Vi bor i ett suttäränghus från 1979.

Håller på att renovera tvättstugan som ligger halvvägs under mark.
När jag river bort golvet (träreglar vilande på masonitbitar) är betongplattan torr och fin (oisolerad platta på mark/singel).
Dock är det fuktigt i skarven mellan yttervägg och golv. Det kommer fukt i fogen under väggen.
Väggen består av murade Lecablock.
Innanför ytterväggen har de reglat upp en 4-tumsvägg med träreglar, isolering, plast och spånskiva.
Alla reglar är lite angripna av fukt längst ned men ej ruttna.
Tänkte lägga ett oventilerat Nivellgolv och låta väggarna vara som de är...

Några invändningar eller tips på andra åtgärder?
 
  • Närbild på skarven mellan betongplatta och murad yttervägg med synlig fukt och små erosionsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en tvättstuga under renovering med synlig fukt i skarven mellan betongplattgolv och murade Lecablock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i tvättstuga med borttaget golv som avslöjar betongplatta och fukt i skarven mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktangripna Lecablock och träreglar i en renoveringsprocess av ett tvättstuges golv och grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt i skarven mellan betonggolv och murade Lecablocks i en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad tvättstuga med fuktigt hörn där yttervägg möter oisolerad betongplatta och trärester på golvet
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett avrivet golv i en tvättstuga med exponerad betongplatta och Lecablocksvägg med fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en tvättstuga under renovering som visar fuktproblem vid skarven mellan betonggolv och Lecablockvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avtäckt hörn i en tvättstuga under renovering visar fukt längs skarven mellan betonggolv och Lecablockvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Ok, så du tänker låta de (lätt) angripna reglarna vara kvar? Då har jag nog inte så mycket att tillföra. Jag är allergisk mot att ha kvar lösningar som riskerar att ge problem i framtiden. Ska du ha kvar tvättstugan ett antal år skulle jag rekommendera att du gör det ordentligt, inte fuskar på i samma stil som föregående ägare. Mögelproblem ger hälsoproblem vare sig man vill det eller inte. Ska du sälja huset en dag så kommer detta att vara ett stort minus om du inte gör om och gör rätt. Det behöver inte kosta skjortan att göra rätt heller.

#1 - inga trämaterial mot yttervägg eller golv - never ever!!!! Ha åtminstone en plast(!)distans (inte masonit).
#2 - Har du fuktiga väggar eller golv MÅSTE du ha ventilation för att inte träet ska mögla/ruttna.
#3 - Åtgärda dräneringen, kanske inte i år, men ha det i planen.

Om du återanvänder de bitar av träreglarna som är friska och kör med plastdistanser och väggarna får ventilera upptill och nedtill samt att golvet (t.ex. VENTILERAT Nivell) kan andas ordentligt så har du en lösning som fungerar på sikt. Har du takhöjd att ta av skulle jag rekommendera isolering och sedan golvvärmeslingor i betong samt klinker. Det kan nästan inte bli fel i en källare.

Det finns andra som är bättre på källare och fukt än jag på detta forum, men att behålla det du skriver om är att köpa sig problem, så mycket vet jag!

/Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
L
Jag håller med Fredrik här ovan. Många bra råd och synpunkter.

Tycker du att det är absolut nödvändigt att ha isolerade väggar i tvättstugan? Om inte - ta bort rubbet.

Sen tycker jag personligen att en tvättstuga är en tvättstuga - varför inte bara låta betonggolvet torka ut och därefter plattsätta det? Snyggt, prydligt och relativt idiotsäkert mot fukt.

Eller är det så att du i själva verket bygger om gamla tvättstugan till att bli ett rum som man ska uppehålla sig i längre?
 
Det ska fortfarande vara en tvättstuga och jag håller med Fredrik.

Vill ha isolerat. Tror jag kapar reglarna ca 2-3 cm i botten och slår kanske in en plastkil under... Låter isoleringen sluta lika högt upp så det blir en luftspalt även under isoleringen. Det är en luftspalt mellan ytter- och innervägg redan.

Vad gäller golvet har jag haft lite andra funderingar också...
Kanske EPS betong?
 
L
Tittade närmare på dina bilder och ser nu att golvet inte passar att klinkra direkt på som jag först föreslog pga bla brunnen o rördragningen där - fult blir det ju i så fall - så att bygga på med betong är ju bra så att du kommer upp i nivå. Du vill åt isoleringen som EPS ger?
 
A
Jag skulle inte klä in väggen som den är nu, är yttersida i marken eller var den ovanför? Kan du inte byta reglarna mot plåt? Eller ev kakla direkt mot lecan?

Den brunnen är också gammal och behövs bytas. I samband med min renovering så bytte jag avloppet till plast. Skarvade i rummet bredvid. Eps är nog bra, lätt och andas, det har jag på mitt badrum också.
 
A
Jaha såg du att brunnen också var plast såg ut som en gammal i gjutjärn.. Kopparröret som det ser ut vet jag inte om man ska gjuta behöver nog vara prisol eller pex rör i rör
 
flippan83 skrev:
Jag skulle inte klä in väggen som den är nu, är yttersida i marken eller var den ovanför? Kan du inte byta reglarna mot plåt? Eller ev kakla direkt mot lecan?

Den brunnen är också gammal och behövs bytas. I samband med min renovering så bytte jag avloppet till plast. Skarvade i rummet bredvid. Eps är nog bra, lätt och andas, det har jag på mitt badrum också.
Halva väggen är i marken.
Väggen ser dock fin ut. Det är endast fogen mellan vägg och platta som är fuktig.
Känns som de använt ngt annat bruk där, än i fogarna mellan Lecablocken, eftersom det endast är fuktigt där...
Skulle kunna byta mot plåtreglar men känns onödigt med tanke på hur fin väggen ändå är.

Brunnen ska såklart bytas.
 
L Lärospånet skrev:
Tittade närmare på dina bilder och ser nu att golvet inte passar att klinkra direkt på som jag först föreslog pga bla brunnen o rördragningen där - fult blir det ju i så fall - så att bygga på med betong är ju bra så att du kommer upp i nivå. Du vill åt isoleringen som EPS ger?
Ja. Vill ha isolerat.
Kan man gjuta EPS mot ytterväggen och ”stänga inne” fukten? Ska ju ha tätskikt under klinkret för att skydda mot fukt uppifrån.
Men tätskikt kanske man inte behöver om man kör EPS och flyt?
Det skulle bli ca 7cm EPS och 3cm flyt.
 
A
John Thorsell John Thorsell skrev:
Halva väggen är i marken.
Väggen ser dock fin ut. Det är endast fogen mellan vägg och platta som är fuktig.
Känns som de använt ngt annat bruk där, än i fogarna mellan Lecablocken, eftersom det endast är fuktigt där...
Skulle kunna byta mot plåtreglar men känns onödigt med tanke på hur fin väggen ändå är.

Brunnen ska såklart bytas.
Om halva väggen är i marken så kommer det en del fukt beroende på hur isoleringen är på utsidan. Jag tänker eftersom du ska göra en grundlig renovering så kanske det är lika bra att få bort det organiska. Glöm inte ta bilder också ifall du säljer huset någongång.
 
L
John Thorsell John Thorsell skrev:
Ja. Vill ha isolerat.
Kan man gjuta EPS mot ytterväggen och ”stänga inne” fukten? Ska ju ha tätskikt under klinkret för att skydda mot fukt uppifrån.
Men tätskikt kanske man inte behöver om man kör EPS och flyt?
Det skulle bli ca 7cm EPS och 3cm flyt.
Hur menar du gjuta EPS mot ytterväggen? Nej tätskikt behöver du inte - det fina med plattor direkt på betong på mark/singel är ju att det inte finns något som behöver skyddas. Det finns inget som ruttnar där eller binder fukt för evigt. Men du behöver ju plast där EPS:en möter väggreglarna - om det inte är så att du kapar reglarna och låter cementen gå ända ut mot lättbetongen - som ju är att föredra.
 
"Tror jag kapar reglarna ca 2-3 cm i botten och slår kanske in en plastkil under"

Jag tycker att det ser ut som om väggreglarna har annat trä som distans mot betongväggen. Om du ersätter trädistanserna med plast kan det funka med ventilation, men jag rekommenderar inte att du har kvar trädistanserna eftersom de leder fukt från betong till regeln.

/Fredrik
 
L Lärospånet skrev:
Hur menar du gjuta EPS mot ytterväggen? Nej tätskikt behöver du inte - det fina med plattor direkt på betong på mark/singel är ju att det inte finns något som behöver skyddas. Det finns inget som ruttnar där eller binder fukt för evigt. Men du behöver ju plast där EPS:en möter väggreglarna - om det inte är så att du kapar reglarna och låter cementen gå ända ut mot lättbetongen - som ju är att föredra.
Blir nog denna lösning för golvet:
8 cm EPS med 2 cm flyt ända ut till yttervägg.

Innerväggens reglar kapas så de ej har kontakt med det nya golvet.
 
F fb35523 skrev:
"Tror jag kapar reglarna ca 2-3 cm i botten och slår kanske in en plastkil under"

Jag tycker att det ser ut som om väggreglarna har annat trä som distans mot betongväggen. Om du ersätter trädistanserna med plast kan det funka med ventilation, men jag rekommenderar inte att du har kvar trädistanserna eftersom de leder fukt från betong till regeln.

/Fredrik
Ska fundera ut hur och om jag ska byta trädistanserna mot plast...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.