Hej hej på er.
Min sambo äger en liten stuga på ofri grund, eller rättaresagt den står på hjul på en väns mark där strandskydd gäller. Har stått där sedan -95. I flera år har det varit prat om att köpa marken där stugan står (ca 1 ha). Markägaren, som inte har något nöje av marken, vill sälja till sambon och sambon vill köpa.
Men, för att få stycka av måste det enligt lantmäteriet finnas ett förhandsbesked på bygglov. Vilket inte beviljas pga strandskyddet.
Vi vill dock inte bygga något överhuvudtaget utan vill bara ta över/köpa marken.

Hur ska vi gå till väga för att få stycka av?

Tack på förhand.
 
En "stuga" på hjul ska också ha bygglov om den inte flyttas regelbundet....
Så den är redan ett svartbygge. Risken om ni börjar rota i det är att ni får dit kontrollanter som regelbundet tvingar er att flytta bort den.
 
Troligen så måste man ange annat syfte med avstyckningen än att skapa en tomt. Det borde gå att stycka av som jordbruksmark eller liknande. Men då måste ett antal kriterier uppfyllas. Marken måste vara ändamålsenlig för jordbruk.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En "stuga" på hjul ska också ha bygglov om den inte flyttas regelbundet....
Så den är redan ett svartbygge. Risken om ni börjar rota i det är att ni får dit kontrollanter som regelbundet tvingar er att flytta bort den.
Fast ett svartbygge som stått i mer än 10 år blir ju preskiberat som jag förstått det?
 
H hempularen skrev:
Troligen så måste man ange annat syfte med avstyckningen än att skapa en tomt. Det borde gå att stycka av som jordbruksmark eller liknande. Men då måste ett antal kriterier uppfyllas. Marken måste vara ändamålsenlig för jordbruk.
Det är gles skog. Kan man benämna det som skogsbete till häst?
 
F Fiaskrutt skrev:
Fast ett svartbygge som stått i mer än 10 år blir ju preskiberat som jag förstått det?
Nej inte inom strandskyddat område. Där gäller inga preskriptionstider.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F Fiaskrutt skrev:
Det är gles skog. Kan man benämna det som skogsbete till häst?
Jag har väldigt dålig koll på kraven för att få stycka av jordbruksmark. Men jag tror att du måste visa att marken räcker till ett lönsamt jordbruk. Skall du bara ha bete för en häst, får du nog hyra in dig någonstans.

Skogsbruk kanske är lättare. Även relativt små områden kan var lönsamma, var 100e år. Men det måste ju vara stor nog för att motivera att köra dit skogsskördare när det är dags för avverkning. Har du bara ex. 1000 kvm, så kostar det mer att transportera dit maskinen, än värdet av virket.
 
Man brukar inte vara pigg på avstyckning av så små ytor för definitionen skogsbruk, jordbruk, etc, om du inte redan har fastighetsmark i området.
Har ni gjort någon kontroll om det är tänkbart att få dispens från strandskyddet, för jag kan inte utläsa det i inläggen?
 
Ett annat alternativ kan ju vara ett riktigt långt arrendeavtal, typ 100 år eller liknande, och skriva in det hos lantmäteriet också.
 
harry73
Rota inte i det. Huset får inte stå där och vil ni ha det kvar, ska ni hålla kommunen borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.