I källaren sitter en vintage Bahco-bastu från 70-talet. Separat kontrollenhet i duschutrymmet utanför bastu.
Den gamla Bahco-panelen känns lite bedagad, och den mekaniska klockan i den snurrade sitt sista varv för länge sedan. Aggregatet i sig funkar dock bra ännu, också Bahco, 7,5kW så jag tänkte låta det sitta kvar.
Hittade denna Harvia CF9 kontrollenhet för ca en tusenlapp som jag eventuellt köper.
https://www.saunainter.com/se/files/get.html?id=151893

På denna inkopplingsanvisning skall nolla dras till aggregatet, men det finns idag ingen nolla ansluten.
Det verkar som att det inte var ovanligt med bara tre faser och skyddsjord på den tiden.
Det finns nolla framdragen till kontrollenheten, så där är det lugnt.
Jag tänker inte använda belysningsfunktionen.
Kan det ställa till något att inte gå ut med nolla utan bara tre faser + skyddsjord från styrenheten?

Kablarna till aggregatet (EK) går idag genom en betonghålstensvägg i böjligt pansarrör (osäker på benämning där).
Läge att ändra på detta? En total källarrenovering pågår denna sida så jag kan i princip göra vad som helst där.
Vad sätter man för lämplig dosa där för att koppla in ledarna från kontrollenheten?

Den gamla matningen vill jag också flytta något på väggen, samma betongvägg som ovan. Det blir nya vp-rör från centralen som skall gjutas in i golvet. Vad är lämpligaste sättet att gå från inkommande vp-rör till kontrollenheten?
Väggen i duschutrymmet där kontrollenheten sitter, är våtrumstapet på spånskiva på regel mot betonghålstenen.

Det blir också en ny termostatmontering. Den gamla sitter långt från aggregatet och det finns därmed förmodligen inget överhettningsskydd, bara temperaturreglering (två trådar mot fyra i Harvians tempgivare) . Vad är rekommenderat sätt att dra termostatkabeln genom betongväggen?

Termostat och aggregatsladdar ska alltså gå från bastuutrymme -> källarutrymme under renovering -> hygienutrymme utanför bastu, genom samma betongvägg två gånger.
Matning från central går central -> hygienutrymme utanför bastu, genom samma betongvägg.

/Höghus


Elektriskt inkopplingsschema för bastuaggregat och styrenhet CF9 med information om kabeldimensioner och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
Har aggregatet ingen nollplint och är ett rent 400V då är det bara att ansluta 3 faser och jord från panelen
Annars så behöver kanske panelen nollan för uret , 7,5 kw är 16 amp säkring och 2,5 m2 ledning
men det har du redan fram till det aggregatet
 
S skutten11 skrev:
Har aggregatet ingen nollplint och är ett rent 400V då är det bara att ansluta 3 faser och jord från panelen
Annars så behöver kanske panelen nollan för uret , 7,5 kw är 16 amp säkring och 2,5 m2 ledning
men det har du redan fram till det aggregatet

Jo, det verkar rimligt.
Hittade en bild på inkråmet här
https://www.time4wellness.de/harvia-saunasteuerung-cf-9-simple.html
Ser ut att vara mekaniska relän och inte halvledare.

/Höghus
 
S
Den ska klara upp till 9 KW
Enligt inkoppling på schemat så ska den ha noll för elektroniken , men du behöver inte noll för aggregatet
så bara utlämna nollan ut , det sitter då ingen reglering på aggregatet , bara ett rent värmepaket
 
En Harvia CF9 är nu inhandlad och jag har testat den med en provisorisk inkoppling. Det fungerade alldeles utmärkt, det var pyttiga mekaniska relän i kontrollenheten och det spelar ingen roll att det inte är anslutet någon nolla ut.
Det satt till och med åtta relän, jag antar att det är fyra för normal temperaturreglering, och fyra för nödstopp vid övertemperatur.
Lite kul att jämföra med den gamla kontaktorn i Bahco-enheten, en rejäl klump som säkert vägde ett kilo.
Jag handlade från saunainter.com och det funkade bra, även om leveransen tog lite tid.

Frågan om kopplingsbox kvarstår, ska jag sätta upp en ny inne i bastun, och ha VP-rör från matningen in i den genom väggen och byta pansarröret/FK till gummikabel?

Jag kommer att behöva byta kabeln till termostaten också, den var för kort. Förslag på var jag hittar fyrledare silikonkabel?

Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.