S Stefan1972 skrev:
IP Only har vad jag förstår krävt in avgiften på en del ställen och sen när det inte blivit tillräckligt många så har pengarna frusit inne för det har väl stått i det finstilta att blir det inte av utom iponlys kontroll så behöver de inte betala tillbaks. Folk har inte läst avtalen ordentligt (som vanligt)
Tror du inte det är ett missförstånd? Kan det vara så att du tänker på man inte kan krypa ur avtalet och välja en annan leverantör förrän efter en viss tid ifall IP blir försenade. Att de skulle krävt pengar i förskott har jag aldrig hört talas om.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Tror du inte det är ett missförstånd? Kan det vara så att du tänker på man inte kan krypa ur avtalet och välja en annan leverantör förrän efter en viss tid ifall IP blir försenade. Att de skulle krävt pengar i förskott har jag aldrig hört talas om.
Ingen aning, det är bara nåt jag läst om när det var på tapeten att välja IP Only nånstans och nån avrådde. På en del platser har de inte skött det hela särskilt snyggt vad jag förstår. Om de har betalat i förskott vet jag inte men det kanske mer handlar om att de ej kan ångra sig eller nåt sånt. Fula villkor som inte är skrivna för kunden utan för leverantören om man säger så. Bindande på fel sätt kanske.
 
harry73
M Myckling skrev:
I vårt fall var det väldigt tydligt. Man betalar när anslutningen är klar och i drift, dvs ingenting i förskott.
Samma hos oss.
Försening betyder bara att jag får betaka fakturan senare, så jag sitter lugnt i båten
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vårt avtal med IP-Only säger fakturering/betalning vid leverans och jag har inte hört talas om någon som gjort eller krävts på förskottsbetalning. Däremot så är avtalet bindande under 24 månader. Har man inte fått någon installation inom dessa 24 månader så är man löst från avtalet oavsett om de börjat gräva eller inte. Det senare tycker jag är ganska rimligt och något jag uppfattat som ganska standardmässigt Ett bolag vill knappast teckna en massa avtal och sedan så kommer en konkurrent och gräver snabbare så när de väl kommer fram med ledningen så har kunden klivit av.

Däremot så verkar IP-Only inte ha särskilt mycket kompetens när det gäller markavtal osv. och skyller gärna på hopplösa markägare som inte vill skriva på deras, efter vad jag hört, orimliga avtal.

harry73 harry73 skrev:
Hos oss jobbar de för fullt efter 6-12 månaders försening pga markavtal
Är det verkligen så? Vi fick dosan i huset installerad i höstas och sedan hände ingenting förrän för ca två veckor sedan när det plötsligt knackade på dörren och där stod två killar som ville gräva mellan huset och tomtgräns. Eftersom jag behöver lyfta lite på trädecket så var det tydligt avtalat vid projekteringen att de skulle höra av sig en vecka innan men så hade inte skett. Nu dök de upp innan jag hunnit åka till jobbet och jag har flexibla arbetstider så det löste sig med att jag skruvade bort trallen medan killarna höll frukost.

Hursomhelst så är det nu dragit rör inifrån huset ut till tomtgräns men jag har inte sett att de kommit med något längs vägen. @harry73 , har du sett om de börjar närma sig och isåfall från vilket håll, jag har hört lite olika bud om den saken.
 
Är det inte tvärt om att IP Only grävt och installerat klart på fastigheterna innan stamnätet är utbyggt, återstår att blåsa fiber till utvändig fiberbox. Det innebär att man då inte kan få betalt från fastighetsägare om det uppstår problem med att bygga stamnätet och det blir försenat. Så jag tror mera på att IP Only just nu har ett stort kapital uppbundet av grävda/förinstallerade fastigheter som de inte kan färdiginstallera och fakturera.
 
  • Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
Där jag bor stormade IP-Only in för drygt 2 år sen (vintern 2015) och anordnade ett par säljmöten som närmast kan beskrivas som väckelsemöten. Det lovades guld och gröna skogar och det skulle i princip vara omöjligt att nåt skulle gå fel. Det lät för bra för att vara sant...
I början av 2016 drog de igång med en rivstart och utlovade installerat och klart till juni.
När juni kom var drygt hälften gjort och även inkopplat. Så långt allt ok...
Sen händer något och IP drar i bromsen och avbryter allt arbete. Inga förklaringar, ingen på kundtjänst vet något, bortförklaringar eller tystnad är allt man får.
Först vintern 2016/17 kommer ett livstecken från IP där man har problem med markavtal och underentreprenörer vilket inte är sanningen om varför de avbröt redan under sommaren då det gäller olika områden.
Sen dess har det nu gått snart 1,5 år och det tvååriga fönstret IP hade på sig att utföra arbetet har gått ut och kontrakten är inte längre bindande.
Själv tappade jag allt förtroende för IP förra våren och bröt kontraktet och anslöt mig istället till en lokal leverantör.
De skramlade lite med straffavgifter och inkasso men jag bestred givetvis deras krav och har aldrig hört av dem igen.

I detta fallet beror troligen avsaknaden av utbyggnad på att de lovade mer än de kunde hålla samt att de inte alls fick så stor andel anslutningar som de nog trodde skulle ramla in, byggbeslut togs nämligen innan ansökningstiden gått ut.
IP Only är enligt mig ett av de sämsta och mest oseriösa företag jag haft med att göra. Det bekräftas också (givetvis inofficiellt) av anställda på kommunen som säger att IP är mycket svåra att arbeta med.
Jag vet att det fungerat bättre på andra ställen men det är inte ok att på vissa orter lämna kunder i ovisshet uppbundna i fleråriga ensidiga kontrakt!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
De har även varit stoppade av Trafikverket då de på vissa områden grävt utan tillstånd på deras vägavsnitt och det gör man inte ostraffat. Även om det är underentreprenör som utför arbetet så är det på uppdrag av IP Only enligt Trafikverkets regelverk. Så det finns flera anledningar att det tagit stopp.
 
MultiMan
jac jac skrev:
Vårt avtal med IP-Only säger fakturering/betalning vid leverans och jag har inte hört talas om någon som gjort eller krävts på förskottsbetalning. Däremot så är avtalet bindande under 24 månader. Har man inte fått någon installation inom dessa 24 månader så är man löst från avtalet oavsett om de börjat gräva eller inte. Det senare tycker jag är ganska rimligt och något jag uppfattat som ganska standardmässigt Ett bolag vill knappast teckna en massa avtal och sedan så kommer en konkurrent och gräver snabbare så när de väl kommer fram med ledningen så har kunden klivit av.

Däremot så verkar IP-Only inte ha särskilt mycket kompetens när det gäller markavtal osv. och skyller gärna på hopplösa markägare som inte vill skriva på deras, efter vad jag hört, orimliga avtal.


Är det verkligen så? Vi fick dosan i huset installerad i höstas och sedan hände ingenting förrän för ca två veckor sedan när det plötsligt knackade på dörren och där stod två killar som ville gräva mellan huset och tomtgräns. Eftersom jag behöver lyfta lite på trädecket så var det tydligt avtalat vid projekteringen att de skulle höra av sig en vecka innan men så hade inte skett. Nu dök de upp innan jag hunnit åka till jobbet och jag har flexibla arbetstider så det löste sig med att jag skruvade bort trallen medan killarna höll frukost.

Hursomhelst så är det nu dragit rör inifrån huset ut till tomtgräns men jag har inte sett att de kommit med något längs vägen. @harry73 , har du sett om de börjar närma sig och isåfall från vilket håll, jag har hört lite olika bud om den saken.
I mitt avtal från 2017 står det 6 månader om inget påbörjats, något jag bekräftade även via telefon vid tillfället. Nu finns det ingen annan som vill gräva så jag väntar ändå.
 
Betalade efter det var installerat.
 
harry73
jac jac skrev:
Hursomhelst så är det nu dragit rör inifrån huset ut till tomtgräns men jag har inte sett att de kommit med något längs vägen. @harry73 , har du sett om de börjar närma sig och isåfall från vilket håll, jag har hört lite olika bud om den saken.
Öster om Lund längs dalbyvägen och framförallt området rund Hardeberga grävde de längs vägarna. Jag tror inte att de blåste in fiber. Och norr om Sandby (Flyingebygden) gräver de på tomterna just nu.
 
Kan avslöja att Telia inte är så mkt bättre än IP-only hos oss "krigade" de två bolagen och jobbade mer med att snacka skit om det andra bolaget än göra reklam för sitt eget. Blev till slut Telia som fick området och allt skulle vara klart absolut senast 2017-06-30

2017-12-18 fick jag min installation bokad och då kom en kille som undrade var fibern gick in i huset. Jag trodde det var en del av det ha skulle göra men det gjorde tydligen en annan avdelning så det hade missats. Väntar fortfarande på att de skall dra fram fibern till huset och har haft sista februari, sista mars och nu sista april som absolut sista datum hittills. Skulle inte bli förvånad om det inte blir klart till sista april heller.

Man kan säga att min upplevelse av Telias installation är otroligt dåligt info och ständigt brutna löften.
 
Du har helt rätt, alla fiberbolag gör missar och det strular, men det är nog inte det tråden fokuserar på.
Jag tror att vi här måste fokusera på att IP Only's ägare EQT har stoppad nästan alla projekt och med en omfattning som direkt påverkar tusentals fastigheter. Nu ska vi ärligt också säga att många av dem kommer igång igen i vår eller senare men det finns många frågetecken om alla gör det.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
I mitt avtal från 2017 står det 6 månader om inget påbörjats, något jag bekräftade även via telefon vid tillfället. Nu finns det ingen annan som vill gräva så jag väntar ändå.
Samma här. Finns ingen annan så då väntar man. Men tycker nog det grävs både här och där i buskarna av lokala grävare. Samt One Oak verkar koppla ihop grejerna.
 
harry73 harry73 skrev:
Öster om Lund längs dalbyvägen och framförallt området rund Hardeberga grävde de längs vägarna. Jag tror inte att de blåste in fiber. Och norr om Sandby (Flyingebygden) gräver de på tomterna just nu.
Jag har noterat att någon grävt ner lite icke sammanhängande slang på åkrarna mittemot Kungsmarken ungefär men jag tyckte inte det såg ut som någon stamledning. Men vad vet jag, det kanske inte är mer än så men jag trodde detta bara var till gårdarna där. Flyinge har jag faktiskt inte passerat på ett tag och ursprungsplanen var väl att stamledningen skulle komma därifrån. Men senare har jag även hört att den eventuellt skulle komma från Dalby istället.

Nåja, jag säger som jag gjorde från början, jag tror på det först när jag set att det fungerar där hemma. Fram tills dess är jag skeptisk till att de lyckas sy ihop det hela.
 
H
I vårt avtal med iP-only står det tydligt och klart att fakturan skickas ut först när fibern är installerad och är igång.

Mvh
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.