Jag tänkte för en gång skull vara tidigt ute, och gödsla innan gräset hinner bli för grönt. Alltså är det dags nu trots årets sena vår.

Brukar köra två vändor (senvår o tidig höst) Weibulls Super Gramino. Plus järnsulfat mot mossa på våren där det behövs. Men nu är den nyanlagda gräsmattan inte så ny längre, och ogräset tar sig allt bättre för varje år. Alltså funderar jag på nån av kombipreparaten som finns. Stroller- produkter (Och Algomin) säljs ju till väldigt lockande priser på stormarknaderna såhär års. Är det för tidigt att använda ogräsmedel+gödsel-kombos på våren? Gör man det till midsommar istället?

Vad använder ni för gödsel på våren?
 
Jag är sannerligen ingen expert gällande vad som skall användas men jag skulle rekommendera att vänta med kombipreparaten, de delar i dessa som skall ta livet av ogräset vill att ogräset skall vara i tillväxtfas så det känns onödigt dyrt att använda ett sådant preparat nu eftersom du förmodligen inte får ut full effekt av det ännu.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Sista åren har vi kört med hönsgödsel
 
  • Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sista åren har vi kört med hönsgödsel
Hur har det funkat?
Risk att man bränner gräsmattan?
 
Jag börjar säsongen med samma gödsel som jag avslutar den med; YaraMila Promagna 11-5-18. Mycket prisvärt, ca 14 kr/kg! Inte riktigt lika mycket kväve och istället mer fosfor och kalium. Det är fördelaktigt att inte brassa på för mycket kväve innan gräsmattan kommit igång ordentligt då gräset då kommer lägga energin på att utveckla grässtråna istället för rötterna.

Jag brukar gödsla som tidigast sista veckan i april eller början av maj.
 
  • Gilla
Peter2400 och 2 till
  • Laddar…
Jag har genom åren använt lite olika gödningar. Algomin är ju långtidsverkande och ska ju vara lite mer ekologiskt riktig. Jag tycker att det har varit svårt att avgöra om Algomin har någon större påverkan på gräsets tillväxt, kanske pga att den är långtidsverkande.
Jag har även använt Super gramino, har även använt den billigaste NPK blandningen från Granngården. Ingen märkbar skillnad mellan dessa, men däremot ser man resultat ganska omgående med kraftig tillväxt.
Även jag väntar med gödning till början på maj.
Demmpa skrev här tidigare, att hen använder hönsgödsel. Det är något som jag oxå är nyfiken på resultatet av, så ni som använder hönsgödsel får gärna berätta om det är bra, långtidseffekt mm
 
BirgitS
Jag har också använt hönsgödselbaserat gräsmattegödsel eftersom det tillför mullämnen och små mängder av annat som är nyttigt förutom kväve, fosfor och kalium, så det är mer jordförbättrande än konstgödsel är. Men man ska ju inte använda det innan gräset har börjat växa för annars är det ju risk för att näringsämnena, vid ett kraftigare regn, kommer för långt ner i jorden för att gräset ska kunna ta upp dem.
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Början på maj alltså. Pratar vi Mälardalen ungefär då eller?

Låter vettigt att hålla mer på kväve i början. Å andra sidan ska man ju inte heller tillföra kväve (iallafall i form av gräsklipp i rabatter) efter midsommar sägs det, men det kanske inte gäller gräs?

Ingen som använder stroller då? När jag tittat närmare var de iofs inte så jätteprisvärda, när en påse med 14 kg för 329 (gräsgödsel) eller 429 (gräs+mossa) bara täcker 400 m2.
 
A Alko skrev:
Början på maj alltså. Pratar vi Mälardalen ungefär då eller?

Låter vettigt att hålla mer på kväve i början. Å andra sidan ska man ju inte heller tillföra kväve (iallafall i form av gräsklipp i rabatter) efter midsommar sägs det, men det kanske inte gäller gräs?

Ingen som använder stroller då? När jag tittat närmare var de iofs inte så jätteprisvärda, när en påse med 14 kg för 329 (gräsgödsel) eller 429 (gräs+mossa) bara täcker 400 m2.
Yes, månadsskiftet april/maj är lagom för oss som bor i mitten av landet. Jag brukar vänta till jordtemperaturen är ca 6-7 grader och gräset kommit igång att växa.

Tillföra kväve till gräsmattan är bra hela säsongen. Jag brukar gödsla med vanligt gödsel (NPK 21-4-7) fram till månadsskiftet augusti/september, sen avslutar jag med en höstgödsling.

De flesta NPK mineralgödsel är (nästan) mer eller mindre samma. Personligen tycker jag inte att det är värt att köpa något annat än det billigaste då jag inte upplever någon skillnad. Jag kör YaraMila 21-4-7 som bara kostar ca 10 kr kilot. En säck på 25 kg för 249 kr räcker till 1500 m2.

Visst är långtidsverkande Algomin och Super Gramino möjligen lite bättre men knappast 5 gånger bättre för att rättfärdiga sitt pris. Jag vet att det har diskuterats förut, det är lite skiljda läger där.
 
BirgitS
A Alko skrev:
Början på maj alltså. Pratar vi Mälardalen ungefär då eller?
Det beror ju på vädret så man får ju titta på när gräset börjar växa. Skulle nog tro att under åren jag hade gräsmatta varierade det från slutet av april till mitten av maj. Gödslade också fram till början av september, slutade lite tidigare om början av september var ovanligt kylig. Eftersom naturgödsel är mer långtidsverkande än konstgödsel behövs ingen särskild höstgödsling.
 
  • Gilla
branko.s67
  • Laddar…
Jag använder numera främst Florovit Masterlawn. 20:-/kg. Första gödsling när gräset börjat växa. Hönsgödsel är jag skeptisk till, då det alltid skall myllas ned och inte snabbt bryts ner liggandes på markytan.
 
  • Gilla
oloekl
  • Laddar…
Jag bruka köpa det som finns på bra erbjudande. Olika varje år alltså. Resultatet är exakt det samma varje år. Det växer så det knakar och gräset håller sig grönt och skönt. La på första vändan i slutet av april. När växtsäsongen kommit igång ordentligt, men gräset fortfarande kan behöva en liten knuff.

Jag tror inte gödselsort är så viktigt utan att det gödslas.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Använder gammal tråd. Någon som vet om min gräsmatta tar skada av att jag födslar med weibulls super gramino när inget regn är i sikte på ett tag. Gräsmattan börjar bli grön och jag vill ge gräsmattan gödslet nu när det börjar växa. Vad tror ni?
 
BirgitS
Crippson84 Crippson84 skrev:
Använder gammal tråd. Någon som vet om min gräsmatta tar skada av att jag födslar med weibulls super gramino när inget regn är i sikte på ett tag. Gräsmattan börjar bli grön och jag vill ge gräsmattan gödslet nu när det börjar växa. Vad tror ni?
Det är nog bäst att du vattnar då, om det nu inte står något annat på påsen.
 
  • Gilla
Crippson84
  • Laddar…
T
Jag kör alltid med hönsgödsel efter att jag markluftat. Aldrig använt ogräsbekämpning eller haft behov av det på någon av dom trädgårdar jag haft.
 
  • Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.