Ärade forum. Jag har länge velat dränera bort vatten kring sommarstugan men tvekat inför arbetsinsatsen.
Marken är gammal sjöbotten (tung och massiv lera). På norrsidan (vänster på skiss) har vi en rejäl lerås (som innehåller stora stenbumlingar samt div. kablage nedgrävt). I väst (nederst på skiss) har vi en svag lutning in mot huset (liksom en septiktank och en rejäl björk med rejäla rötter). I söder har vi flackt med en nästintill obefintlig lutning bort från huset. I Öst har vi en slänt bort från huset.

Nu ser det ut som att jag får ett par veckor lucka mellan jobb. Jag kommer att gräva själv för hand (ja, jag är dumsnål).

Fråga 1: Vad tror ärade forumet om ett avsnörande öst-västligt dräneringsschakt med rör och dräneringsgrus (ca 50cm djupt)? Detta blir troligen ett första steg då lutningen är störst åt det hållet. Dräneringsröret mynnar ut i stenmur längre ned).

Fråga 2: Är det lönt att som steg 2 dra ett svagt böjt motsv. schakt på utsidan av septiktank men insida björk? Hur lång tid tar det t.ex. innan den rejäla björken drar rejäla rötter genom dräneringen?

Fråga 3: Finns det ngt annat mindre arbetsintensivt sätt att lösa eländet på?

Tankar mottages tacksamt!
Handritad skiss över sommarstuga med planerade dräneringsschakt, befintlig vegetation och marklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad skiss av mark för dräneringsplan med huset i mitten, omgivet av lerås, björk, septiktank och slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är nog inget fel att stänga av , men eftersom du säger lera , är det ytvatten du vill ha bort då
Att gräva för hand går bra i lerjord men knäcker ryggen , hyr en liten grävare med smalskopa
Du gräver upp allt på två dygn , sen kan du lägga rör och skottkärra kross och annat i den takt du vill
även återfyllning går att göra med handkraft , men lera är tungt
 
S skutten11 skrev:
Är nog inget fel att stänga av , men eftersom du säger lera , är det ytvatten du vill ha bort då
Att gräva för hand går bra i lerjord men knäcker ryggen , hyr en liten grävare med smalskopa
Du gräver upp allt på två dygn , sen kan du lägga rör och skottkärra kross och annat i den takt du vill
även återfyllning går att göra med handkraft , men lera är tungt
Tack Skutten! Noterat. Lera är galet tungt. Har tidigare handdränerat runt ett sjunkande gårdshus på samma tomt.

Jag vill få bort både ytvatten vid snösmältningstid men även så mycket inrinnande grundvatten (från åsen framförallt).
 
S
Om det är ytvatten och så kan du gräva ca 50 cm uppifrån på din skiss lite diagonalt förbi huset lägga
dränen och en duk över ,, sätt en duk mot jorden i graven så inte massor kommer ner till dränen och fyll med kross till 10 cm under ytan sen på med vanlig jord och gräsmatta
Det med sankmark grundvatten så gör en stenkista eller två som det kan samlas i och lägg dränen
från dessa , i gentligen ska det vara täta rör från stenkistorna , dom lägges kross i med duk över
Vilket djup du får från uppe till nere på gravarna får du mäta ut , tänker då på fall från stenkistorna och grundvattnet
Det här fungerade på mitt torp där det kom massor av vatten från fjället , mycket berg och dagvatten
 
  • Handritad skiss för dränering runt ett hus med anvisningar och mått för att hantera ytvatten och grundvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
PS Bommade björken , förbi den kan du skarva på med avloppsrör , det är samma dim på dom
björken får svårt att gå igenom plasten , du verkar vara nedströms huset där och björkar är törstiga
 
Ska du gräva för hand i lera så finns tips i värdsklass, det som alla gamla gubbar visste, men nu har kunskapen försvunnit.
Rätt spade.
Låga hinkar/skottkärra.
En hink med vatten som du stoppar ner spaden i innan du stoppar spaden i leran.
Gräv tunna skivor i leran.

Lycka till
 
Staffans2000
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ska du gräva för hand i lera så finns tips i värdsklass, det som alla gamla gubbar visste, men nu har kunskapen försvunnit.
Rätt spade.
Låga hinkar/skottkärra.
En hink med vatten som du stoppar ner spaden i innan du stoppar spaden i leran.
Gräv tunna skivor i leran.

Lycka till
Precis.
Använd även en smal spade likt denna så går det lättare. https://www.renthem365.se/produkt/f...MI5szW0YK02gIVyr3tCh2M0Q1PEAQYASABEgIyO_D_BwE
 
WOW allihopa: Mycket tacksamma tips!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Staffans2000
A AndersS skrev:
Nu har jag inte grävt så mycket i lera men för denna typen av arbete så föreslår jag en kabelskyffel och framför allt att den fungerar att båda gräva och skyffla med.
[länk]
Brukar finnas i de flesta butiker/varuhus som har hyfsat sortiment av trädgårdsredskap.
En sådan har jag. Den är mycket bra till att skyffla lera och macadam, men som spade är den värdelös.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nja, nu överdriver du nog lite;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.