A
Hej,

Vi vill gräva upp och byta ut våra buskar,
som idag består av någon lövbuske(heter det så?) och någon rosvariant med taggar som borde kunna klassas som vapen, se bild, och ersätta mot några som gärna är:

- Lättskötta
- Åretomgrönai samt inte tar flera år att bli höga
- Gärna (fruns önskemål) med några vackra blommor

Läget är sol från morgon till sen eftermiddag

Tar gärna emot förslag!
 
  • Soligt trädgårdshörn med övervuxna buskar och en sandlåda där ett barn leker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det väl rhododendron ni är ute efter? Fast de växer mer på bredden än på höjden.
I övrigt är vintergrönt, blommigt och taggfritt inte riktigt förenliga egenskaper.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med om det Anna skriver, samt att det är svårt att få rhododendron att trivas i full sol.

Vintergrönt är ju sånt som tuja, idegran och bergtall, men det är ju inte direkt vackert och inga blommor. Det är ju ett plank där så behövs verkligen vintergrönt när det inte är någon insyn? Stammarna på en rödstammad korallkornell är ju vackra vintertid som ett exempel på något annat som kan pryda sin plats vintertid. Själv tycker att en blommande forsythia får en att glömma resten av året.

Du får ta en bild på dina pärlhyacinter och ladda upp här: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-blommar-nu-i-traedgarden-fototrad.297015/
så att fler får chansen att njuta av dem
 
A
Tack för tipsen!
De e mer att planket inte gör de fullt så insynsskyddat mot grannen som vi vill, därav var vintergröna ett krav. men vi bestämmer oss nog för att byta planket mot ett bättre och göra en fin rabatt med lavendel istället :)
 
BirgitS
Tänk på att plank, dvs. något som är högt och tätt, normalt sett är bygglovspliktigt. Men du får kolla vad som gäller i just din kommun. Annars så är ju den övre delen av staketet som gjort för slingrande kaprifol eller klematis (beroende på jordtyp).

Lavendel är vacker när det blommar men det är bara i några veckor så det är ju bra att tänka på resten av sommaren också.
 
A
Mjo, det vet jag att det är även i vår kommun, men jag tänker då det redan finns ett plank idag (som uppenbarligen är äldre än 10år) så byter vi ut det mot ett nytt och liknande så borde ingen kunna Säga något..? Pratade även med grannarna ikväll o de hade inga problem med att byta det gamla :)
 
Murgröna kanske hade varit ett alternativ annars?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS
Kent85 skrev:
Mjo, det vet jag att det är även i vår kommun, men jag tänker då det redan finns ett plank idag (som uppenbarligen är äldre än 10år) så byter vi ut det mot ett nytt och liknande så borde ingen kunna Säga något..? Pratade även med grannarna ikväll o de hade inga problem med att byta det gamla :)
Fast det är ju inte tätt upptill och då brukar man inte behöva bygglov.
 
Bor i södra Sverige. I österläge hade jag valt följande växt: Vinterbär (Skimmia japonica 'Rubella') får vackra blomknoppar med en djupröd glöd på hösten. På våren öppnar blomknopparna sig och blir till ljuvliga elfenbensvita blommor. Den här populära busken trivs och växer bra på en skuggig eller halvskuggig plats. Skimmia japonica 'Rubella' är en lättskött buske som förblir grön året om. Vinterbär passar Zon 1-2. Tyvärr har jag blåsigt och lerjord så det kräver att byta ut jorden rejält för att den ska trivas troligen. Denna växtt vill ha torvjord mig veterligen.
https://www.bakker.com/sv-se/p/vinterbar-rubella-M59725
 
Vintergrön häck: liguster som blommor med små vita blommor om våren. Tar några år att etableras dock. Tål full sol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.