Hej!

Jag håller på att montera en takkrok i ett rum på övervåningen i vårt hus. Kroken skall användas till att fästa antingen en hängstol för vuxna eller t.ex. romerska ringar för barn.

Eftersom jag inte vill att det nygjorda gipstaket får sprickor p.g.a. ev nedbjöjning av hanbjälken då t.ex. någon sätter sig våldsamt eller barn som rycker i ringar så tänkte jag förstärka hanbjälken genom att montera en gängstång mellan hanbjälken och en av sparrarna enl bild nedan.
Schematisk illustration av en takkonstruktion med en krok fäst i taket och en potentiell förstärkning med gängstång och fästplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fungerar detta tror ni? Och i såfall, kan någon tipsa om hur man bäst får fast gängstången i takstolen? Finns det smarta beslag att använda? Jag har tyvärr inte hittat något smart då jag letat lite. Sparren är 70mm bred och hanbjälken är 45mm (2st)

Fungerar t.ex. en M12 stång? Den kommer bli som mest 1 meter lång.

Tacksam för tips och råd
//A
 
Frågan är om högbenet tål den extra lasten? Det böri alla fall kontrolleras. Sedan tycker jag att det i så fall är en bättre lösning att göra en symmetrisk anordning som belastar båda högbenen.
 
  • Gilla
Anders243 och 1 till
  • Laddar…
Övre halvan från en sån här i varje ände kanske?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Justerbar-stolpsko-2000018764/

Sen skarvar man i en lagom lång bit gängstång med hjälp av ett par såna här:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...orzinkat/Forlangningsmuttrar-2-st-2000018782/

Helst skulle det kanske varit vantskruv så man kan spänna åt lite, men det kanske är överkurs?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Vantskruv/Vantskruv-2000023134/

I så fall får man kanske göra infästningen med wire och några grova skruvöglor?
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Frågan är om högbenet tål den extra lasten? Det böri alla fall kontrolleras. Sedan tycker jag att det i så fall är en bättre lösning att göra en symmetrisk anordning som belastar båda högbenen.
Tack för ditt svar!

Det ska nog inte vara en omöjlighet att komma åt och förstärka högbenen också, I alla fall på vinden. Sen kan jag tillägga att jag har rivit ett tungt innertak (ca 30 mm puts + plankor) så jag hoppas att den minskade vikten åtm kan åtminstone kompensera för den statiska lasten av en person som sitter i stolen.

Högbenen är ca 190x70 mm cc 100 cm, men jag vet inte riktigt hur man enklast beräknar om de tar lasten som de är.
(Huset är från 1953 så virkesdimensionerna är annorlunda och lite udda)

Sen håller jag med om att en lösning med två stag kanske är bättre, för att fördela lasten på de två högbenen.
 
useless useless skrev:
Övre halvan från en sån här i varje ände kanske?
[länk]

Sen skarvar man i en lagom lång bit gängstång med hjälp av ett par såna här:
[länk]

Helst skulle det kanske varit vantskruv så man kan spänna åt lite, men det kanske är överkurs?
[länk]

I så fall får man kanske göra infästningen med wire och några grova skruvöglor?
Smart! Det verkar vara en bra idé.. :)
 
På den tiden (och länge därefter) använde man tummått för virkesdimensioner. Det mest logiska är att de är 8x3 tum. Ska man göra ett överslag behövs lite mer uppgifter, nämligen högbenens totallängd, taklutning, takmaterial, snözon och gungans beräknade last. Gärna måtten på hanbjälken också.
 
Allra starkast är det såklart där högbenen möts, men du kanske inte kan placera kroken i lod med nocken?
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
På den tiden (och länge därefter) använde man tummått för virkesdimensioner. Det mest logiska är att de är 8x3 tum. Ska man göra ett överslag behövs lite mer uppgifter, nämligen högbenens totallängd, taklutning, takmaterial, snözon och gungans beräknade last. Gärna måtten på hanbjälken också.
Totallängden enl en gammal ritning är 608cm, Stödben kommer 190 cm från nederdelen på högbenen, taklutning ca 35 grader, betongpannor på 17mm råspont och låt oss säga 1kN statisk last (hur mycket dynamisk last blir det då en vuxen sätter sig en stol?)

Hanbälken är två st 45x170 som sitter på varsin sida av högbenet.

Ritningen säger 2"x6" för högbenen, men det stämmer inte då jag var och kikade däruppe. Snarare 70 mm bred x 170-190 mm.
 
M MagHam skrev:
Allra starkast är det såklart där högbenen möts, men du kanske inte kan placera kroken i lod med nocken?
Tyvärr är krokarnas placering given av rummets möblering. Dock är det rätt nära taknocken i horisontalled. Så det kanske går att ordna en infästning där i alla fall.
 
Om varje takstol bär en last av ca 30 kN så betyder naturligtvis ytterligare 1 kN inte något i sammanhanget. Ni behöver ju inte hänga där när det snöar som värst. Däremot är det helt klart att högbenen utsätts för rätt rejäla laster i förhållande till sin begränsade konstruktionshöjd.
 
J justusandersson skrev:
Om varje takstol bär en last av ca 30 kN så betyder naturligtvis ytterligare 1 kN inte något i sammanhanget. Ni behöver ju inte hänga där när det snöar som värst. Däremot är det helt klart att högbenen utsätts för rätt rejäla laster i förhållande till sin begränsade konstruktionshöjd.
Visst är det så! Vi får helt enkelt undvika att den vid snöstorm. Dock är jag inte riktigt säker på att jag förstår hur du kom fram till 30kN. Det låter rätt mycket (som du säger..)

Jag gör ett taffligt beräkningsförsök nedan med siffror jag hittat i Träguidens dimensioneringstabeller som jag lusläst nu inspirerad av alla bra svar jag fått i tråden!

Vi har snözon 2.0 och om man antar 0.65kN/m2 för betongpannor med råspont så får jag det till ca 14 kN yttre last på 6m takfall, oaktat egenvikt hos balken samt innertakets inverkan. Innertaket samt isolering tillför ca 0.25kN/m2 (också från Träguidens tabeller) så det blir ytterligare 0.625 kN att dela på två högben. Nu har jag inte kommit så långt att jag ser hur man använder tabellerna för att beräkna villkor för knäckning av högbenet, eventuellt går det bättre imorgon efter lite sömn!

Men om du tycker det ser klent ut kanske man kan staga upp åtminstone delar av högbenen genom att skruvlimma fast k-plywood? Eller är det bara dumt?

Återigen, tack allesammans som svarat i tråden och hjälpt mig. :) Det uppskattas verkligen.
 
30 kN avsåg en hel takstol från yttervägg till yttervägg. Har du 14 kN på en halv så är det ju samma sak. Detta är de sammanlagda vertikala lasterna som på något sätt skall föras ner. När man skall studera högbenens nedböjning så intresserar man sig för lasten vinkelrätt dessas längdriktning, som för övrigt beror på taklutningen och stödbnens placering. När jag testar lite olika siffror ser jag att du ligger på gränsen, vilket dock inte kräver några åtgärder. Snölasterna har systematiskt skruvats upp under åren. I SBN 67 var snölasten i Östergötland 100 kp/m2. Snölast räknas i horisontalplanet till skillnad från egenvikten. Det är dock inte fel att vara medveten om svagheterna.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
30 kN avsåg en hel takstol från yttervägg till yttervägg. Har du 14 kN på en halv så är det ju samma sak. Detta är de sammanlagda vertikala lasterna som på något sätt skall föras ner. När man skall studera högbenens nedböjning så intresserar man sig för lasten vinkelrätt dessas längdriktning, som för övrigt beror på taklutningen och stödbnens placering. När jag testar lite olika siffror ser jag att du ligger på gränsen, vilket dock inte kräver några åtgärder. Snölasterna har systematiskt skruvats upp under åren. I SBN 67 var snölasten i Östergötland 100 kp/m2. Snölast räknas i horisontalplanet till skillnad från egenvikten. Det är dock inte fel att vara medveten om svagheterna.
Tack så mycket för alla bra svar. Det uppskattas mycket.
Jag tänker då att jag skaffar en lämplig gängstång med lämpliga infästningsanordningar och försöker få till en symmetrisk belastning av högbenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.