Vår gräsmatta är rätt ojämn, med land och träd lite här och där. Hela tomten är 1600 kvm, men hur mycket av det som är gräsmatta är svårt att uppskatta. Strax över 1000 kvm kanske.

Ekonomin är rätt ansträngd, men den gamla gräsklipparen börjar bli just gammal och vi funderar på att köpa en robotgräsklippare istället. Men har inte bortåt 20 000 kr att lägga på den.

Så, vilka är bäst? Vilka är mest prisvärda?

Läste någonstans att Bosch har ett par modeller som är exakt lika, det är bara längden på kabeln som skiljer i förpackningarna. Så billigare att köpa en till liten yta och köpa till kabel. Är det fler märken som är så?
 
Tyvärr är det inte så enkelt att du köper den billigaste klipparen och sedan drar ut önskad kabellängd.
Klipparna är byggda för en viss maximal storlek där klippbredd, batteristorlek och begränsningar i klipparens mjukvara sätter gränsen för klipparean.

Ska du lyckas med en robotklippare så är mitt råd att köpa en märkesmaskin, och undvika de allra billigaste.
Bosch har haft sina beskärda problem och drog tillbaka en modell från marknaden förra året.
 
Fökrlarde mig kanske lite dåligt. Vissa märken, Bosch tex har någon modell där de själva sagt att det som skiljer de olika åt är hur stor tomt man har och hur mycket kabel man behöver. Maskinerna är desamma.

Gardena har någon modell där de själva inte håller med om att det är samma maskin till de olika storlekarna på gräsmatta, men råd&rön säger i sina test att de inte hittar någon som helst skillnad på maskinerna.

Så givetvis kan man inte köpa vilken liten billig maskin som helst och tro den ska funka till stor gräsmatta. :)
 
Grundtipset är att köpa kvalité, då får man också driftsäkerheten som många är ute efter med en robotklippare.
Undantaget är väl Bosch som normalt står för kvalitet men som med sina robotklippare gjort mer än lovligt många gråhåriga i förtid, kanske är de bättre nu men jag hade inte chansat.

Billigare klippare fungerar ofta bra men kan behöva lite handpåläggning nån gång i veckan. I denna kategori är Worx populära och fungerar bra för vissa, mindre bra för andra.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Om du värdesätter tillförlitlighet högt skulle jag titta på en Gardena eller Husqvarna.

Underdimensionera inte, välj en modell dimensionerad för åtminstone 1300-1500 kvm. Då är klipptiden kortare, klippbredden större och batteriet räcker längre.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Tänk vilken fin klippo ni skulle kunna köpa, samtidigt som semesterkassan drygas ut med flera tusen (eller lätta den ansträngda ekonomin)!

Ett tips i all välmening och off topic. :geek:
 
Driftsäker och beprövad klippare
Guidekabel för enkelt val av startpunkt för klippning och snabb hemgång till laddare
Tyst
Utsläppsfri
I stort sett underhållsfri
Kan klippa i regnväder
God tillgång till kunskap och reservdelar till maskinen
Enkel programmering
Ger en bättre gräsmatta utan avgasutsläpp och oljud från en bensindriven klippare

- Kostar en slant
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Tänk vilken fin klippo ni skulle kunna köpa, samtidigt som semesterkassan drygas ut med flera tusen (eller lätta den ansträngda ekonomin)!

Ett tips i all välmening och off topic. :geek:
Jag har en jäkligt fin och bra Klippo, men jag måste ändå ut och klippa den där förbannade gräsmattan ;)
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Tänk vilken fin klippo ni skulle kunna köpa, samtidigt som semesterkassan drygas ut med flera tusen (eller lätta den ansträngda ekonomin)!

Ett tips i all välmening och off topic. :geek:
Vi har en klippo. Arvegods efter makens farfar. Från 60-talet tror jag. Går fortfarande. Men mindre kul att asa runt på hela vår gräsmatta...
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
E etompau skrev:
Driftsäker och beprövad klippare
Guidekabel för enkelt val av startpunkt för klippning och snabb hemgång till laddare
Tyst
Utsläppsfri
I stort sett underhållsfri
Kan klippa i regnväder
God tillgång till kunskap och reservdelar till maskinen
Enkel programmering
Ger en bättre gräsmatta utan avgasutsläpp och oljud från en bensindriven klippare

- Kostar en slant
Husqvarnamaskinen jag länkade till? Eller bara en allmän reflektering. :)
 
A Annkina skrev:
Husqvarnamaskinen jag länkade till? Eller bara en allmän reflektering. :)
Mina synpunkter avsåg Husqvarnas maskiner. Kan i detta även inkludera Gardenas klippare då de nyttjar husqvarnateknik under deras skal.
 
Undvik John Deere iaf, vi har haft massvis med problem med deras första modellen och har aldrig fungerat tillfredsställande.
 
Håller med föregående talare. McCulloch Rob R1000 är ett bra budgetval. Den är i princip en bantad HQ/Gardena med skillnaden att du inte har lika stort funktionsutbud och att den bara kan gå hem på guidekabel. Guidekabeln har flera fördelar så det utgör egentligen inget problem att den inte går via begränsningsslingan. Sen kan du ju inte koppla den till Gardenas smart hem-system och den saknar app vilket alla HQ har from i år. Rent intelligentmässigt kan den hantera det mesta den ställs inför eftersom mjukvaran är liknande den i HQ och Gardena. Om man jämför med ex Worx som är mer av en zombie, den klarar ex inte U-rörelse om det trillar ner något som stoppar den från att gå hem längs slingan utan då står den bara och stångas med det som ligger ivägen. Bosch är, som flera redan skrivit, inget att hänga i granen. Där är det framför allt mjukvaran som är problemet.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.