Hej. Är på jakt efter kloka råd hur vi skall gå tillväga med ett ruttet, lutande och sviktande golv i vårt 1800-tals torp.
Det är från 1800-talets början och utbyggt vid minst två tillfällen. Köksdelen med murstock osv är i den äldre delen. Dock vet jag inte vad som gjorts här tidigare. Tyvärr ligger det i köket en plastmatta som säkert är en del av problemet. Alla andra plastmattor i huset har vi rivit ut och där har golven varit i bra skick. Annat är det i köket där det i en hörnet mot ytterväggen sviktar en del. I resten av rummet är det rätt stabilt även om det växlar från att vara helt plant och stumt till lite sviktande. Mätt att det är förhöjd fukthalt vid golvet.

Grunden är som jag förstår det i denna delen av huset stengrund som putsats upp med öppna ventiler. Ventilerna är endainspektionsmöjligheten utan att riva upp något. Kikar jag in där ser grunden okej ut. Torrt, Några dm luftspalt och stenar och inte massa organiskt skräp.

Nu undrar jag hur era råd är för att läggs upp projektet?
Om det bara är golvet och bjälkar som gett sig är det väl bäst att i första hand låta grund vara och bara åtgärda golv? Är timmer syll osv skadat blir det ju ett större projekt. Vad är bästa rådet för att få grepp om omfattning? Köket är en viktig del i huset för barnfamiljen så det känns viktigt att ha ringar in omfattningen så gott det går innan startskott. Vilken typ av rådgivare kan man vända sig till?
 
L
Hej, det bästa är kanske att ta dit en besiktningsman, alternativt en fuktsanerare, för bedömning. Om du har möjlighet kunde du kanske skära upp mattan i det aktuella hörnet så prydligt som möjligt (så att det inte vänder upp och ner på ert kök) - så att det går att kolla golvet ordentligt. Gissar att det ligger masonit emellan som också då måste brytas bort. Försök att lukta noga i det hörnet för att se om du uppfångar någon odör av röta. Hur längesen uppmättes fukthalt?Skedde alltså detta i köksgolvet? Vet du värdena?

Lutar golvet så pass mycket att du i vilket fall som helst vill byta det? Jag menar, det kan gå att dra i skruv i golvreglarna för att det inte ska svikta - OM det inte är så att bjälklaget är dåligt.
 
att det är ruttet är ju en sak men att det lutar och sviktar får man nog se som normalt i ett gammalt torp så det behöver ju nödvändigtvis inte åtgärdas bort.
Det värsta som finns är ju folk som renoverar bort det "gamla" och rätar upp och tycker att det blir bättre när det i själva verket ser ännu konstigare ut efteråt. Vill man ha allting rakt och perfekt så är det nog bättre att utgå ifrån nåt modernt direkt.
Mitt tips är att (om det nu är ruttet) att du tar upp golvet, brukar sällan vara svårt i så gamla hus och åtgärdar det som är dåligt, byter de ruttna plankorna mot likadana och sen lägger tillbaks golvet.
 
L
Jag håller med Stefan1972 om att gamla hus gott kan få vara lite sneda, om det inte är så att det döljer ett pågående verkligt problem.

Ett tillägg - OM det är så att golvet verkligen är ruttet - eller regelverket nedanför - och alltså måste bytas - så vill man ju också förhindra samma problem i framtiden. Då är det klokt att prata med/ta dit en expert som hjälper en att hitta en lösning som håller framöver när man ändå har dragit upp golvet och har en unik chans att framtidssäkra det.
 
Fast alla hus återgår till naturen hur man än gör. Har det stått där sen 1800talet och man lagar det som behövs så står det antagligen 200 år till utan nå speciella framtidssäkringar. Nästa generation kanske river det helt så det finns ju sällan anledningar att göra saker bättre än vad det behöver vara.
 
L
Så kan man också se på det och det kan ju vara riktigt i det riktigt stora perspektivet. Men i det lilla brukar det ju vara så att torpargrunderna far illa fortare idag än när de byggdes, eftersom det är en riskkonstruktion som förr fungerade tack enbart vare att murstocken hölls varm dygnet runt och därmed också höll torpargrunden tillräckligt torr i de flesta fall. I dag får ju inte torpargrunden denna draghjälp av murstocken, och behöver därför i de flesta fall en ny lösning. Risken är annars ju att syllen angrips och att byta den är ju en helt annan historia än "bara" ett golv.
 
Det är precis det här funderingarna jag brottas med. Problemen lär ha har funnits länge. Det är t o m så att sockel till köksskåp och golvlister anpassats efter det lutande golvet. Resten av huset är allt annat än räta vinklar vilket bara är charmigt.
Det man vill vara förberedd på är arbetsgången, typ av behov av experthjälp och omfattningen när man väl ser resultatet under plastmattan ex bekymmer med timmer syll osv, för att kunna planera när detta skulle kunna genomföras.
Själva golvet i sig är inte så stort, ca 14 kvm.
 
Huvudorsaken till fuktproblem i en torpargrund är att där blir för kallt i förhållande till utomhusluften. Det kan bero i sin tur på att man slutat elda i en spis eller kamin, att huset överhuvudtaget aldrig är uppvärmt eller att golvet över grunden fått för mycket isolering. Lärospånets och Stefan1972:s inlägg tycker jag belyser detta bra. Frågan är vilken strategi man skall använda för att bemöta problemen? De kritiska tidpunkterna inträffar på sen vår och sen sommar/tidig höst. För att något skall hända krävs att uteluften är så varm att den innehåller någon nämnvärd mängd vattenånga. Detta går att kontrollera med temperaturgivare och så kan man kompensera med värme inifrån. Det finns absolut inget skäl till att torpet skall vara uppvärmt året runt eller att grunden på något avgörande sätt skall göras om. Genom att vara medveten om problemet och ha det under uppsikt kan man komma långt.

Golv som lutar och sviktar är normalt i gamla torp och inget som behöver åtgärdas. Det behöver däremot röta i golven. Enda lösningen är att lokalisera området och försiktigt plocka upp och byta ut de berörda delarna. Eventuellt kommer man då att upptäcka en del andra småsaker som också behöver rättas till.
 
  • Gilla
PochM och 1 till
  • Laddar…
Kanonbra svar! Torpet har ju stått i över 200 år så man kan hoppas det kan stå i 100 till. Men plastmattan måste ut! Vilken typ av expert råder ni mig att ta in för att avgöra omfattningen och komma med åtgärdsförslag? Det är ju säkerligen tal om bedömningen av såväl golv och timmer som syll.
 
En så gammal "expert" som möjligt! Det krävs nog inte så mycket expertkunnande utan mer erfarenhet av äldre byggteknik och vana att bedöma gammalt virke. En gammal snickare kan vara till lika stor hjälp som en byggnadsantikvarie. Det beror ju mycket på vad ni kan få tag på för hjälp på platsen. Västra Götaland kan ju betyda allt mellan Göteborg och Dals-Långed.
 
Ser att det stod inaktuella uppgifter i profilen. Vi bor numera på småländska höglandet mellan Jönköping och Nässjö.
Får försöka hitta en ”gammaldags” snickare helt enkelt. Tyvärr mest nybyggesnickare i kontaktnätet.

Hur brukar golven vara uppbyggda i dessa typer av hus? Så man vet vad som väntar. Är alltså igenputsad stengrund tror jag med ventiler och rätt bra med luftutrymme mellan småstenen i grunden upp till trät.
 
P PochM skrev:
Hur brukar golven vara uppbyggda i dessa typer av hus?
Det är svårt att ange generella principer för så gamla hus. En hel del var lokal tradition. Mycket kan också ha ändrats under åren. Stockarna kan vara av rundvirke. Från början fanns inga trossbottnar. Var rädd om golvbrädorna, är de gamla så är de handsågade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.