Hallå, Jag har köpt en nystyckad skafttomt där jag bygger, och även den andra delen av tomten är mitt uppe i ett nybygge.
Deras tomt är ganska så kuperad så de har fått spränga ner den delen av tomten där huset skall placeras och fyllt ut mot tomtgräns och min uppfart så där är nu marknivån säkert 1,5-2 meter högre än tidigare och så har de gjort en slänt ner mot min infart/väg men de har inte gjort något dike.

Deras dagvatten kommer ju nu rinna ner mot min infart/väg vilket gör att den kommer gå i sönder ( är en grusad uppfart ) Kan jag kräva att de skall göra ett dike på sin sida av tomtgräns eller är det upp till mig att ta hand om grannens dagvatten på min tomt??
 
Om vi antar att de inte asfalterar eller lägger plattor på sin slänt, och den är uppbyggd av sprängsten, som dränerar väldigt bra. Så kommer ju väldigt små mängder vatten att rinna vidare ned till din väg.

Din väg å andra sidan är en hårdgjord yta, som inte absorberar vatten speciellt bra. Och du kan behöva någon form av dike som tar hand om vattnet från vägen.
 
H hempularen skrev:
Om vi antar att de inte asfalterar eller lägger plattor på sin slänt, och den är uppbyggd av sprängsten, som dränerar väldigt bra. Så kommer ju väldigt små mängder vatten att rinna vidare ned till din väg.

Din väg å andra sidan är en hårdgjord yta, som inte absorberar vatten speciellt bra. Och du kan behöva någon form av dike som tar hand om vattnet från vägen.

Deras slänt är mestadels fyllnadsmassa med lera/jord och en del sprängsten.
Jag har ju såklart ett dike på andra sidan av min vägg för att ta hand om det vattnet som samlas upp på vägen och min del av tomten mot grannen åt andra hållet.
 
Börja med att kolla med kommunen om de har rätt att höja sin tomt så mycket i din ända av tomten. Sitt dagvatten ska de ta hand om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.