Hej alla forumvänner.

Vi står i begrepp att bygga hus och har därför mycket funderingar naturligtvis. Vi ska bygga en gavelställd 120 kvm (bottenplan) 1,5-plansvilla. Det som ingår i priset är platsspikad panel, 2,70 takhöjd bottenplan, stora spröjsade fönsterpartier på gavel och en del på kortsida, förberedd och isolerad övervåning med ryggåstak, totalhöjd hus 7 m. Jag har tyvärr inte de byggtekniska kunskaperna att bygga ett lösvirkeshus från grund men däremot allt gällande insidan (vvs, el, ventilation, våtrum, badrum) fixar jag själv. Så det vi behöver hjälp är att bygga ett stomrest hus så vi kan färdigställa resten själv. Ett förslag vi fått från en lokal husleverantör är:

Klimatskal byggsats: 815 036 kr
Montering klimatskal: 405 877 kr.

Vi vill kunna ligga under ett totalpris för hus, grund, bygglovsavgifter etc. på under 2 000 000 kr. Notera att allt invändigt arbete genomför jag själv, får även bättre priser genom företagsrabatter. Tomtpriset och anslutningsavgifter på ca 1 500 000 kr är exkluderat i de 2 000 000 kr. (Totalpris ca 3,5 milj).

Jag behöver åsikter om priset. Får för mig att man kan bygga mycket billigare med de moment vi är ute efter i lösvirke. Problemet är som jag tidigare nämnde att jag tyvärr inte har kunskapen att ta hand om det själv och känner ingen som kan hjälpa mig att hitta en bra snickare så då är jag rädd att leja bort det till en snickare jag inte kan lita på. Hur hade ni gjort? Tacksam för all hjälp vi kan få.
 
Redigerat:
A Alexander Moser skrev:
Hej alla forumvänner.

Vi står i begrepp att bygga hus och har därför mycket funderingar naturligtvis. Vi ska bygga en gavelställd 1,5-plansvilla. Det som ingår i priset är platsspikad panel, 2,70 takhöjd bottenplan, stora spröjsade fönsterpartier på gavel och en del på kortsida, förberedd och isolerad övervåning med ryggåstak, totalhöjd hus 7 m. Jag har tyvärr inte de byggtekniska kunskaperna att bygga ett lösvirkeshus från grund men däremot allt gällande insidan (vvs, el, ventilation, våtrum, badrum) fixar jag själv. Så det vi behöver hjälp är att bygga ett stomrest hus så vi kan färdigställa resten själv. Ett förslag vi fått från en lokal husleverantör är:

Klimatskal byggsats: 815 036 kr
Montering klimatskal: 405 877 kr.

Vi vill kunna ligga under ett totalpris för hus, grund, bygglovsavgifter etc. på under 2 000 000 kr. Notera att allt invändigt arbete genomför jag själv, får även bättre priser genom företagsrabatter. Tomtpriset och anslutningsavgifter på ca 1 500 000 kr är exkluderat i de 2 000 000 kr. (Totalpris ca 3,5 milj).

Jag behöver åsikter om priset. Får för mig att man kan bygga mycket billigare med de moment vi är ute efter i lösvirke. Problemet är som jag tidigare nämnde att jag tyvärr inte har kunskapen att ta hand om det själv och känner ingen som kan hjälpa mig att hitta en bra snickare så då är jag rädd att leja bort det till en snickare jag inte kan lita på. Hur hade ni gjort? Tacksam för all hjälp vi kan få.
Hur många kvadratmeter? Annars är det svårt att avgöra om det är rimligt eller inte ..... :)

Är priserna ovan med eller utan grund?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur många kvadratmeter? Annars är det svårt att avgöra om det är rimligt eller inte ..... :)

Är priserna ovan med eller utan grund?
Ursäkta, lite stressad :) ca 120 kvm bottenplan. Endast bottenplan som ska inredas tills vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.