Hej,
Jag kom överens med grannen att dom fick sätta upp en friggebod närmre än 4 meter, dvs 2,5 från tomtgränsen. Nu byggs det en tillbyggnad på friggeboden som kallas vedbod och den kommer närmre än överenskommet avstånd. Vet någon vad som gäller? Hur räknas avstånd? Från huskroppen eller från den sk vedboden?
 
tommib
Välkommen till forumet!

Om den sk. vedboden är en byggnad skulle jag givetvis räkna avståndet från den.

Det kanske är läge att prata med grannen och påpeka vänligt att du inte gick med på en närmare placering. Har ni ett skriftligt avtal?
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Om vedboden innebär att friggeboden blir mer än 15 kvm. Så är det inte längre en friggebod, utan en svartbyggd bod.

Men "vedbod" kan ju betyda lite vad som helst, ett skärmtak över en vedhög, eller ett skjul med tak och dörr.
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Om den sk. vedboden är en byggnad skulle jag givetvis räkna avståndet från den.

Det kanske är läge att prata med grannen och påpeka vänligt att du inte gick med på en närmare placering. Har ni ett skriftligt avtal?
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Om den sk. vedboden är en byggnad skulle jag givetvis räkna avståndet från den.

Det kanske är läge att prata med grannen och påpeka vänligt att du inte gick med på en närmare placering. Har ni ett skriftligt avtal?
jag
H hempularen skrev:
Om vedboden innebär att friggeboden blir mer än 15 kvm. Så är det inte längre en friggebod, utan en svartbyggd bod.

Men "vedbod" kan ju betyda lite vad som helst, ett skärmtak över en vedhög, eller ett skjul med tak och dörr.
H hempularen skrev:
Om vedboden innebär att friggeboden blir mer än 15 kvm. Så är det inte längre en friggebod, utan en svartbyggd bod.

Men "vedbod" kan ju betyda lite vad som helst, ett skärmtak över en vedhög, eller ett skjul med tak och dörr.
Vedboden är ett utbyggnad till stugan med tak fäst vid långsidan. Vedbodens tak är en halvmeter lägre än huvudbyggnaden. Öppen åt tre sidor.
 
Har ett skrifligt avtal som inte följts förutsatt att utbyggnaden räknas som del av huskroppen. Utbyggnaden fanns inte med på den ritning som låg till underlag för godkännande.
 
harry73
Jag tror att vedboden ska räknas in i totalytan för friggebodden och att avstånd från vedboden till tomtgräns räknas.
Så vill du, kan du sätta dit grannen.
Sedan är det frågan hur mycket du störs av det eller om det är en principfråga för dig.

Att anmäla grannen bara för att du kann är ofta en gålig idé.
 
Totala friggebodsytan får vara max 15kvm oberoende om det är en eller flera.

Totala bygglovsfria takytan (tex altantak) får vara max 15kvm oberoende om det är en eller flera.

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2017/far-jag-bygga-2017.pdf

Takutsprånget på en friggebod får vara max 500mm annars räknas det in i friggebodens byggnadsarea.

http://byggstommar.se/faq/

https://flen.se/bygga-bo-miljo/byggande/bygglovsfritt/friggebod/

http://www.valdemarsvik.se/sv/Publik/Boende--Miljo/Bygga--Bo/Bygglov/Bygglovsbefriat/
 
tommib
F falken42 skrev:
Har ett skrifligt avtal som inte följts förutsatt att utbyggnaden räknas som del av huskroppen. Utbyggnaden fanns inte med på den ritning som låg till underlag för godkännande.
Jag skulle säga att oavsett ev friggebodsregler så har du godkänt en viss placering baserat på en ritning som nu inte stämmer. Det är i mitt tycke inte ok. Rent legalt misstänker jag att du har rätt att klaga på grannens bod eftersom den inte motsvarar det du godkänt.
 
men vart vänder man sig. Byggnadsnämnden i Norrtälje där vi bor?
 
C
F falken42 skrev:
Öppen åt tre sidor.
Det är med andra ord i princip endast ett tak? Är väl lite att ta i att kalla detta för bod?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Grannen tycker väl att det är en bra placering för sin ved. Om du klagar kommer det bara resultera i att veden ligger där ändå, fast med fult plåttak/skydd/presenning istället och då borde det vara snyggare och bättre med de taket som byggs.
 
  • Gilla
Adam F och 5 till
  • Laddar…
Och innan du börjar klaga på att ytan överskrids (om du nu tänker gå på det spåret) - se till att du vet att originalfriggeboden + vedtillbyggnaden verkligen blir mer än 15m². Friggeboden kanske bara är t ex 13m²....
 
F falken42 skrev:
men vart vänder man sig. Byggnadsnämnden i Norrtälje där vi bor?
Precis, det blir då ett tillsynsärende de får utreda.

Och oavsett om friggeboden är mer eller mindre än 15 kvm så blir det en fråga för kommunen, eftersom en friggebod som placeras närmare gräns endast är bygglovbefriad om grannen godkänner placeringen. Här stämmer inte placeringen med det TS har godkänt, alltså blir friggeboden bygglovpliktig. Står i Pbl 9 kap 4§.
"En åtgärd som avses i 1–3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det."
 
F falken42 skrev:
men vart vänder man sig. Byggnadsnämnden i Norrtälje där vi bor?
Du kanske ska börja med grannen?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
M
I såna här fall så måste man ställa sig frågan syfte/vinning/princip/värde/vinst.
Dvs. vad är mitt syfte med påpekandet. Vad vinner jag på att grannen tar bort det lilla taket. Är det endast en principsak för att jag känner mig kränkt. Vad blir värdet för mig, kontra kanske livslång ovänskap med grannen.
Alltså lite självbevarelsedrift mao. Det som grannen kanske uppfattar som en ren och skär struntsak dagar som dessa när Trump skickar sin militär runt halva jordklotet kanske är en jättegrej för nån annan.

Många människor har ju nån form av principfasthet och verkligen måste påpeka för nån annan att dom har rätt och den andre har fel. Nu vet jag inte alla fakta, det lilla taket kanske skuggar jordgubbsplantorna, är i en otrevlig röd färg eller annan olägenhet. Men det lutar mer åt principhållet. Se det som en fördel istället, en hållhake, du kanske har ett träd som skuggar din tomt som står på allmäningen som du vill ha bort. Ibland kan grannar bli riktigt medgörliga om dom inte själva har rent mjöl i påsen..
 
  • Gilla
JakeoMalin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.