Hej!

Ny här! Googlade utan större framgång på rubrikfrågan. Mina föräldrar har gått bort och huset sålts. Nu är det dags att deklarera vinstskatt/avdrag och vi uppskattar att utbyggnad inkl helrenovering av ett 30-talshus kostade runt 350-400, år 1980-81. Pratat med en byggare som var spekulant på huset och han gissade där någonstans. De byggde då till en mindre utbyggnad på ca 35 m2 badrum hall sovrum i en plan, teglade om huset nya fönster och dörrar etc.
Vi vet också hur belånat huset var och kan även där uppskatta/gissa ungefärligt vad som lånats till ut/ombyggnad.

Frågan är.. om någon här kan tipsa oss hur vi ska kunna redovisa allt detta. Förmodar att det inte behövs för skatteverkets skull, men stickprov/granskningar förekommer ju och då kanske man bör ha någon form av underlag att peka på. Min syster har haft kontakt med någon som har en redovisningsfirma men jag tycker det låter alldeles extremt att räkna detaljer som fönster och tegelpriser idag och jämföra detta med 1980:s priser.
Det kommer att ta ett år och gå igenom allt om det räcker och känns ändå som ett gissande till stor del eftersom det får gissas eller antagas på många punkter. Tex ritningar, arbetskostnader mm.

Mycket tacksam för alla tips. Tack på förhand!

Vänligen
Anders Nilsson
 
För övrigt, spontant tycker jag 350-400tkr låter mycket 1980. Mina föräldrar byggde hela sin villa på 180kvm 1975 för ca 220tkr.
 
Jag håller med Pasjostrom. Vi byggde ett LB-hus 1980 på 124m2 och betalade totalt 395.000 Kr för hus, tomt, trädgård och alla tillkommande avgifter för anslutning och bygglov.
 
Ok!

Tack för svar i alla fall. Vi vet att det rör sig om dessa pengar ungefärligt. Kanske lite otydlig. Det var inte endast utbyggnad utan det och totalrenovering inkl tegling tak på det gamla och nya såklart dörrar fönster gavlar terass uterum nya trappor etc på ett 150 m2 hus. 395 för ett hus säger inte så mycket, med läge och så. Vi vet det med lån och så plus en äldre man som hade byggfirma, gjorde en uppskattning.

Jaja! Det löser sig.

Men tack ändå.

Vänligen Anders
 
S sanders100 skrev:
395 för ett hus säger inte så mycket, med läge och så.
Huset levererat färdigt för inflyttning från LB-hus (124m2) med två badrum och kök kostade strax under 300.000, och har inget med platsen det byggs på.
Jag tror att skattemyndigheten kommer att fråga er hur ett utbygge på 35 m2 kunde kosta 350-400!
Du får beakta att reparation och underhåll, inte är avdragsgillt nu. Därför får ni inte dra av kostnaden för ny tegelfasad och fönster, eftersom det redan fanns innan renoveringen.
 
Ytterligare en jämförelse: jag köpte 1981 ett helt nyligen totalrenoverat hus med friköpt tomt i centrala Malmö för 380 tkr. Då hade det precis fått ny fasad, nya fönster, ny takomläggning, byte VVS, ny värmeanläggning, och helt nytt badrum i övervåningen inkl kupa (det tidigare badrummet fanns i källaren). Dessutom nybyggt garage på 60 kvm.

Jag tror att TS räknar för högt.
 
Rent strategiskt gentemot skatteverket tror jag inte att det är rätt att göra avdrag på 395000kr, om de anser detta är orimligt kan de kräva att få mer information och risken är då att du får svårt att göra några avdrag alls utan kvitton. Om du istället gör avdrag för vad du tror att bara utbyggnaden kostade (30-50% sv totalen?) så kanske det ”flyger under radarn”... men du bestämmer själv vad du anser att du kan stå till svars gör vid en kontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.