Hej

tack för ett bra och mycket informativt forum! Postar mitt första inlägg och det rör ett ämne där det finns åtskilliga trådar dock ingen jag hittat som belyser nedanstående frågeställning.

Bor i villa med källare där den putsade sockeln ska målas om dels pga att ny kulör önskas dels då färgen flagnar på en del ställen. Det som sitter idag är en akrylatfärg som har ca 30 år på nacken.

Jag kände mig sugen att använda en mer diffusionsöppen färg i form av silikonharts även om den sägs vara svårare att hålla rent. Det begrepp som jag då snubblade över och som var mig obekant var karbonatisering vilket akrylatfärg förefaller skydda emot. Har fått fram mycket begränsat med information om silikonharts och karbonatisering.

Är denna aspekt något som har relevans och bör tas med i val av färg dvs att skydda sockeln från karbonatisering?

Tacksam svar!
 
För att överhuvudtaget få den typen av funktion som silikonharts färgen ger så måste all gammal akrylat färg bort. Nu vet ju inte jag hur sugen du är på att mekaniskt taa bort den gamla akrylatfärgen men jag hade inte gjort det. Skrapa bort all lös färg och fortsätt med akrylat...
 
Tack för svar!
Nej någon total borttagning av färg är inte aktuellt. Jag håller helt med, tänkte mest att man kunde få silikonhartsfärgens funktion på de ytor där akrylaten släppt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.