Hej

Jag har planera på att lägga om taker i sommar och vill gärna använda Icopal FlexiLight Prima.

Jag har några ränndalar och när jag läser instruktionen sidan 10:

https://www.monier.se/-/media/image...elastoflex/icopalmaunderlagmars2017lowpdf.pdf

Om man har råspont i ränndalen verkar de rekomendera att man har:

1: Råspont
2: Spika underbeslag av plåt
3:Takpapp
4:Riktiga ränndalsbeslaget

Jag har letat efter var man kan köra denna underbeslag av plåt men inte hittat nåt - betyder det att alla struntar i att montera den? Finns det förslag på produkt (gärna länk). De ränndalsskivor jag hittat har uppvik på sidorna och passar inget vidare under pappen.

Jag ska lägga tegelpannor
 
Redigerat:
Se där, där fanns den ja!

Jag letade på Beijers, Bauhaus,Krauta och byggmax och verkar inte ha den (men kanske kan beställa hem). Det skumma är ju att ovannämda byggvaruhus verkar sälja själva rännan men inte underlagsplåten rännan...

Men jag vill att det ska bli bra så det blir till att beställa hem. Tackar
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Men det här är ju jävligt skumt, Beijers har 2 veckors leveranstid på dessa underlagsplåtar.

Det måste ju vara samma sak som att de sällan används. Har vi nån takläggare här som kan kommentera?
 
Använda av dom dom jobbar med det men dom handlar inte på Beijers. Privatpersoner fuskar ganska mycket/vet ej oftast är dom nöjda till man måste säga att allt är fel typ.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Ring en plåtslagare och beställ. Lägger man spånten perfekt kan man strunta i plåten. Men det är klart mer jobb.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Om man ska köpa lös plåt och göra underbeslag själv, ska det vara vanlig galvad plåt eller finns det bättre alternativ?
 
Det var nåt år sedan jag lade upp denna fråga och nu såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag köpte galvade underbeslag (som var ganska dyra). Mycket enklare att lägga taket själv.
 
  • Gilla
sir j david och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu fått tag på en lokal prisvärd plåtleverantör som ska skära till och bocka plåten åt mig. Ifall valet stod mellan 40 och 60 cm bredd på plåten, vilket skulle du/ni rekommendera och varför?
 
S sir j david skrev:
Jag har nu fått tag på en lokal prisvärd plåtleverantör som ska skära till och bocka plåten åt mig. Ifall valet stod mellan 40 och 60 cm bredd på plåten, vilket skulle du/ni rekommendera och varför?
Jag köpte mina på Beijers för 300kr styck 60x300 cm. Tror det var Plannjas. Jag hade nog kört 60 men kan inte motivera vsrför
 
M Mattsan33 skrev:
Jag köpte mina på Beijers för 300kr styck 60x300 cm. Tror det var Plannjas. Jag hade nog kört 60 men kan inte motivera vsrför
Ok! Vad jag alltså fiskar efter här är ifall 40 cm räcker men kanske onödigt att snåla här.

Hade du även en papp under plåten eller ligger den direkt mot råspont/rote?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.