Min Cylinda började låta illa. Trodde att lagret till trumman hade gått hädan. Skruvade bort bakstycket och kollade. Det var motorn som lät illa. Ringde reparatör, och dom rekomenderad byte av kol. Kostnad 500 kr om dom fick in motorn på verkstan. Bort med motorn och kolbyte. Maskinen går som en klocka.

Tips. Kolla med ett eltestinstrument om det finns el till motorn.
 
tvärstannade den eller va det dålig cetrifugering innan ?
 
har inte bara drivremmen pajat, om vattnet och elen funkar...
 
remmen som fastnat efter den gått av,snott in sig??
 
Låter som kolen är slut, är enkelt att byta själv, men visst kan det vara remmen oxå.
 
Charlie skrev:
Vi som har 2 ungar och alltid kör fulla maskiner. Så nu hoppas jag att det dyker upp ett lämpligt erbjudande under veckan ;D
Ah, en kille som vet att man måste tvätta då man har barn, I'm impressed!!! ;D

[size=0.1](könsdiskriminerande inlägg brukar alltid få så intessanta svar, skall bli ytterst spännande att invänta reaktionerna... ;) )[/size]
 
Sophia skrev:
Ah, en kille som vet att man måste tvätta då man har barn, I'm impressed!!! ;D

[size=0.1](könsdiskriminerande inlägg brukar alltid få så intessanta svar, skall bli ytterst spännande att invänta reaktionerna... ;) )[/size]
Hmm, vad jag kommer ihåg så tvättade vi även innan vi fick barna... förstår inte... ::)
 
Om det är motorn som inte går igång så kan det vara startkondensatorn som är slut. Ett inte helt ovanligt fel.

Om man köper den som reservdel brukar den kosta några hundra, köper man den på Elfa eller liknande elektronikaffär kostar den ett par tior. Fast då måste man själv reda ut att den är likvärdig (Rätt kapacitans och rätt märkspänning, och att den kallas startkondensator).
 
Charlie skrev:
Sorry, hinner ju inte surfa nu när man måste tvätta för hand :p

Jo, trumman går ju att snurra men man hör ett visst missljud. Men jag är ganska övertygad om att det inte är nåt som fastnat (har plockat ut ett å annat under åren..). Jag testade att bara köra en centrifugering och maskinen låter men det händer inget. Men den varvar inte upp heller. Så det mest troliga är nog motorn, tyvärr...

Nu har vi nog bestämt oss för att skaffa en ny maskin ändå. När jag under felsökningen läste bruxen gick det upp för mig att maskinen endast tar 3,3kg tvätt. Jag som hade fått för mig att vi hade en "stor" maskin, den heter väl inte "elit" för inte >:( Vi som har 2 ungar och alltid kör fulla maskiner. Så nu hoppas jag att det dyker upp ett lämpligt erbjudande under veckan ;D
Om ni ändå har "dödsdömt" den gamla så skruva av höljet så att du kommer åt att se invändigt. Det kan inte bli värre än att ni får kasta den som ni tänkt, men det kan också bli så att det bara är att hänga på remmen :)


Något som kan göra att det bara brummar, men inget mer händer, är att en kondensator har torkat ut. Om du har såpass bra koll på el att du vet var du inte ska peta, och vet hur du håller ungarna borta, så prova att kör igång den med lock avskruvat så att du kan peta till trumman, och när den börjar brumma så snurrar du igång trumman så att motorn rör sig lite, om den då börjar röra sig, och du dessutom kan få den att starta åt vilket håll som helst, så är det troligtvis kondensatorn som torkat.


Jag upptäckte just torkad kondesantor på en gammal hederlig 20+ år gammal philips diskmaskin. Där var det dessutom så smart att samma motor drev två olika centrifugalpumpar, när motorn snurrade åt ena hållet så spolades vattnet runt i maskinen, och när den snurrade åt andra hållet så pumpades vattnet ut genom avloppslangen. Fiffigt! Men givetvis hade jag skruvat isär ungefär allt innan jag kom åt motorns axel, och det var en del spännande gegga i de regioner jag skruvade :)
 
I de flesta nya tvättmaskiner är motorn vartalsreglerade och då sitter det en givare i axeln på motorn för att tala om vad det är för varvtal. Om den går sönder (Har hänt mig) då fungerar inte motorn.
 
Jeppson skrev:
Låter som kolen är slut, är enkelt att byta själv, men visst kan det vara remmen oxå.
håller med denna talare som det låter när man hör vad som hänt så är det med stor sannolikhet kolen
 
Gratulerar till ett klokt beslut då du förmodligen åxå har halverat på el och vatten till din tvätt

MVh Dan
ÅF för LG E-lux och Bosch ;)
 
El_-micke skrev:
håller med denna talare som det låter när man hör vad som hänt så är det med stor sannolikhet kolen

Har man verkligen kol i motorerna på en tvättmaskin? Är det inte "kortsluten trefasmotor" som gäller? (med en kondensator för att skapa 'fejkad trefas')...
 
det finns enstaka maskiner som inte har kolborstar men dom är inte många..........lättare med hastighetsreglering o rotationsändring med kolborstar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.