jo, det beror på att jag inte har någon som helst ventilation i huset... ingen köks/badrums- elller dylik fläkt..

ska sätta upp en pax fläkt i vardagsrummet i nocken, och några tilluftsventiler i husets andra sida...
 
Wow, ingen ventilation alls. Varken i bostadsdel eller på kallvind.

Ja då måste det bli så där.

Såg i annan tråd att familjen även omfattar 5 hundar. Är det måhända ”badhundar”?
Kombinationen vattenglada retrievrar och närliggande badvatten ger en stor fuktbelastning även i välventilerade hus. Inte mycket bättre med pälshundar tex afganer som måste badas stup i kvarten för att vara snygga på utställningar. Även om det inte handlar om badhundar så ger 5 st ett icke föraktligt tillskott till fuktbelastningen.

Men tappa inte sugen. Att först fixa ventilation både uppe och nere är ju rätt enkla åtgärder. Lyckas du få det fuktiga taket att torka upp så är det inte självklart att det måste bytas.

Med ett bra undertryck i bostadsdelen kan fuktvandringen uppåt mycket väl stanna av.

Med tanke på hundarna, finns det nog anledning att även överväga inköp av en kondensavfuktare. Främst för att få ner fuktmängden i själva bostadsdelen. Driftskostnaden blir ju neutral under uppvärmningssäsongen. All förbrukad energi (i stort sett) kommer ju tillgodo i form av värme.

Tror nog att du reder ut det där. Jag håller tummarna.

/KOB.
 
En fråga...

Om man har riktigt torr inomhusluft men ingen egentlig "kontinuerlig" ventilation, (troligen ett visst övertryck istf undetryck t.o.m?). Dock rejält utsug ur våtutrymmen vid duschning så att där är torr luft redan mkt kort tid efter duschen använts...
Inga badhundar eller andra hundar, och en köksfläkt som används alltid vid vattenkokning/annan matlagning.

Kan vinden skadas av det? Eller krävs det att luften som trycks upp från bostaden har iaf relativt hög luftfuktighet?
 
göra så här då kanske?
 
  • luft.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök att följa regelboken när det gäller ventilation, hitta inte på eget.....

Se till att ha fläkt i köket.
Montera fläktar i badrum/toa.
Tilluft ska sitta i sovrum i första hand alt det rum som är "i andra änden av huset".

Har du riktigt dåligt klimat i huset, låt dessa fläktar gå kontinuerligt vid behov.

Utsug på andra ställen än ovanstående är nästan alltid fel.

Att blanda ihop vindsventilationen med ventilationen av fuktig varm inomhusluft, det tror jag är att be om problem. Låt dessa system vara separata. Glöm inte att isolera rör som går genom kallvinden.
 
MathiasS skrev:
Försök att följa regelboken när det gäller ventilation, hitta inte på eget.....

Se till att ha fläkt i köket.
Montera fläktar i badrum/toa.
Tilluft ska sitta i sovrum i första hand alt det rum som är "i andra änden av huset".

Har du riktigt dåligt klimat i huset, låt dessa fläktar gå kontinuerligt vid behov.

Utsug på andra ställen än ovanstående är nästan alltid fel.

Att blanda ihop vindsventilationen med ventilationen av fuktig varm inomhusluft, det tror jag är att be om problem. Låt dessa system vara separata. Glöm inte att isolera rör som går genom kallvinden.
hmm.... att sätta fläkt i kök el, badrum är inte ett alternativ då det skall byggas ut inom en snar framtid...
anledningen till att jag vill ha utluft i vardagsrummet är att där är öppet till nock och just nu 87% luftfuktighet...
Skissen vissar enbart hur vindsproblemet skulle lösas, jag har tilluftsventiler i sovrum och kök redan, dem är dock inte med på skissen.


 
MathiasS skrev:
Se till att ha fläkt i köket.
Montera fläktar i badrum/toa.
Tilluft ska sitta i sovrum i första hand alt det rum som är "i andra änden av huset".
Tilluft bör man väl ha i nästan alla rum förutom de man har satt in frånluften i? Frånluft bör sättas som sagt i bad/toa, kök och kan även sättas i klädkammare om man vill.


 
bonnier skrev:
Tilluft bör man väl ha i nästan alla rum förutom de man har satt in frånluften i? Frånluft bör sättas som sagt i bad/toa, kök och kan även sättas i klädkammare om man vill.
Men spelar det inte in att halva huset är öppet upp till nock? :-?
badrum och kök smat sovrum har 2.20 i takhöjd resten har 3.10,
antog att värmen därför skulle stiga ut och upp i den öppna delen av huset, varför detta skulle bli bästa placering av frånluft...
Sätter jag frånluft i köket så känns det som att det ska vara ett bra jäkla sug för att få ner varmluften från 90 cm upp och två väggar bort... :-/

Hoppas ni förstår hur jag menar...

 
Man sätter frånluften där fukt alstras mest, därför kök, badrum, tvättstuga etc. Om du sätter frånluften i vardagsrummet så kommer matos etc att dras dit, det vill du väl inte? Jag vet inte hur dom som har högt i tak gör egentligen, nån borde ju kunna tala om hur dom har det...men jag tror inte att det är något problem att luften i ditt vardagsrum skulle bli stillastående.
 
bonnier skrev:
Man sätter frånluften där fukt alstras mest...
då borde det för min del bli vardagsrummet då det är här mina 5 hundar är...
blir väldigt fuktigt när 5 blöta hundar sakteliga torkar upp...
är det riktigt blöt ute är hela vardagsrummet igenimmat när hundarna torkar upp och det är värre än både kök, och badrum tillsammans...
så för att avjälpa mitt mögelproblem tror jag nog att det skulle bli bäst, om det hänger på vart mest fukt och värme alstras så är det ju garanterat vardagsrummet.
 
Då tycker jag att du skall prova med det, när allt kommer omkring så är det ju i praktiken bara ett hål...som går att sätta igen om det behövs. Har man bara koll och uppföljning på hur åtgärder man gör påverkar huset i övrigt så är det ju bara med praktisk erfarenhet man märker om det gör skillnad eller ej!
 
på bilden.. har du ett rör med 2 st intag.. 1 i boytan & 1 på vinden.. dessa intag ska alltså suga?

Borde vara ganska svårt att reglera det (något form av spjäll här).. Den mesta luften du vill ha ut är i boytan.

troligen enklare (billigare??) att skaffa 2 skillda rör. dock så blir det ju 2 separata fläktar (dyrare??)

Att tänka på är att rören på vinden måste vara isolerade annars kan du få nya problem.
 
ja ett i boytan och ett på vinden, mycket riktigt..
men du tror alltså att det kommer sugas mer luft från vinden då det uttaget ligger närmre till hands för fläkten??
skulle man kunna ha någon sorts backventil som hindrar luft från att pressas ut genom kopplingen på vinden så skulle man kunna sätta fläkten innan t-kopplingen.

två st separata rör skulle nog funka bäst men det blir ju helt klart en dyrare installation!
Dock så kanske det finns risk för att suget blir störra på vinden och venitlationsflödet kommer ta närmaste vägen upp genom taket och ut där, då förstörs ju egentligen syftet...

i annat fall tänkte jag iaf sätta en hygrostat inomhus så att man slipper sätta på och stänga av hela tiden!
 
Nja inte backventil. Men det insuget bör vara betydligt mindre änn det du har i vardagsrummet.

Finns ju fläktar med inbyggd hygrostat. Så sätter du fläkten då att den blåser in i stället för att suga in.. Hajjar du...?

Finns dyra (Pax fläktar) eller billigare typ Clas Ohloson har sånna..
 
Per-Erik skrev:
Nja inte backventil. Men det insuget bör vara betydligt mindre änn det du har i vardagsrummet.

Finns ju fläktar med inbyggd hygrostat. Så sätter du fläkten då att den blåser in i stället för att suga in.. Hajjar du...?

Finns dyra (Pax fläktar) eller billigare typ Clas Ohloson har sånna..
ok, litet insug... men jag hajjar verkligen inte... blåser in istället för att suga in?
vad är skillnaden? :-?
menar du blåsa ut?? eller vad menar du? hur skulle fläkten sitta då?
har redan köpt en fläkt från jula för 179 spänn... den tänkte jag använda mig av...
närmare bestämt denna; http://www.jula.se/Butik/default.as...rodukt.asp?pf_id=SE-414021&dept_id=SE-414
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.