord.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Den där ritningen uppfyller väl inte tillhänglighetskraven. Annars tycker jag att det ser ut att vara ett vettigt bygge.
 
  • Gilla
Sylvestris och 3 till
  • Laddar…
Svarar på lite olika synpunkter/frågor ovan:

  • Så fort "garaget sitter ihop med huset så räknas det som en byggnad (ur bygglovssynpunkt), även om det bara är en vägg som är gemensam.

  • Håller helt med om att spettsigare tak och fler "våningar" i tornet vore bättre, men tyvärr kan man väl inte ha mer än 45 graders lutning på tak om det inte skall räknas som en vind och max våningsantal är två enligt detaljplan.

  • Garage under jord har jag funderat riktigt mycket på, dvs någon form av källargarage, men jag har inte kommit på någon bra lösning som inte innebär att man får en större nedfarrt som "skär sönder" tomten i övrigt.

  • Ang. tillgänglighetskrav; förtydliga gärna. Tanken är att kunna bygga ett extra rum i vardagsrummet om så behövs på nedervåningen.

  • Ang. storlek på torn, så tycker jag proportionerna är ganska ok, jag gjorde själv en skiss med ett "bredare" torn och tyckte det såg väldigt "knepigt" ut. Länka gärna bild/förslag på någon liknande byggnad så får jag kolla alt. om du har någon specifik address på djurgården så skicka den i PM. :)
Kom gärna med ett konkret förslag om hur man skulle kunna lösa tornets placering... tycker det verkar spännande med en annan placering och/eller utan trappa, men har svårt att komma på hur man skulle lösa helheten...


....och tack för feedback! :) Behöver mer! :)
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Du måste nog få dit ett rum som funkar som sovrum. Jag tror även att tvätt ska vara tillgängligt. Det är möjligt att det går att lösa. Tex genom att dela vardagsrummet tillfälligt och sätta tvättmaskin i stället för diskmaskin vid slutbesiktning. Det går att fuska lite på så vis. Arkitekten borde veta vad som gäller.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
L
Vilken vinkel på sluttningen till underjordiskt garage räknade du på - och hur lång blev nedfarten då? Min tanke var att förlägga strax över två meter i höjd under jord, och därefter låta resten av garagets fyra meter i höjd vara ovan jord, så att inte nedfarten behöver vara dubbla längden.

Eller så kan man ha en Batman-lösning!
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
petersthlm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är nog nödvändigt att du läser på om tillgänglighetskraven om du ska få ett bygglov, ditt förslag ser tyvärr ut att bryta mot flera regler.
S skyisthelimit skrev:
Ang. tillgänglighetskrav; förtydliga gärna. Tanken är att kunna bygga ett extra rum i vardagsrummet om så behövs på nedervåningen.
Förutom det som Daniel 109 redan skrivit så måste man ju kunna komma in när man sitter i en rullstol, dvs inga trappor från gatan till sovrum, kök, soffgrupp, duschrum och tvättmaskin.
 
Det är okej att ha en entretrapp om det finns möjlighet att sätta en ramp. Jag vet inte om det finns en höjd begränsning. Men det går att lösa.
 
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Det är okej att ha en entretrapp om det finns möjlighet att sätta en ramp. Jag vet inte om det finns en höjd begränsning. Men det går att lösa.
Javisst, men med en lutning på 1:12 och höjden enligt ritning blir det en mycket lång ramp, vilket då kräver vilplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.