Nu har i princip samtliga plattor dragits bort. Strömmen är självklart nerslängd.

Såhär ser väggen ut. Slutmålet är en rak och jämn yta, jag kommer inte sätta upp nytt kakel ännu då vi inte hittat rätt kakel. Funkar det att ha en ren och tvättbar målad vägg, samt sätta upp gipsskiva på denna vägg?

Eller måste jag grovspackla igenom och jämna till, sedan måla?

Vad behöver jag tänka på? Vore tacksam för hjälp
 
  • Kök med borttagna kakelplattor och ojämn vägg redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt gipsskivor med kakelfix, sitter garanterat och du kan fylla ut dom värsta hålen om det behövs med det.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Sätt gipsskivor med kakelfix, sitter garanterat och du kan fylla ut dom värsta hålen om det behövs med det.
Behöver jag tänka på fuktspärr? Väggen ska enbart målas.
 
Behöver jag tänka p fuktspärr?
 
Använd tålig färg , ingen billighetsskit bara
 
Behöver jag tänka på fuktspärr mellan vägg och gipsskiva?
 
Kawar.A Jenka17 skrev:
Behöver jag tänka på fuktspärr mellan vägg och gipsskiva?
Nix, inte om du menar mot vatten från köket.
 
Okej. Men jag behöver inte oroa mig att det bildas fukt med tiden mellan skivan och väggen?
 
Nej, du har ju inte alls samma mängder som i t.ex en dusch. Jag har aldrig hört om fuktspärr i kök.
 
Kawar.A Jenka17 skrev:
Okej. Men jag behöver inte oroa mig att det bildas fukt med tiden mellan skivan och väggen?
Det låter som att du kommer vara utan kakel ganska länge? ;):D
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det låter som att du kommer vara utan kakel ganska länge? ;):D
Nja inte så länge vill jag påstå. Men köket används en hel del. Oroar mig mest för att gipsskivan får en fuktskada i nederkanten längs bänkskivan.
 
Kawar.A Jenka17 skrev:
Nja inte så länge vill jag påstå. Men köket används en hel del. Oroar mig mest för att gipsskivan får en fuktskada i nederkanten längs bänkskivan.
Är du säker på att du ska sätta kakel (och det är rimligt att göra det direkt på väggen utan att jämna ut den med gips) så hade jag nog övervägt två alternativ, 1: göra inget. eller 2: satt en 50 cm hög remsa av gipsskiva som "billigaste, enklaste stänkskydd" så länge, och tagit bort den när det är dags för kaklet ....
 
Räknar du med ta bort skivan när du sedan vill kakla? Om så är fallet kanske du inte ska fästa den för bra. Kanske lättast med en stänkskiva närmast bänken och gips högre upp som då inte har samma krav på att sitta stumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.