Har en planka här som jag måste såga på längden med en liten vinkling (markerat), blev lite förvånad när Beijer sa att det inte var nåt dom utförde.

Hur utför jag det lättast?, inte så sugen på att köpa en dyr såg bara för den här grejen, men nån sorts såg kanske jag behöver?

Mvh
Challe
 
  • Träplanka med markerad vinkling som ligger på en stickad tröja på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Challe777 skrev:
Har en planka här som jag måste såga på längden med en liten vinkling (markerat), blev lite förvånad när Beijer sa att det inte var nåt dom utförde.

Hur utför jag det lättast?, inte så sugen på att köpa en dyr såg bara för den här grejen, men nån sorts såg kanske jag behöver?

Mvh
Challe
Det enklaste vore nog att lämna in den på en snickerifirma för sågning, ifall det finns några som tar på sig sådana uppdrag.
 
Är den för lång för att använda en hyvel ?
 
När jag har behövt göra något liknande har jag använt cirkelsåg. På min och de flesta andra kan man vinkla klingan. Men du kanske behöver ett mycket finare snitt?
 
Det är ju inte så mycket som ska sågas bort, så en hyvling kanske är bättre ån cirkelsågen. Man kanske ta till ögonmåttet så det blir rakt på hela, den är 117 cm lång x 2.
 
Smidigast är att använda en cirkelsåg med parallellanslag och en vass klinga, och använder man en fintandad klinga för klyvning så blir det ett väldigt fint snitt. Hyvel tycker jag att det är svårare att hålla vinkeln med och få bort rätt mängd material.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Funkar det med en billig 299:- ftån jula, kan du förklara hur paralellanslag funkar tack :)
 
Här är ett exempel på en med parallellanslag. Den är som en styrskena. Utan den är det svårt att få till det riktigt rakt (åtminstone för mig).

https://www.bauhaus.se/cirkelsag-bosch-pks-40-cc.html

Den på Jula är också vinklingsbar men ser ut att sakna parallellanslag.

Jag hade provat med medföljande klinga på en testbit. Blir det för grovt så skaffar du en finare klinga. Men kanske räcker med att dra av lite med ett sandpapper efteråt.
 
Ok, jag förstår, visst kan man sätta den på antingen vänster eller höger sida?
 
Vågar lova att man nog kan det på samtliga som har uttag för parallellanslag.
 
Den på Jula för 299:- har parallellanslag, men jag tror inte det finns någon såg man kan byta sida på utan man byter bara hållet man sågar ifrån. Helt klart är det billigt med 299:- för en cirkelsåg.
Oj jag ser att jag har fel angående byta sida:oops:
 
Hyra för 100 på bauhaus eller köpa en billig för 299:-, vilket skulle ni valt, snittet behlver inte bli jättefint, bara det blir rakt och jämt ska ju lägga en planka över den.
 
Hyra kanske är en bra idé om du aldrig igen räknar med att ha användning för den.
 
Tack för tipsen, då har jag lite valmöjligheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.