Jag har en vägg som jag vill ta bort i källaren, se grön pil. Jag har svårt att se att den skulle vara bärande, men vad tycker ni? Planen är att öppna upp det hela lite för att få en vettig tvättstuga.
 
  • Ritning av källarplan med grön pil som pekar på en vägg mellan tvättrum och pannrum, föreslagen för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med markerad vägg i källaren som användaren önskar ta bort, indikerad med en grön pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bostadsplan med grön pil som markerar en vägg som övervägs att tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husritning i svartvitt med markerad vägg som visas med en grön pil för potentiell borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över en källare med en grön pil som pekar på en vägg som föreslås tas bort för att göra en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hammarfall skrev:
Jag har en vägg som jag vill ta bort i källaren, se grön pil. Jag har svårt att se att den skulle vara bärande, men vad tycker ni? Planen är att öppna upp det hela lite för att få en vettig tvättstuga.
Nej den är inte bärande
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Lätt som n plätt att riva den väggen. Skulle jag även kunna plocka denna vägg?
(orange markering)
 
  • Ritning över ett hus där en vägg är markerad med orange för potentiell rivning, grönt pil anger annan del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är möjligt men inte helt säkert. Hur är bjälklaget mellan källare och bottenvåning utfört?
 
J justusandersson skrev:
Det är möjligt men inte helt säkert. Hur är bjälklaget mellan källare och bottenvåning utfört?
Jag har tyvärr för dåliga kunskaper om det. Vet att det är betong men inte så mycket mer än det. Jag undrade mest för att försöka hitta en lämplig planlösning, men det kanske är lika bra att väggen är kvar.
 
Om det är ett betongbjälklag måste man kolla armeringsritningarna för att kunna säga något säkert. Jag tror inte det är värt besväret.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om det är ett betongbjälklag måste man kolla armeringsritningarna för att kunna säga något säkert. Jag tror inte det är värt besväret.
Tack. Väggen får vara kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.