Hej,

Jag har tagit bort ett tvättställ på våning 1. Avloppet (järnrör) sågade jag av i källaren vid blått kryss i skiss.
Blev svårt att rita men diskhoarnas avlopp på vån 1-2 går i golvet i källaren och passerar avloppet för tvättstället i golvet.
Jag har bara tejpat för röret som sticker upp ur golvet, men det kan komma upp skum där när vi diskar i någon av hoarna.
Jag har inte pluggat röret för jag tänker använda det till tvättmaskinen eftersom den idag tappar i ett gammalt badkar som sedan tappar i golvbrunnen. (Förra ägarens lösning)

Min fundering är nu om jag förlänger röret en bit upp från golvet och monterar en spilltratt, finns det någon risk att avloppsvatten kan komma upp i röret vid stopp? Går det att ha nån slags backventil eller vad gör man i en sån här situation?
 
  • Ett öppet avloppsrör med tejp runt kanten sticker upp genom källarens golv bredvid en tvättmaskin och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel skiss av ett hus som visar avloppslinjer från diskhoar och ett tvättställ till källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver ett vattenlås under spilltratten. Om det blir stopp i avloppet, så lär det trycka upp i golvbrunnen under badkaret innan det kommer upp i tratten.
 
  • Gilla
1939
  • Laddar…
Ok, vattenlås håller undan lukt, men även stigande vatten eller? Finns det spilltrattar med vattenlås kombinerat eller är det separata delar som gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.