isolde skrev:
Jag har inte haft strömavbrott under senaste 10 åren. Då menar jag strömavbrott som varade längre än några få minuter om ens det.
Undrar om vissa i Skåne haht längre strömavbrott de senaste åren. Eller de som bott längre norrut haft längre strömavbrott.

Din erfarenhet kanske passar just dig.
 
CarMan skrev:
Ja om du har slingaorna i platan så får du värme när det är strömavbrott, för det är ju en viss tröghet i systemet.
men när strömen kommer tillbaka får du frysa, för det är samma tröghet åt andra hållet. det är ju samma mängd energi !!!
Jag tycker inte man ska ta hänsyn till ”om eller när det blir strömavbrott” när man diskuterar golvvärmens vara eller icke vara.
Ett strömavbrott vållar störningar i vilket värmesystem som helst som är beroende av ström.
Med eld i lilla köksspisen (som varje klok villaägare låtit montera) har man andra problem än värmen att tänka på vid strömavbrott.

 
Våra nybyggda hus - med golvvärme i plattan - lär sjunka betydligt i värde när golvvärmeslangarnas livslängd närmar sig slutet.
När golvvärmeslangarnas livslängd närmar sig slutet lär det vara mycket annat som drar ner värdet.....
Hur ser huset i övrigt ut om ca 50-100-200 år?
 
Inger.P. skrev:
Du menar om 40 år? Eller är din teori att golvvärmeslangar har en livslängd om 200 år?

Om 40 år är det dags att byta - eller renovera - mina fönster. Betongpannorna kanske också behöver bytas då...
Inte 17 hade jag räknat med att samtidigt byta alla golv och bila upp en betongplatta...
som sagt var. Hur länge golvvärmeslangar håller har det skrivits mycket om.
Jag hänvisar till en artikel jag läste i tidskriften vvs forum och där var det någon expert som menade att om inte slangarna utsätts för skadliga höga temperaturer och solljus så skulle dom hålla i hundratals år. Tror det var 300 till 400 år eller något ditåt, Jag ska kolla upp det om jag orkar.
om nu detta stämmer (vilket man naturligtvis inte vet idag) så finns det skäl att tro att det inte är slangarna som utgör tyngdpunkten i värdeminskningen på huset.

Var hämtar du din uppgift om att slangarna håller 40 år?
 
Hittade artikeln från vvs forum nr April 2005 sid 40.

Citat."som exempel kan ett värmerör med en livslängd på 50 år vid 70 grC beräknas få en livslängd på ca 800 år vid 40 gr C"

eller citat

"den praktiska livslängden för rören är minst 100 år om de tillverkas och provas enligt svensk standard. Det betyder att rör i många tillämpningar kommer att överleva både oss och våra barnbarn" Lars Hoving Upnor virsbo


800 år vid 40 gr.

Räcker det?
 
den 25. aug 2005 kl 22:58, Robert Keskitalo skrev:Hittade artikeln från vvs forum nr April 2005 sid 40.

800 år vid 40 gr.  

Räcker det?  
Nej, faktiskt inte. För det första står det inte i dina "urklipp" vilkentyp av värmerör som de pratar om. Kopparrör eller slang?
Det handlar naturligvis om plastslang.
plastslang som tillverkas och provas enligt svensk standard.

Uppgifterna kommer från Lars hoving på upnor wirsbo.
Han är naturligvis partisk så dessa uppgifter kan man ju inte lita på överhuvudtaget, så därför hänvisade han till ytterligare lästips i artikenl. Lästips som jag inte kommer ihåg nu. men jag ska kolla upp det och återkomma.

Jag tycker bara att du inte ska uttrycka dig så säkert när du säger livslängden på slang max 40 år.
Folk som läser detta kan ju tro att det stämmer med exakthet.
Det finns redan idag plastslangar som är betydligt äldre än 40 år.
Återkommer med källor till det också.

SVAR:
Den enda möjligheten när rören skall ersättas är att fräsa upp golvet och ta bort de gamla rören. Att ingjutna golvvärmeslingor är så svårtåtkomliga, är sålunda en nackdel.
/Lars-Göran Dahlén
Otroligt!
vem är Lars- Göran Dahlen?

Tur att detta bara är ett internetforum.
 
Varför denna rädsla för en livslängd på minst 40 år?
På den tiden är det risk att vanliga radiatorer börjar rosta.
När golvvärmeslingan är slut behöver man inte spetta upp den, den kan överges och ersättas med en ny ytligare slinga.

Den intressantare frågan är var golvvärmeslingan har sina känsligaste punkter och hur man märker att den har gått sönder så det inte blir några dyra vattenskador. En annan bra fråga är var man kan mäta för att bedömma åldrandet. Åldras den snabbast i betong eller luft? Åldras den snabbare i luft är det en bra nyhet, då märks det när den går sönder.
 
när vi nu ändå är ute och .... så kom jag maa av RK:s inlägg att tänka på Sveriges civilförsvar
tänk va många miljarder som plöjts ner
och ändå så räcker det med några dynamitgubbar (och tydligen med en AK4 för att slå ut kärnkraftverken) och en övervägande del av sveriges bostäder blir kalla och vi har tom svårt att koka mat

men det hör nog inte hit, ty helt kan vi inte gardera oss

men på vissa platser så är det faktiskt märkbart med strömavbrott men om man då väljer ett vattenburet system så har man en buffert som täcker/bryggar över de "normala" strömstoppen.
 
men drän, cellplast, bottenplatta, plast, cellplast, slipat betonggolv med ingjutna golvvärmerör

är en golvtyp som jag tror kommer mer o mer

- har vissa fördelar som:
snabbare
lågtempereratursystem, flexibilitet i val av uppv.system
värmelagring av solljus till natt
låga förluster nedåt
lätt undvika kördbryggor
kan få in höga effekter om så behövs
hårt, slitstarkt
kan ges många olika ytskikt
det borde kunna bli relativt billligt

- finns negativa oxå:
hårt
känns kallt om ej värmt
.....

sen var det dethär med tycke och smak, förståss
 
Är inte de 40 åren vad tillverkaren mer eller mindre garanterar? Vad jag minns så räknar man inte livslängden på ett nybyggt hus till mer än 60 år (garanterat) - bilar "garanterat 10 år" o.s.v. Det säger inget om hur gamla grejerna kan bli. Ingen som bygger nytt ser väl framför sig att kåken ska klappas ner om 60 år från inflyttningen. Med andra ord, om man inte har rejäl otur kan säkert slangarna hålla till 100 år utan problem.
 
Inger.P. skrev:
Nej, just. Det är ju helt lätt som helst... Ta bort alla golvlister, bryta upp alla innergolv, lägga nya slangar och flytspackla hela plattan samt lägga tillbaks/köpa nya golv och golvlister. Det är väl ett underhåll som man kan lätt fixar var 40:e eller 50 år så säg?
Dessutom får man väl sedan steppa fram eftersom varje slinga kommer att kännas under barfötterna.

Nej, jag hoppas sannerligen att slingorna HAR en livslängd som är längre än 40 år. I annat fall vore ju detta en av de största byggtabbar som byggbranschen gjort i historien...
Jag kan gissa att man i många fall på 40-50års period säkert bytt golvlister, lagt nytt golv. Även om man inte har golvvärme.
 
”Plast började tidigt användas i byggprodukter som
rör, fönster, tak, golv, kabelisolering, värmeisolering
och isoleringsskikt. Många av de första
plaströr som kom under 1930-talet används än i
dag. De utgör därmed goda exempel på plasternas
långa livslängd och goda funktionalitet.”
”Rör har
till exempel en beräknad livslängd på minst 100 år”
Dessa citat är Klippta ur plastinformationsrådets (pir) broschyrer ”16 sanningar om plast” och ”plaster i det uthålliga samhället”

http://www.plastinformation.com/index.html


När jag letade efter livslängdsexempel på pirs sida så slog det mig hur otroligt stort det här med plaster är.
Det är ju en hel djungel med plast och det verkar finnas obegränsade möjligheter när det gäller plast.
Det talas om järnålder och bronsålder mm, men nu har vi nog plastålder.

När det gäller livslängden på plaströr tror i alla fall jag att man inte behöver oroa sig. Tvärt om.
Det verkar snarare som att plastbranschen och våra efterföljande kommer få stora problem att lösa när det gäller återvinningen/användningen av plaster.
Det sägs att vissa plaster tar oöverskådlig tid på sig att brytas ner vilket skapar problem, nya problem som man kan oroa sig över istället.

Jag tror det är mycket viktigt att använda rätt sorts rör samt att skydda dom mot övertemperaturer och solljus.

Hur som helst så tycker jag att plastinformationsrådet har mycket bra information om man vill fördjupa sig i ämnet plast.



 
Robert Keskitalo skrev:
Det handlar naturligvis om plastslang.
plastslang som tillverkas och provas enligt svensk standard.

Uppgifterna kommer från Lars hoving på upnor wirsbo.
Han är naturligvis partisk så dessa uppgifter kan man ju inte lita på överhuvudtaget, så därför hänvisade han till ytterligare lästips i artikenl. Lästips som jag inte kommer ihåg nu. men jag ska kolla upp det och återkomma.
Jag tycker bara att du inte ska uttrycka dig så säkert när du säger livslängden på slang max 40 år.
Folk som läser detta kan ju tro att det stämmer med exakthet.
Det finns redan idag plastslangar som är betydligt äldre än 40 år.
Återkommer med källor till det också.


Otroligt!
vem är Lars- Göran Dahlen?

Tur att detta bara är ett internetforum.
"Läsa mera?
  • Hur gammalt kan ett plaströr bli?
    Kontrollrådet för plaströr (KP-rådet) 1987 (kan beställas hos Svenskt Vatten)"
Det var detta lästips jag skulle återkomma med.
Jag har inte läst detta. Har Ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.