Har man rätt att utan förvarning riva ner ett staket???

Köpte huset för 1½år sedan med grönt Gunnebostaket runt hela tomten .
Kom hem idag och upptäcker att någon rivit ner halva staketet på ena sidan samt hela baksidan.Detta vätter mot en granne jag är sett vem som rivit ner staketet men det byggdes upp för ca 15 år sedan. Troligen gemensamt med förrförra ägaren och nuvarande granne.Jag har varit borta i 2 dagar och har två hundar varav en är valp. Lyckligt nog såg en vännina att ngn rivit staketet innan jag släppte ut hundarna . Dessa hade lätt kunnat bli överkörda på stora vägen annars.


Vem har rätt att göra vad utan samförstånd.??
 
Står staketet på din tomt eller i tomtgränsen får ingen ta ner det utan samförstånd.
 
Den avgörande frågan är som yonna säger vems det rivna staketet är. Det är inte alls ovanligt att stakets placering överrensstämmer ganska uselt med de faktiska tomtgränserna. Vet du var tomtmarkeringarna sitter? Har det gjorts någon nybyggnadskarta någorlunda nyligen?
 
Om staketet stått på din mark ska du givetvis skaffa polisprotokoll på stölden. Din villa/hemförsäkring täcker stöld av staket, så att du kan sätta upp ett nytt, oaktat om det är din granne eller någon annan som stulit det ursprungliga.
 
Man blir ju onekligen lite nyfiken. Tänker grannen sätta upp någon annan form av staket/plank? Har han blivit sur på er av någon anledning?
 
Jag är oxå nyfiken...

Var staketet bara runt din tomt, eller fortsatte det in på grannens tomt och grannens staket?
 
Hur går det med staketet?
 
Här finns det flera intressanta frågor.

Först och främst är ett staket fast egendom eftersom det är tillbehör till fastighet. Staketet kan därför i princip inte tillhöra någon annan än de inblandande fastigheterna. Äganderätten har i och för sig inte att göra med var staketet står utan även ett staket som står i gränsen mellan två fastigheter eller t o m över på grannens fastighet men i anslutning till gränsen kan utgöra tillbehör till ens fastighet.

Frågan blir därför ytterst vem som kan bevisa vem som satt upp och bekostat staketet. Den som gjort detta borde äga staketet och den som äger staketet har också rätt att förfoga över det. Om man sedan äger en andel i staketet (dvs. staketet är gemensamt) så måste alla vara överens om åtgärderna. Är frågan om vem som äger staketet oklar kan man utgå från att staketet troligtvis ägs av grannarna gemensamt och då krävs alltså grannens samtycke om man vill göra något med staketet.

Utgår sedan från att den som äger staketet också har rätt att nyttja marken där staketet står.

Ändamålet med nedplockningen, dvs. att grannen vill sätta upp ett nytt, förtar inte att grannen måste ha acceptans av den andre grannen om han vill ta ner staketet. Utan lov får man alltså inte - hur väl tanken än är - ta ner ett staket som man inte äger till fullo.

En annan fråga som också kan få betydelse är att staketet om det utgör tillbehör till ens fastighet omfattas av den säkerhet som man måhända upptagit kredit emot. Alltså banken har intresse i staketet. Visserligen är det oftast så att staketet inte utgör något större värde i förhållande till de numera höga fastighetspriserna men ändock kan det finnas fall då man inte helt kan bortse från staketets värde.

Lycka till!  :) :) :)



 
men hur ser bevisgången ut här.

Om någon river ett "gemensamt" staket. Är det den som river det som måtse bevisa att han äger det till fullo. Eller är det den som hävdar att rivaren inte har rätt som måtse bevisa att han själv äger en del i staketet?

Jag skulle nog anta att om jag vill få min granne åtalad för egenmäktigt förfarande (eller vad det nu kan bli för åtalspunkt) så måste jag strikt bevisa att grannen har gett sig på egendom som jag äger helt eller delvis? Grannen som skall försvara sig mot anklagelsen borde inte behöva bevisa att staketet var hans helt och hållet. Man skall ju inte behöva bevisa att man är oskyldig.
 
Jag tror inte påståendet att "man ska inte behöva bevisa att man är oskyldig" är riktigt korrekt i Sverige, det kommer istället från amerikanska filmer :).

Tex, blir man uppsagd pga diskriminering ligger hela bevisbördan på den uppsagde.
 
Brottmål är ett kapitel för sig. Egenmäktigt förfarande och stöld är inget som du behöver bevisa som målsägare. Det ska normalt åklagaren (och ingen annan) göra.

Vid diskrimineringsbrott gäller detsamma. Åklagaren ska bevisa att arbetsgivaren gjort sig skyldig till brottet genom uppsägning av viss anställd. Däremot den uppsagda är ju inte misstänkt för något brott. Hon blir istället målsägare i skadeståndsdelen. På samma sätt följer man i efterhand upp fällande dom för stöld.
 
Hej alla vänligaa engagerade människor där ute :
Har i dagarna fått fram att den del av staketet som är nedrivet (av grannen) troligen också satts upp av honom en gång i tiden. Det är samma typ som runt restaen av min fastighet varför detta inte är lätt att förstå.
Till saken hör att grannen har en stor schäferhane som alltid är lös på hans mark och jag har två tikar varav den ena strax börjar löpa.
Ingen rolig sits med andra ord samt en i min mening mycket fientlig hanldling. Att utan att meddela mig riva staketet när jag är bortrest. Risken för att mina hundar släpps ut i mörkret när jag kommer hem i tron att jag har inhägnat är stor.Och i närheten ligger en starkt trafikerad väg.
Nåväl resultatet av allt detta har blvit att andra bybor visat mig (nyinflyttad ) sitt stöd o erbjudit hjälp att sätta upp stängsel.
Det känns ju skönt att jag får stöd trots för att grannen är mer eller mindre barnfödd här.
Så jag hoppas att den elaka typen får fadd smak i munnen och faller på egen elakhet .
Han har i allafall fallit i popularitet i byn det är helt uppenbart eller så var den aldrig så hög. Och detta var ett så solklart "fall" av ren elakhet med stor risk för skador på hundarna så att alla vågar visa vad de tycker nu. ;)
 
No ja, den gamla stakett var kanske sönderrostat och skulle ändå inte hålla emot en hanhund som vill in :).
Kontrollera noga var dina tomtgränser går innan du sätter upp ny staket . Du har kanske större tomt än du tror ... eller tvärtom :-/
gaia
 
Han är nog inte så smart ;)
 
C
Tolkar det som att du inte ens frågat grannen varför han tagit ner staketet?
Verkar lite fånigt att smida ränker mot grannen utan att ens ha pratat med honom först. Det kanske bara är ett missförstånd? Han kanske inte förstått att du uppskattat staketet? Han kanske bara tänkte byta ut det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.