Jag ska bygga en sänglåda att ha gästsäng i under dotterns säng.
Tanken är en front av MDF, 12 eller 16mm och sen bygga botten av 45x45 reglar. Det finns utrymme att skruva reglar bakom fronten så där kommer jag köra 45x45 också troligtvis, skulle nog kunna köra 70 el 95x45 om det hjälper.
Hela konstruktionen blir alltså som ett L från sidan och frågan är hur jag får en tillräckligt stark fog mellan fronten och botten. Några sidostycken finns det inte plats för.
Det bästa jag kan komma på är att göra "vinkeljärn" av MDF som är 15-20cm långa som jag sammanfogar det hela med, har ni nå bättre förslag?

Illustration av en MDF-framsida och 45x45 reglar som visar konstruktionen av en sänglåda i L-form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vinkeljärn (kallas tydligen hörnjärn på den ledden) vore nog att föredra p.g.a.hållfastheten:

https://se.habo.com/sortiment/dorr-och-port/horn_vinkel_och_skarvjarn/hornjarn-10926

Kombinerar du det med att fasa av reglarna i 45 graders vinkel och skruva (förborra först!) och limma ändarna mot varandra så ska det mycket till innan det ger sig. Kan du gå upp i dimension i de vertikala eller horisontella reglarna vore det kanske att föredra.

/Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Finns hörnjärn till fönster som ser ut ungefär som de du har ritat. De är typiskt 100x100 mm så lite små mem kanske finns det större.

Annars är det vettigt som du har tänkt men använd hellre plywood än MDF till förstärkningarna. Både lim och skruv.
 
Håller med om att det är mycket bättre med plywoood än MDF. Skruvlimmar du en plywood vinkel i storleksordningen 40 x 200 mm på var sida så ska det mycket till för att det inte skall hålla. Antagligen så duger det med 100 mm metallvinklar också men själv hade jag tyckt det skulle kännas bättre med en större storlek om det går att hitta.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ja precis 100x100 stålvinkel känns som det är i minsta laget. Det är det säkert inte men man vill ju gärna bygga så Sveriges starkaste man får en utmaning om han ska förstöra fogen
 
Jag skulle mycket hellre köra med plywood-vinklarna än hörnjärn om du bara hittar de vanliga små som är avsedda till fönsterbågar. Du lär bara få dit en skruv i den ena regeln eller möjligen att en till får plats men hamnar väldigt nära ändträet. Blir lite bättre om man gerar reglarna men som sagt hellre plywood.
 
Borde väl räcka med halvt-i-halvt och en plugg igenom.

DSC01674-1024x768.jpg
 
  • Gilla
Roadkilled och 3 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Kombinerar du det med att fasa av reglarna i 45 graders vinkel och skruva (förborra först!) och limma ändarna mot varandra så ska det mycket till innan det ger sig. Kan du gå upp i dimension i de vertikala eller horisontella reglarna vore det kanske att föredra.

/Fredrik
Vet inte om jag tolkar dig rätt men om du menar att den horisontella delen ska möta den vertikala i en 45-gradig vinkel får man extremt dåliga förutsättningar för att limma. Det blir då ändträ mot ändträ, vilket bör undvikas när man ska limma ihop olika delar. Ett skäl är att ändträ suger i sig så mycket lim att det blir otillräcklig mängd i ytan/fogen.
Dessvärre är skruvförband i ändträ i stort sett lika illa. Att skruva i ändträ bör undvikas av hållfasthetsskäl.

Enklaste och i sammanhanget bästa lösningen är den som redan föreslagits: halvt-i-halvt fogar som limmas med plugg eller skruv. Det blir mer än tillräckligt starkt. Förstärkningar i form av hörnjärn eller plywoodvinklar blir en form av hängslen och livrem vilket kan kännas bra ibland.

//Ronnie
 
Eller så är det fogen som får vara hängslen om man har lust. Det är förstås mest elegant, allra helst med plugg, men om man inte är van och vill vara säker på att man får ihop det tight så är det nog enklare med vinklar.
 
Tycker det borde räcka att fästa fronten med sådana här konsoler, 240x280 mm.
Skruva, limma och kanske genomgående skruv till fronten.
Ska hela ”lådan” stå på golvet?
En vit hyllkonsol i trä, 240x280 mm, med förborrade hål för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.