Hej.

Vill gärna ha hjälp med snabbt svar då hantverkarna kommer hit imorgon för att slipa av betongplattan de lagt för mitt garage (12x4,5 m). Mig veterligen använde de INTE en accelerator utan vanlig betong. De gjöt i december i runt 2-4 grader C (natt/dag) men redan efter 3-4 dagar blev det -8 till -10 C på natten. De vibbade/luftade INTE betongen utan sa att det var mer effektivt att låta den härda och slipa ytan senare. De täckte enbart gjutningen med en presenning.

Då jag skulle dra av presenningen idag (ca 4 månader senare) som förberedelse för att de ska slipa betongplattan upptäckte jag att ganska stora delar av ytskiktet (runt 30%) hade småsprickor, ofta i cirkelformer där man kunde plocka loss delar av ytskiktet i bitar (upp till 10 mm tjocka) med hjälp av naglarna. Under de losstagna bitarna var betongen ganska mörk, ser därför inte torkad/härdad ut.

Ni kan se av bifogade bilder hur det ser ut.

Min huvudsakliga fråga är om det finns risk för så stora skador på plattan att man måste lägga om den eller om det räcker att ta av det lösa och spackla/slipa???

Bör jag ta in annan hantverkare för en bedömning?
 
  • Betongplatta med skador och småsprickor där bitar av ytskiktet har lossnat och visar mörkare underliggande betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en betongplatta med småsprickor och skadat ytskikt där bitar har lossnat och exponerar mörkare underliggande betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta med småsprickor och skadade ytskikt som är uppluckrade och delvis lossnande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hög med borttagna betongbitar bredvid en hammare på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongyta med småsprickor och cirkelformade avskalningar, vissa bitar synes lossnade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att betongen frusit sönder. Användes inga täckmattor efter gjutning?. Har betongen frusit sönder finns det risk att hållfastheten blivit avsevärt försämrad.
 
  • Gilla
Hobbee
  • Laddar…
Men förivettet. Vilka klåpare.
 
  • Gilla
Hobbee och 1 till
  • Laddar…
B byggolle skrev:
Ser ut som att betongen frusit sönder. Användes inga täckmattor efter gjutning?. Har betongen frusit sönder finns det risk att hållfastheten blivit avsevärt försämrad.
Tack Byggolle. Jag känner mig nu lugnad att den härdat inuti och att ytmaterialet issprängts loss efter många plusdagar till minusnätter här i Skåne (plattan har varit täckt med en presenning under vilken det legat ganska mycket vatten. Inga synliga djupa sprickor. De spacklar och kör över med 2 lager "PS5" eller "LS5" (minns ej) = tydligen en beläggning man lägger på betongen i parkeringshus. Känner mig lugnare men tycker fortfarande att det är B att det hänt.

Tack för ditt svar!
 
Se till aty dom fräser av alt slipar ordentligt och lämnar ordentligt med garanti på ytskiktet finns en stor risk att den släpper särskilt med dubbdäck på bilen
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
B byggolle skrev:
Ser ut som att betongen frusit sönder. Användes inga täckmattor efter gjutning?. Har betongen frusit sönder finns det risk att hållfastheten blivit avsevärt försämrad.
En fråga till. KAN och BÖR man kontrollera gjutningens skick (genom kärnan) via annan firma???
 
B byggolle skrev:
Ser ut som att betongen frusit sönder. Användes inga täckmattor efter gjutning?. Har betongen frusit sönder finns det risk att hållfastheten blivit avsevärt försämrad.
En fråga till. KAN och BÖR man kontrollera gjutningens skick (genom kärnan) via annan firma???
 
Om du inte har golvvärme i den så gör det ju inget att du borrar eller tar upp ett lite större hål i den för att se hur det ser ut nedåt. Men jag tycker det ser ut som allt det där är ytan som flagnat.

Skulle också vara missnöjd om dom förväntade att du skulle acceptera den ytan som slutfinish. Men om dom tar på sig att fixa ytan genom att spackla över och snygga till den skulle jag acceptera det.
 
  • Gilla
Hobbee
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Om du inte har golvvärme i den så gör det ju inget att du borrar eller tar upp ett lite större hål i den för att se hur det ser ut nedåt. Men jag tycker det ser ut som allt det där är ytan som flagnat.

Skulle också vara missnöjd om dom förväntade att du skulle acceptera den ytan som slutfinish. Men om dom tar på sig att fixa ytan genom att spackla över och snygga till den skulle jag acceptera det.
Stort tack Johnny, fet sten på axlarna efter byggplanering och lallande med kommunen för bygglov under 1,5 år (!!!). De åtar sig att fixa det och säger att det kommer att bli bra+täcks av omfattande byggfelsförsäkringar (gissar att det är ett bra skydd? är schyssta på så vis) men jag har känt mig osäker om jag ska bygga upp modulgaraget+elinstallation på det (typ sänka ner 250 000 kronor på denna platta) eller om man ska stoppa här och be dem "göra om och göra rätt"...
 
Byggfelsförsäkringen är nog lite tveksam här. Den täcker inte fel som är kända redan vid utförandet. Det ligger helt på firman, och möjligen deras ansvarsförsäkring. Om du senare får problem, och byggfelsförsäkringen tar det på sig, så har du en saftig självrisk, typ 20 000 (kan kanske variera).

Du borde kanske blanda in en bes. man som får undersöka plattan. Och då kanske besiktiga efter att de avverkat allt löst, men innan de spacklar. Här kan finnas två nivåer av problem. Dels om det är problem på djupet, dels att de kan slarva med att får bort allt löst, i så fall kan ju även spacklet spricka senare.
 
  • Gilla
Hobbee
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Byggfelsförsäkringen är nog lite tveksam här. Den täcker inte fel som är kända redan vid utförandet. Det ligger helt på firman, och möjligen deras ansvarsförsäkring. Om du senare får problem, och byggfelsförsäkringen tar det på sig, så har du en saftig självrisk, typ 20 000 (kan kanske variera).

Du borde kanske blanda in en bes. man som får undersöka plattan. Och då kanske besiktiga efter att de avverkat allt löst, men innan de spacklar. Här kan finnas två nivåer av problem. Dels om det är problem på djupet, dels att de kan slarva med att får bort allt löst, i så fall kan ju även spacklet spricka senare.
Tack för bra men jobbigt svar :) = Jag måste göra nåt nu, senare blir det dyrt och/eller omöjligt... Ska försöka hitta en firma som kan besiktiga plattan innan vi går vidare.
 
H hempularen skrev:
Byggfelsförsäkringen är nog lite tveksam här. Den täcker inte fel som är kända redan vid utförandet. Det ligger helt på firman, och möjligen deras ansvarsförsäkring. Om du senare får problem, och byggfelsförsäkringen tar det på sig, så har du en saftig självrisk, typ 20 000 (kan kanske variera).

Du borde kanske blanda in en bes. man som får undersöka plattan. Och då kanske besiktiga efter att de avverkat allt löst, men innan de spacklar. Här kan finnas två nivåer av problem. Dels om det är problem på djupet, dels att de kan slarva med att får bort allt löst, i så fall kan ju även spacklet spricka senare.
Tack Hempularen... Och jag har redan en kontrollansvarig för garaget (hade inte gått med kommunen och alla regler annars). Jag skrev till henne och även om hon inte varit på plats svarade hon:

"
Det är svårt att avgöra av bilderna hur omfattande det är.

Sprickorna och avflagningen har ingen betydelse ut myndighetsperspektiv. Det påverkar inte hållfastheten på plattan.

Däremot är det inte så snyggt och det är svårstädat.

Om hela plattan ska slipas så försvinner det värsta. Det går också at flytspackla.

Frågan är vad entreprenören tar på sig. Det var samma firma som gör resten?"

JA, det är samma firma som ska uppföra själva modulgaraget. Hon poängterar att sprickorna inte har någon effekt för hållfastheten... Hmm, lite olika besked jag fått...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.