Vit kakelugn i ett vardagsrum med öppna luckor och verktyg för städning placerade intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pinnen som sticker ut till höger är till spjället. De övriga är sotluckor, de ska vara stängda.
 
S
Det är sotluckor på sidorna för dom yttre kanalerna kar du provat att elda där , dom går rakt upp en på varje sida , sen får du utröna om spjället är stängt eller öppet mot pipan rakt upp
I topp på den sitter spjället och ska vara öppet när man tänder upp och värme skorstenen
är den stäng så ryker det in direkt , röken orkar inte runt i kanalerna , spisen måste varma bra varm tillsammans med skorsten
 
Jag är ganska säker på att det inte finns ett föbigångsspjäll. Spjället är normalt för att stänga rökgaskanalen helt. Precis som på ritningen det länkades till tidigare. Det är möjligt att förbigångsspjäll existerar, men jag har inte sett den lösningen.
 
Fulkemisten
En släkting har en köksspis i stugan med problem med kallpropp när man kommer upp på vintern. Där brukar man elda gammal tretex dränkt i t-röd i sotluckan under ugnen (kanalen går ju runt den och nedåt på samma vis som i dina rör). Det brukar behövas ett par rekordeliga bitar sedan släpper proppen. Mer energiinnehåll än i tidningspapper tänker jag...
 
S
Eftersom det finns sotluckor på sidorna är det nog ett spjäl för att ställa om för kanalarena samt att den sorten du har är inget för att myselda i , den ska ha mist en brasa morgon och kväll för att draget ska vara bra , den får inte kallna ner , då kommer problemet
Det hänger en dekoration i kedjan , ta bort den och prova ändra spjället
 
Men det är något som inte stämmer, gentemot ritningen. Min kanal från eldstaden går rakt upp till den ventilen i mitten, sedan in till spjället. Sedan blir jag osäker, ner och ut på sidorna? Eller har jag fel?
 
S
Lys in i sotluckan uppe , kanske du kan se hur spjället står när du drar i kedjan , om det rör sig därinne
 
Det låter lite udda. Det vanliga är att kanalen går upp, delar sig i två och går ner på sidorna, sedan upp och ihop och passera spjället.

Sotluckorna är inte ventiler.

Man behöver definitivt inte elda rejält två gånger per dygn för att det ska funka. Skrutten har fel igen. Men visst underlättar det om murstocken är varm. Om man har en panna till en annan pipa tex. Men det ska funka ändå.
 
Nu har jag filmat lite inne i spisen. Det är ett hål som går rakt upp, men det är också så att det går ut kanaler på sidorna? Känns som att hålet upp är borrat, är väldigt runt och fint för att vara i en så gammal spis. Om det är som jag tror så fyller spjället ingen funktion alls...
 
S
D Daniel 109 skrev:
Det låter lite udda. Det vanliga är att kanalen går upp, delar sig i två och går ner på sidorna, sedan upp och ihop och passera spjället.

Sotluckorna är inte ventiler.

Man behöver definitivt inte elda rejält två gånger per dygn för att det ska funka. Skrutten har fel igen. Men visst underlättar det om murstocken är varm. Om man har en panna till en annan pipa tex. Men det ska funka ändå.
Nu är du tillbaka på ruta ett igen och påstår att jag har fel , sluta upp med att vara så generös med kommentarer , hoppas TS tar åt sig av vad vi andra skriver
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tar åt mig av vad alla skriver, men det är något mysko med min spis. Skulle gärna få fart på den, alternativet är ju att riva den.
Har en i sovrummet också men den är igenmurad...
 
Går det runda borrade hålet upp bakom spjället? Dvs rätt ut i murstocken?
Diam på det borrade hålet?
 
Kolla på ritningen på första sidan, hålet går rakt upp till kanalen som man ser som ett hål fram på spisen mitt över eldstaden. Den kanalen leder ju in och är precis över spjället.
Diameter, gissningsvis 70-80 mm
 
S
Då kan du kanske skaffa ett par rökbomber , samma som sotarna har och lägga i sidoluckorna , lyse uppe och se om det ryker där ser ut så här , sotaren har säkert dom på hyllan

www.soliduct.se/rokpatron-ax18-180s/p-1674.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.