Vad kommer man ångra i efterhand?

(Jag skulle välja dubbelgarage nära vägen)
 
J Jarlsgård skrev:
Tycker rent krasst att alternativ 2 är bäst.

  • Du slipper ha en 7 kilometer lång infart, denne tar också yta från trädgården även om det är bra med många bilplatser
  • Du tappar morgonsolen, men bibehåller kvällssol och sol under dagen. Påverkas dessutom mindre av grannens hus. Morgonsolen hade du tappat lite ändå tack vare grannens garage.
  • Du slipper stirra in i grannens garage.
  • Du får möjlighet till en större uteplats i söderläge.
  • Du får mindre tomt i norrläge.
  • Du kommer längre från grannen som ser ut att ha många rum som vetter mot er.
  • Känns mer naturligt.
Utöver det så hade jag funderat på taket på garaget. Du ska ha sadeltak på huset? Då tycker jag även du ska ha det på garaget. Detta gör att du kan ha samma taklutning som med pulpettaket men få en lägre nockhöjd och den nockhöjden kommer vid ett skede om dagen se till att du får sol tidigare på baksidan.
Tack för synpunkterna! :)

Morgonsolen känns inte som någon högre prio skulle jag säga, då är sol under dagen och kvällen mer uppskattat då det är då man är hemma mest tid.

Mindre tomt i norr gör inte heller något.

Precis som du säger så har grannen 3st sovrums fönster åt oss, 1 glasdörr? till tvättstugan och 2 toalettfönster.

När det gäller garage taket så är inget bestämt. Jag vill ha sadeltak med saxtakstolar på huset för att få lite högre innertak på ovanvåningen. Det är klart att det blir snyggast att köra samma på garaget med. Testade mest att rita pulpet ifall man skulle vilja sätta in en pelarlyft på ena sidan :) Garaget får även byggas med en nockhöjd på 4,5m. Sant som du säger att sänker man nockhöjden så får man in solen tidigare på baksidan och det är något jag får undersöka. Tack för tipset!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fristående garage men lämna minimalt med utrymme mellan?
Detta har jag också funderat på, hur litet avstånd kan man lämna emellan utan att det blir väldigt konstigt :)
 
Tack för den inputen!

Som genrespons ger jag detta! Garage på 56m² läste jag, då antar jag att måtten är 7x8m (B*L)?

Om du vänder på måtten så att det är 8x7m (B*L) så får du detta utfallet

  • Du kan ha sadeltak som är vridet 90° jämfört med huset. Då kan du utan problem ha pelarlyft var du känner för det, en bil är ju som högst mitt på (bortsett från kombi/suv etc) och den högsta takhöjden får du då vid just mitten.
  • Du kan placera huset 1m närmre gatan och få loss lite mer yta på baksidan
  • Ljuset kommer gå över taket på ett annat sätt än med pulpet, till det positiva
  • Du får en passage mellan hus/garage, men denna blir mindre. Alltså får du loss mer yta överlag av trädgården.
  • Istället för att ha förråd (om det nu var tänkt att finnas) i bakkant av garaget så förläggs detta i sidan av garaget. Enklare från gatan om man tex ska in med cykel, hämta verktyg etc. då man kan få direktaccess från parkeringen istället för att behöva gå runt el. gå igenom P-platserna i garaget.
 
Tyckte Alt 2 såg helt fel ut. Alt 1 skulle jag vilja ha det. Alltid skönt med fler parkeringar för bilar. Mer uppfart!
 
Alternativ två, men huset mycket närmare gatan. Planera huset så att ni får grovingång mot garaget. Det räcker med 1,5-2 meter mellan hus och garage, det blir en skyddad gång.

Funkar fint för min bror, tyvärr har inte googlebilen varit där på länge, så det går inte att få någon bild.
 
Vi har funderat mycket på placeringen och besökt tomten några gånger. Vi tycker att Alt 1 känns bättre. Kanske till och med flyttar huset närmare gatan (4m) så att det blir lite större avstånd mellan huset och garaget. På Alt 2 känns det som att garaget är det första man ser och huset kommer väldigt långt in på tomten. Klart att det går att flytta det närmare gatan som Anna_H skriver men då kommer de flesta fönsterna på bottenplan (kök+matplats) att ha utsikt mot gången mellan hus och garage.

Har testat och gjort lite nya bilder med altan och uppfart så man får en bättre bild av hur det skulle kunna se ut :)

Öppen för alla synpunkter och förslag! :)

3D-rendering av ett husprojekt som visar husplacering nära gatan med uppfart och garage, inkluderar altan och bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-visualisering av husplacering på tomt med altan, uppfart och separat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut (även om jag själv föredrog det andra alternativet ;) ).

En fråga dock. Finns det någon anledning till varför garaget ska vara 56m² stort? Är det max storlek? Annars hade jag nog faktiskt förlängt garaget 1-2m så att gattet mellan hus och garage minskat lite. Sen kan man ju faktiskt aldrig ha ett för stort garage! :D
 
Fundera på om det är så smart med placeringen av entren på uppfarten. Blir det inte lite tajt där bilarna ska förbi precis utanför dörren?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fundera på om det är så smart med placeringen av entren på uppfarten. Blir det inte lite tajt där bilarna ska förbi precis utanför dörren?
Håller med.

Sen blir det ju lite fel också med groventré närmst gata, dels ur gästsynpunkt (går till fel dörr) men även ur er egna aspekt. Parkerar man i garaget el framför så får man längre att gå till groventrén än till den vanliga.

Finns det ingen möjlighet att sätta entrén på kortsidan istället? Är lite mer inbjudande med en separat gång till entrén än att gå mellan bilar/ på parkeringsplats. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ser bra ut (även om jag själv föredrog det andra alternativet ;) ).

En fråga dock. Finns det någon anledning till varför garaget ska vara 56m² stort? Är det max storlek? Annars hade jag nog faktiskt förlängt garaget 1-2m så att gattet mellan hus och garage minskat lite. Sen kan man ju faktiskt aldrig ha ett för stort garage! :D
Enligt detaljplanen får man bygga BYA 20% tomten (=164,5kvm) och det är det jag utgått från ritat största möjliga. Garaget är 50,7kvm (6,5 x 7,8) och resten till huset om vi ska följa detaljplanen vilket verkar smidigast. Det går att flytta in huset från gatan så att "gattet" blir mindre. Vi har själva funderat på vilket avstånd vi vill ha emellan utan att det känns för trångt. Jag tror även att det kan upplevas mindre om jag ritar ut riktiga takutsprång på hus och garage.
 
J Jarlsgård skrev:
Håller med.

Sen blir det ju lite fel också med groventré närmst gata, dels ur gästsynpunkt (går till fel dörr) men även ur er egna aspekt. Parkerar man i garaget el framför så får man längre att gå till groventrén än till den vanliga.

Finns det ingen möjlighet att sätta entrén på kortsidan istället? Är lite mer inbjudande med en separat gång till entrén än att gå mellan bilar/ på parkeringsplats. :)
Har funderat på detta och ska se hur man kan lösa det på bästa sätt, i värsta fall får man flytta huset lite åt sidan. Tomten ligger inte centralt i staden så bilarna kommer att användas när man ska ta sig någonvart, förutom när man ska promenera. Jag tror även att huvud entrén kommer användas oftast och då ligger den bättre till när man parkerat längre in. När man väl är riktig skitig känns det som man kan gå direkt till grov entrén eller stanna bilen utanför. Någon kanske jag tänker helt fel här?

Att gästerna skulle ta fel tror jag att man kan lösa ganska lätt genom att göra groventrén enklare både på utseende, tak, dör mm.

Har även funderat på att flytta entrén till gaveln men då vi nästan alltid kommer åka bil känns det som den hamnar bättre på sidan samt att man får ändra på planlösningen som vi känner oss ganska nöjda med :

3D-ritning av en husplan med möbler och tydlig entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även spanat på lite andra hus med liknande ingångar men jag tror att man får ha någon slaggs upphöjning/steg för att inte få panelen så nära marken som det är på bilden med svart tak nedan.
Husfasad med två dörrar under svarta taköverhäng, snö på marken, och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit panelhus med gult dörr, carport, stenlagd uppfart och soptunnor vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt ha ett större tak över båda vilket jag tror blir svårt att få till i mitt fall:

Tvåvåningshus med vit fasad, svart tak och entré under takutsprång, med omgivande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast vill man verkligen hasa in skitig i tvättstugan och bösa ner eventuellt ren tvätt? Skippa den dörren helt och hållet är också ett sätt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast vill man verkligen hasa in skitig i tvättstugan och bösa ner eventuellt ren tvätt? Skippa den dörren helt och hållet är också ett sätt
Ingen dum idé!

Med tanke på att ni säger att ni har för avsikt att använda entrén som huvudsakligen entré och att den dessutom är närmare både garage och tänkt parkering för er så ser jag inte riktigt behovet av en groventre heller :)
 
A artesuave skrev:
Vi har funderat mycket på placeringen och besökt tomten några gånger. Vi tycker att Alt 1 känns bättre. Kanske till och med flyttar huset närmare gatan (4m) så att det blir lite större avstånd mellan huset och garaget. På Alt 2 känns det som att garaget är det första man ser och huset kommer väldigt långt in på tomten. Klart att det går att flytta det närmare gatan som Anna_H skriver men då kommer de flesta fönsterna på bottenplan (kök+matplats) att ha utsikt mot gången mellan hus och garage.

Har testat och gjort lite nya bilder med altan och uppfart så man får en bättre bild av hur det skulle kunna se ut :)

Öppen för alla synpunkter och förslag! :)

[bild]
[bild]
Sorry för OT men vad har du ritat i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.