Sänksåg och skena är ingen fördel när man ska klyva en bräda, i detta fallet så ser det ut som TS bräda är smalare än stryrskenan. Jag har både sänksåg med skena och cirkelsåg att välja på, utan tvekan väljer jag cirkelsågen och parallellanslag till det här jobbet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
Fortfarande ingen som rekommenderat Festool sänksåg med extra allt för 8000+, bänksåg för 15999 ("För den är ju på rea i Italien") och hyra av snickeri 19995/mån ex moms för att "man kan aldrig ha för många verktyg"?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
S
J Jotsat skrev:
Fortfarande ingen som rekommenderat Festool sänksåg med extra allt för 8000+, bänksåg för 15999 ("För den är ju på rea i Italien") och hyra av snickeri 19995/mån ex moms för att "man kan aldrig ha för många verktyg"?
använder man alla verktyg är det i te för många!
 
Ingen med en bordsåg i Uppsalatrakten som kan förbarma sig? Tar väl ca 11.5 sekunder att såga, inklusive tid för inställning.
 
Japp, hade också valt bordssågen alla dagar i veckan! :)
 
Det är roligt vad det här med verktyg engagerar! Om brädan är en meter lång spelar det nog inte så stor roll vad man använder. Då kommer man väldigt långt med en stålrubank. Jag hade använt min sänksåg med styrskena och gjort en abrovinsch så det gick att fästa styrskenan. Hade jag haft en riktig justersåg hade jag använt den eftersom det går lite snabbare. Sågklingans kvalitet är också viktig för slutresultatet. Jag avråder bestämt från att köpa billiga maskiner. De blir ofta dyrast. Ett mycket bra alternativ mht kostnad och kvalitet är att gå till ett specialsnickeri.
 
Om det fortfarande är något som ska åtgärdas och TS är i norra Stockholmstrakten nån helg, eller en kväll mitt i veckan, är det bara att dra ett PM så kan du komma förbi hos mig så löser jag det åt dig.

Angående detta med att klyva med cirkelsåg, vilket jag själv gjort, titta in i tråden med skador. Se till att ämnet sitter ordentligt fast!
 
  • Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
Tack alla igen, lånade en cirkelsåg från en jobbkompis, den hade inget paralellanslag men jag kollade på markeringen och det gick bra och blev jämt ändå. Jag provsågade först på en testbit för att testa vinkeln. Den jag använda var av märket hitatchi.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hade inte en fräs varit bättre till detta jobb?
 
Fogsvans!
 
En bättre utrustad granne? Annars kan man ofta få hjälp med detta på lite bättre brädgårdar om man köper virket. Min tar inte ens betalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.