Hej!

Någon som har erfarenheter från målning med Caparols silikatfärg för inomhusbruk (Sylitol Bio)? Lättmålat, täcker den bra, färgar den av sig när den torkat, blir det ett bra resultat, osv?
 
Nu vet jag! :rolleyes:
  • Tjock till konsistensen
  • Svårmålad, man ser ränder när den torkat.
  • Underlaget (väggen) måste vara av samma material. Har du några lagningar eller stänk av annan målarfärg på väggen kommer det synas igenom. Sparmåla t.ex. takfärgen en bit ner på väggen går inte. Det syns igenom.
  • När man bryter till en kulör blir den ljusare (lite gulare) än vad man förväntar sig.
 
Inget vidare betyg direkt. Syns det igenom trots två strykningar?
 
Till och med så att det syns igenom mer efter andra strykningen. Alla lagningar i väggen följer på något konstigt sätt med ut genom färgen. Säkert inget fel på färgen, men det krävs en hel del för att få det bra. Flera målare som jag pratat med säger att det helt enkelt är för svårt att få till det och därför undviker de silikatfärg in i det längsta.

Jag har även hört att Caparols silikatfärg för fasader ska täcka bättre och att det ska gå att använda den inomhus. Dock har jag inte koll på om den innehåller fungicider som man bör undvika inomhus.
 
Varför vill du använda Silikatfärg inomhus?
 
Vi har byggt ett hus i lättbetong. Rekommendation från Xella som säljer lättbetongstenen, Ytong är att använda silikatfärg på alla innerväggar. Även min KA förordade det och en "gubbe" med mycket erfarenhet som jobbat med att restaurera slott och herrgårdar i hela sitt liv. Eftersom lättbetongen har en förmåga att buffra fukt får man ett extra behagligt inomhusklimat förutsatt att färgen på insidan av väggarna inte stoppar upp "fuktvandringen". Traditionell väggfärg har dålig genomsläpplighet (sd-värde runt 0,30). Silikatfärg har extremt bra genomsläpplighet (sd-värde runt 0,05).
 
  • Gilla
CGustavM
  • Laddar…
Ah...då fattar jag. Hur har ni behandlat väggarna före målning? Bredspackling och armeringsduk eller?
 
På alla innerväggar har vi gipsputs (Alsecco Glättputs) 6mm tjockt. Hörnprofiler i ytterhörnen och armeringsnät över fönster, dörrar och innerhörn.
 
Hur blev resultatet? Är på gång att välja färg.
 
Hej RoffeN!

Som du kan se tidigare i mina inlägg här i denna tråd är jag inte speciellt nöjd! På vissa väggar har vi målat fyra gånger och fortfarande syns det igenom. Är du riktigt snabb och målar vått i vått går det nästan att undvika att det blir randigt. På våra höga väggar (3,5 m) kunde vi inte undvika att det blev randigt. Vi provade dock aldrig att rolla i kryss vilket kan göra att det inte syns lika mycket att det är "skarvar" mellan rollerdragen. Viktigt att poängtera är att vi använde oss av bruten färg (1002-Y). Jag har hört att det ska vara något lättare med vit färg.

Det går inte att torka av den målade väggen. Vi har fått smuts på några ställen och vi har försökt torka bort det med vatten, men det blir bara utsmetat och en fläck. Att bättringsmåla över smutsen fungerar inte heller. Om du målar på med ny färg på en färdigmålad vägg syns det tydligt att det är påmålat. Det blir lite olika nyanser.

Vi ville verkligen ha en helt öppen silikatfärg på väggarna, men till slut gick det bara inte. I barnrummen och hall valde vi istället Caparol Supertäck 5 och i stora sovrummet målade vi till slut över silikaten med Caparol IndekoGeo som är en matt färg och som, enligt deras tekniker ska ha ett lågt sd-värde (hög genomsläpplighet). Den täckte fint och vi får se hur den beter sig om det kommer smuts på väggen. De två största rummen har fortfarande Sylitol Bio. Tveksamt om vi kan behålla det med tanke på att det redan på flera ställen har kommit smuts på väggarna (vi bygger fortfarande en del i huset).

Caparol har varit jättebra och hjälpt oss på alla sätt de kan för att försöka få till ett bra resultat!

Under vintern har hygrometern i huset visat en relativ luftfuktighet på runt 50% vilket är riktigt bra. Kanske fungerar "fuktbuffringen" ändå, Detta är dock utan någon ventilation påslagen. I trähuset som vi bor i nu har den relativa luftfuktigheten legat på runt 15-20% under motsvarande period.

Enligt tekniker på Caparol
Sylitol Bio (silikat), sd=0,05
IndekoGeo, sd=0,1
SuperTäck glans 5-20 har ungefär samma sd värde på 0,20-0,30
 
Redigerat:
Tack för ditt utförliga svar. Vi har samma önskan som ni, ett hus med naturlig fuktvandring. Vad spacklade ni med efter putsen?
 
R RoffeN skrev:
Tack för ditt utförliga svar. Vi har samma önskan som ni, ett hus med naturlig fuktvandring. Vad spacklade ni med efter putsen?
Gipsputs (Alsecco Glättputs) 6mm tjockt. Målade direkt på putsen utan primer. De experter jag pratade med inom målning och på Caparol menade att det går bra utan, men att det kommer gå åt lite mer färg (underlaget suger mer utan primer).
 
Ok, jag fick rådet att prima först så vi gör det.
 
om du primar så stänger väl du in det om du sen ska använda silikat?
 
M MackanM skrev:
om du primar så stänger väl du in det om du sen ska använda silikat?
Nu förstår jag inte? Om du menar fukt så är även primern difusionsöppen.
 
  • Gilla
MackanM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.