N
O Obnoxious skrev:
Jag har förnyat min gräsmatta genom att döda den gamla med Round Up. När den var stendöd, typ efter 2-3 veckor, fräste jag 3 ggr följt att tilljämning och bortplock av ytliga döda grästovor. Sådde sedan på sedvanlig vis. Klockrent resultat.
Suverän metod! Jag väntade ett år med att så nytt gräs till året efter. Under tiden hyrde jag glesa, utrullningsbara plastgrämattor på en eventfirma så att regnet kunde spola bort all roundup. Kanongrön matta.
 
L
Det kan ta år innan Round Up är borta. Inget jag skulle börja med på en matta som man vill ska vara snygg och säker.
Bojkotta Round Up.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Det kan ta år innan Round Up är borta. Inget jag skulle börja med på en matta som man vill ska vara snygg och säker.
Bojkotta Round Up.
På jord, vilket gräsmattor traditionellt anlagts på, tar nedbrytningen typ 10 dagar. Vill du så på en betong/asfaltsyta är den långsamma nedbrytningen av Roundup dina minsta problem
 
  • Gilla
loffman
  • Laddar…
harry73
Det står mig väldit emot att ta bort en gräsmatta med roundup för att så nytt gräs
 
  • Gilla
Vatthagen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
O Obnoxious skrev:
På jord, vilket gräsmattor traditionellt anlagts på, tar nedbrytningen typ 10 dagar. Vill du så på en betong/asfaltsyta är den långsamma nedbrytningen av Roundup dina minsta problem
Man har hittat roundup i grundvatten och det har nog passerat jord i mer än 10 dagar på vägen dit.
 
  • Gilla
Vatthagen och 1 till
  • Laddar…
L
Jag provade på en tuva vildgräs som kommit in i gräsmattan. Penslade på några drag på bladen. Det var visset i en cirkel där hela förra sommaren. Det hade varit smartare att gräva bort problemet och på med nya gräsfrön.
Sedan är problemet rötterna och döda rötter, död mossa osv. Det som kallas "thatch" det är det man delvis tar bort när du vertikal skär.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man har hittat roundup i grundvatten och det har nog passerat jord i mer än 10 dagar på vägen dit.
Nej, det kommer från ytor som inte är jord/medlet ej legat typ 10 dagar i jord. Har det gått 10-14 dagar på en jordyta kan man plantera utan problem med att det man planterar dör.
 
K Kallebo skrev:
Skåne, vi har haft 20 grader varmt här ett par dagar nu. Gräset är ju inte riktigt grön om man säger så....

Verkar ju inte klokt att vattna gräsmatta i april, själv vattnar jag aldrig gräsmattan, skulle sommaren vara torr så får gräsmattan vänta till regnet kommer, finns ingen anledning att slösa på vattnet då gräsmatta alltid överlever torka om den fått ordentliga rötter.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS
O Obnoxious skrev:
Nej, det kommer från ytor som inte är jord/medlet ej legat typ 10 dagar i jord. Har det gått 10-14 dagar på en jordyta kan man plantera utan problem med att det man planterar dör.
Kan du då beskriva för mig hur man får något i grundvattnet utan att det passerat genom jorden länge?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du då beskriva för mig hur man får något i grundvattnet utan att det passerat genom jorden länge?
T.ex. genom att använda det på gårdsplaner m.m. Vid regn sköljs det ner i grävda brunnar. Samma sak när det har använts på banvallar och liknande ytor där det finns pumpbrunnar/dränneringssystem
 
BirgitS
O Obnoxious skrev:
Jag har förnyat min gräsmatta genom att döda den gamla med Round Up. När den var stendöd, typ efter 2-3 veckor, fräste jag 3 ggr följt att tilljämning och bortplock av ytliga döda grästovor. Sådde sedan på sedvanlig vis. Klockrent resultat.
Och du gick runt och penslade grässtråna på hela gräsmattan?

O Obnoxious skrev:
T.ex. genom att använda det på gårdsplaner m.m. Vid regn sköljs det ner i grävda brunnar. Samma sak när det har använts på banvallar och liknande ytor där det finns pumpbrunnar/dränneringssystem
I Monsantos egna undersökningar tog det upp till 140 dagar för halva den tillförda mängden glyfosat att brytas ned eller försvinna från åkermark.
Glyfosatrester har återfunnits i sallad, morötter och korn i jord som hade behandlats med glyfosat upp till ett år före skörd. Kemikalieinspektionens
PM säger att medlet kan finnas kvar i marken i flera år. Glyfosat kan också röra sig ned genom en växts rotsystem och kanske nå grundvattnet. Den danska miljöstyrelsen säger redan att allt grundvatten yngre än 40 år innehåller bekämpningsmedel.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tning-med-bekampningsmedlet-roundup_GM02MJ707
 
V Vatthagen skrev:
Verkar ju inte klokt att vattna gräsmatta i april, själv vattnar jag aldrig gräsmattan, skulle sommaren vara torr så får gräsmattan vänta till regnet kommer, finns ingen anledning att slösa på vattnet då gräsmatta alltid överlever torka om den fått ordentliga rötter.
Jag tycker du kan fundera på om du besvarar ts fråga eller inte. Att du skiter fullständigt i att ta hand om gräsmattan är väl inte relevant i sammanhanget?
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.