Någon som har en aning vad det kan vara för plaströr? Dia 78mm yttermått halvmjukt. Har suttit i väggen mellan ytterventil och innerventilen till en Fresh 80 friskluftsventil. Ska byta ut dom gamla innerventilena mot nya Fresh ventiler. Har testat med modulrören som finns men dom är 81mm och går utanpå stosarna detta rör sitter inskjutet i stosen. Då det är kortare stos på nya ventilerna så räcker inte röret i väggen.
 
  • Ett halvmjukt plaströr med en diameter på 78mm, placerat på en induktionshäll, tidigare använt för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Porsche84
  • Laddar…
Det där är ett gammalt fresh rör. Dom jävla spånen har bytt dimension för ett tag sen.
Fråga mig inte varför....
 
A ok tackar. Som jag misstänkte då. Spännande att försöka hitta något som passar i dom gamla hålen i väggen då dom nya mellanrören från Fresh går inte in. Lutar åt ett Asto avloppsrör det har tydligen rätt ytterdim.
 
Hur löste du det, står inför exakt samma problematik!
 
P Porsche84 skrev:
Hitta dessa från Pax, borde ju kanske fungera.

[länk]
Jag tog ett avloppsrör som heter asto avloppsrör. Det var någon halv mm för stort men fick tag på en som svarvade av någon mm så blev det perfekt. Dom väggrör som Fresh har nu glappar för mkt. Måtten e olika
 
Japp. Dom glappar typ 4-5mm. Vist går det att fylla ut skarven med typ latex eller något annat. Men asto rören är perfekta om man svarvar av dom typ en halv mm. Då passar dom som i handsken
 
Just det, det gamla röret går innanför stosen, de nya modulrören som säljs ska gå utanpå. Hmm
Men alternativet, om man inte köper asto röret, det är att slänga gamla röret helt å hållet och köpa flera Fresh modulrör, man bygger på dem så jag tror två 150mm på varandra räcker för att nå fram till uteventilen. Det som skulle kunna göra det knepigt är att dessa rör är 85mm ytterdiametern, men mätte hålen i väggen precis och de är 86mm så det borde gå.
 
Jag hade oxå det problemet att rören inte gick in i väggen för tidigare ägare hade gjort hålen i väggen exakt efter dom gamla rören. Vi bytte ventilerna på insidan och då stämde inte stosen i ventilen med gamla rören
 
Nu när jag kolla igen så finns det ingen marginal med större dimension, göra hålet större på insidan är ju enkelt men som fasad har jag mexisten och de rår inte jag mig på att förstora upp hålet, så helt enkelt får det bli asto röret eller ett modulrör som jag skarvar med och sen tätar med något, bra diskussion! Tackar för tipsen och att du delade med dig av erfarenheten!
 
Lugnt. Vet vilket hel..te jag hade att hitta något som passade hålet i väggen och i dom nya stosarna. Asto röret är inte billiga men brukar gå att hitta några spillbitar på bygget. Annars billigast att beställa var på nätet om du inte har någon rörmokare. Och stosarna är så sköra och verkar vara i tunn plast så ville inte testa att pressa på röret därför svarvade jag ner det skulle h till fyra ventiler. Tror inte några problem att skarva och täta med någon gegga typ ventilationsfog.
 
Vart bor du? Du jag ska fan kolla med lite tur så ligger dom gamla rören kvar i sopsäcken i garaget typ 30cm långa om jag inte minns fel. Annars tror jag att jag har en halv meter kvar av astoröret.
 
Shit nu var jag snabb, bestämde mig för skarva med modulröret mest för det var billigt, 40kr/st å fri frakt, har 6 ventiler, så jag har redan beställt.
Jäkla schysst att du erbjuder dig! :) Bor utanför Lund men är från Sthlm om det är där du finns, är ju där en del då all familj bor där, kan ha det i åtanke om jag inte alls blir nöjd med med modulrören.
 
Kommer bli skitbra med att skarva. Gegga eller någon byggtape blir susen. Uppsala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.