Vi har Husqvarna 315 och är helnöjda, bara fungerar
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Tycker inte robotklippare är dyra, köper man ett fossilt as som är ett miljösvin och bullrar, så kostar dessa 8’ om man ska ha en bra, ändå måste jobbet göras! Vi köpte en Husqvarna 320, underbara maskin!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Håller med föregående talare. McCulloch Rob R1000 är ett bra budgetval. Den är i princip en bantad HQ/Gardena med skillnaden att du inte har lika stort funktionsutbud och att den bara kan gå hem på guidekabel. Guidekabeln har flera fördelar så det utgör egentligen inget problem att den inte går via begränsningsslingan. Sen kan du ju inte koppla den till Gardenas smart hem-system och den saknar app vilket alla HQ har from i år. Rent intelligentmässigt kan den hantera det mesta den ställs inför eftersom mjukvaran är liknande den i HQ och Gardena. Om man jämför med ex Worx som är mer av en zombie, den klarar ex inte U-rörelse om det trillar ner något som stoppar den från att gå hem längs slingan utan då står den bara och stångas med det som ligger ivägen. Bosch är, som flera redan skrivit, inget att hänga i granen. Där är det framför allt mjukvaran som är problemet.
Den verkar jätte bra om man läser lite: "Modellen RM1000 klipper ytor upp 1000m2 och arbetar även i regn och rusk.":rofl:
 
Vad menar du? Den kostar under 9 000 kr. Regnsensor är knappast den stora dealbreakern när du letar klippare i budgetsegmentet.
Ska du ha alla funktioner är det inte längre en budgetklippare, då hamnar du på minst 16 000 kr. Det är klart att ex 315 är bättre men den kostar å andra sidan dubbelt så mycket och som jag förstod det var ekonomin ansträngd.
 
  • Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
Elina Blom Westergren Elina Blom Westergren skrev:
Vad menar du? Den kostar under 9 000 kr. Regnsensor är knappast den stora dealbreakern när du letar klippare i budgetsegmentet.
Ska du ha alla funktioner är det inte längre en budgetklippare, då hamnar du på minst 16 000 kr. Det är klart att ex 315 är bättre men den kostar å andra sidan dubbelt så mycket och som jag förstod det var ekonomin ansträngd.
Man skriver det som att det var en bra funktion, inte att det är en budget grej!
 
Tack för tipset! Ska kolla in den också. :)

Och ja, ekonomin är inte den bästa. Det finns pengar att köpa en dyrare, men pengarna borde användas till annat egentligen. (typ badrumsrenoveringen som väntat i flera år...)
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Man skriver det som att det var en bra funktion, inte att det är en budget grej!
Ja, det är lite lustigt. Men det är väl ofta så med marknadsföring tyvärr :/. Jag tycker dock inte att avsaknaden av regnsensor är ett särskilt stort problem när du är nere på runt 8 000 kronor och letar. Där finns betydligt större problem bland de modeller man hittar i utbudet. Ex robotar som kör fast hela tiden, eller robotar som inte kan lösa problem som uppstår i klipparens vardag (hinder mm). Då är ändå RM1000 ett bra val. Den är smart, lättprogrammerad, har helt okej terrängegenskaper även på ojämn terräng vilket Annkinas gräsmatta har, och den har rätt klippkapacitet. Det är ett betydligt större problem när man kommer upp över 10 000 kronor och förväntar sig sådant som regnsensor mm. Där saknar ex Gardena R100Li det trots att den kostar runt 13 000 kronor. Medan Hondas minsting däremot har det plus är mer kraftfull (och låter mer iofs). Ska du upp över 10 000 kronor hade jag dock valt HQ alla dagar i veckan, kanske en 310 om 315 är lite för dyr.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Tycker det är bättre att välja en klippare som kan klippa i regn istället för en modell som är beroende av en ofta otillförlitlig regnsensor.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Japp, regnsensor ÄR en budgetlösning, riktiga klippare fungerar lika bra trots regn!
 
A
Min Worx 790E är billig och har kört i 4 år nu, mycket nöjd och glad att jag inte köpte en dubbelt så dyr. Men du får klart kolla vilken modell som passar bäst till storleken på gräsmattan.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Alla Husqvarna/Gardena/Mcculloch har ju rakbladsknivar så dom funkar bra även i regn. Med tanke på vädret här är det en ganska bra lösning
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Mculloch är också en deriverad Husqvarna/Gardena så det tror jag blir riktigt prisvärt.

[länk]

8000:- på classe/netonnet
Intressant att det finns ytterligare kloner, men TS hade ju en gräsmatta strax över 1000 kvm och den där är specad 1000kvm och visa av erfarenhet så behöver det finnas lite överkapacitet, det gör att klipparen mest troligt blir mer långlivad och att man kan ha stunder på gräsmattan utan risk att bli överkörd.
 
Ja, hej Annkina, det där med robotgräsklippare är inte helt lätt att sätta sig in i!
På ett annat fora har det osat hett och i synnerhet om Tianchen, som jag skrivit om, se nedan. Andra har hamnat i eld och lågor, över det dåliga bemötande ifrån Outl1. Men, gamla synder lever kvar länge!!
Ett par saker, som det inte nämns så mycket om, är om det finns barn eller äldre barn i familjen?
Barn skall lägga grejer på robotklipparen eller grodor, älskar att sätta "en mot" som ena barnbarnet uttryckte sig när han staplat upp en massa leksaker som "mot", så att r-klipparen hamnade i något hela havet stormar. Barn glömmer alltid leksaker, cyklar, tre hjulare och jackor på gräsmattan. Äldre barn skall köra moppe eller elcykel och "hinner" inte väja för r-klipparen! Husqvarnas klippare är nog den som klarar bäst av en massa "mot" utan att massakrera allt. Det innebär också att lekmomentet ifrån barn kan göra att man måste analysera vilka risker eller vilken uppsikt över maskinen när den går. Bor man i område med klåfingriga ungar eller rent av tjyvknektar, som kommer att stjäla, kan det finnas anledning att fundera på det också. Vidare är det bra att ha klart för sig om det finns sten eller hårda lerjordar om det är backigt eller en eller annan konstig hörna ! Det kan innebära att man måste byta knivar oftare. Allt sånt kan för ställa till det för den "äkta" robotägaren. En "krånglig" tomt med mycket vinklar och vrår förlänger klipptiden betydligt!
Arbetar man mycket och därmed är borta mycket, så att maskinen skall jobba ensam, så får man tänka på det, också!!!
Nå märkes Husqvarna, som alla grannar har runt mig är bra! Men dom är påfallande långsamma och stöldrisken för fin-maskiner, skall man inte underskatta, öststatsligor kan mycket, även om elektronik!!
Bor man inom murar, men med pool, skall man inte glömma att roboten kan bli "svett"(elektronikfel) och rymma ner i poolen, hjälp.(elaka fyllehundar kan slänga i den också, buh).
Inga barn, inga barnproblem.
Den klipparen jag har, som du kan läsa om här nedan, är påfallande mycket snabbare än mina grannars.
När det finns stora gräsytor, så kan det bli problem, som ifjol, med mycket regn och kraftig gräsväxt. En maskin med för liten kapacitet hinner helt enkelt inte med. Min ena granne som har en mindre gräsmatta, behöver bara klippa 2 ggr i veckan. Min går alla dagar 2,5 timmar om dagen 7 dar i veckan! 1600 kvm, som Outl1 påstår den klara av skulle jag nog sätta till 1200 kvm om man vill ha gräsmattan bra.
För min del så har jag börjat fundera på om jag skall byta ut min S520, mot en ifrån samma kines, som inte vänder så mycket. Den nya modellen kör rakt fram till avgränsningen, men vänder inte utan backklipper i ett himla tjusigt tempo till nästa avgränsning..
I morgon kommer jag att sätta igång

Hur gick det sen, då??? Tianchen S520.
I augusti i fjol, som kom det nya kretskort och skruvar skulle dras till lite här och där. Plötsligt började det att fungera ungefär, som jag tänkt mig. Fick dra om begränsningskabeln, lite här och där, m.m. Nu har den här rackarn gått och gått fram till slutet nu i september 2017. Inga fel, har stannat 15-20 gånger, där tråden eller grejor legat på felaktigt vis.
180 dagar ! , Hurra kinesen!!!
Trädgården är uppdelad i 3 sektioner, med olika klipptider per sektion. Klipparen går varje dag 2 timmar 30 minuter c:a.(har ändrat några gånger på grund av att gräset vuxet för mycket, mycket regn i år). Den har sitt hus under en trätrappa, som jag lagt en plastskiva på undersidan för att skydda mot regn. Den går ut minst 2 ggr per dag alla dagar i veckan. Går hem automatiskt om det blir regn. Regnsensorn fungerar så att när regnet kommer så bildas en kontakt mellan 2 skruvar och då skyndar den hem längs yttertråden. Den går inte ut förrän nästa dygn om det inte finns något fukta mellan kontaktdonen. Annars får man sätta igång den manuellt. Klippyta är c:a 1200 kvm plan yta.
Nu 1,5 år efter jag gjorde trådinstallationen, kan jag konstatera att man inte skall lägga begränsningskabeln mer än några mm under ytan. Gräs växer och plötsligt hamnar den djupt ner, med kanske svårigheter att känna av begränsningspulsen. Jag har skapat 3 frizoner där klipparn aldrig klipper. Dom är till för att ställa trädgårdsredskap, ommålnings/tvättplats för trädgårdsmöbler, leksaker och grenar som sågats ner. Eftersom man ändå måste ta längs ytterkanten med manuell gräsklippare, så tar jag dessa frizoner då också. Algoritmen(mönstret) den här klipper kan nog utvecklas lite till för att få ett effektivare klipp. Men gräsmattan är mycket snygg och mina grannar tycker det ser lika bra ut som med deras Husqvarnor. Det enda jag inte gillar är knivbytena. Bökigt och man måste vara lite skruvnisse för att gilla det. Firman Outl1, har turligt nog inte behövt ha kontakt så mycket med dom.

17 nov 2017 01:36 #32
Min T S520 fortsätter att klippa, varje dag avverkar den sina 2-timmar i löv och rusk. Har blivit smått förälskad i den lille kämpen(kanske en maskerad Ninja). När det blir lite mycket löv här och där, då får den dock spader och kör runt ett tag. Man får liksom lugna ner den lite när den "robotgråter" för den inte hittar tråden. Jag har två stora Kastanjeträd modell riktigt stora. Träden sätter igång med rena löv täckar-racet och fyller trädgården med löv, modell stora. På tomtgränsen in till grannen står en jätte lönn och bidrar med färgglädjen. Varje år så är det ett styvt jobb med att räfsa. I år har det varit betydligt enklare, tack vare den för-"tuggning" som T S520 utfört. Bugar och som tack skall jag byta knivar till den en gång till, snart den 20 november.
 
  • Gilla
Neimar
  • Laddar…
Kan bara säga Gardena efter mitt köp av deras r50li modell. har gått kanonbra i två säsonger. De har fler modeller som passar även lägre budgetar. Dock är en del för betydligt mindre gräsmattor. Kanske inte spelar så stor roll var du köper, då det är garanti genom varumärket. Tips: kolla här om du hittar rätt robotgräsklippare
/HKnut
 
Det blir lite så att man rekommenderar (eller avråder från) det man själv har provat, men det kanske är ofrånkomligt då ingen har erfarenhet av en eller möjligen två robotar. Jag har själv bara erfarenhet av att äga min egen Worx, men har sett många andra i aktion.

Jag har liknande trädgård som du, 1 437 kvm varav jag uppskattar att 1 000 kvm är hyfsat plan gräsmatta med massa träd, planteringar etc. Vi har sedan 2014 haft en Worx Landroid M, lilla modellen, som funkar utmärkt. Köpt på Clas Ohlson för runt 6 000 kr.

Håller inte på och backar och grejar när den ska vända utan studsar snyggt mot begränsningskabeln varför den klipper mycket på den tid den är aktiv. Jämför gärna rörelsemönstret med den tidens Husqvarna som lägger ohemult mycket tid på att backa varje gång den träffar på kabeln innan den svänger. Deras nya modeller kanske är bättre.

Just klipptiden, och klippt yta per tidsenhet såklart, är nämligen det som avgör hur mycket yta den kan ta. När min är inställd på automatiskt schema för 1 000 kvm så går den ungefär 18-23 mån-fre. Dvs 25 timmar, varav cirka 3 timmar per dag är klipptid (resten laddtid). 25 timmar av veckans 168 alltså...

Man kan sedan justera upp den något om man skulle vilja, +10 %, +20 %, men det behövs absolut inte. Dessa 25 timmar räcker gott för 1 000 kvm, och då är jag ändå en sådan som gödslar och vattnar vid torka. Har man extremt snabbväxande gräs eller större gräsmatta kan man justera upp gångtiden eller såklart schemalägga manuellt och även starta den manuellt vid behov. Skulle inte tveka på samma modell även vid 2 000 kvm, dock medveten om att det säkert påverkar livslängden på klipparen med fler laddcykler per säsong.

Gällande regnsensor så finns det, men jag upplever att den klipper i regn ganska ofta. Något som också fungerar bra...

Kan inte säga att den är bäst, men prisvärd, tyst och fungerar utmärkt. Den har stått ute utan tak nu i fyra säsonger och ser fortfarande ny ut och funkar bra. Förvaras inne rengjord och underhållsladdas på vintern.
 
  • Gilla
tornberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.