Hejsan! Skall just börja skissa på nästa sommars altanprojekt. Kommer att bli en rektangulär yta om c:a 4,5 x 5,5 m. Det som skiljer denna altan från de flesta andra här på forumet är att golvplanet kommer att ligga c:a 1,5 m ovan markytan. Räknar med att gjuta plintarna själv. Vad bör jag tänka på konstruktions- och stabilitetsmässigt? Alla tankar och tips mottages tacksamt.
 
Min altan på 4x10,5m ligger i en sluttning så jag har markplan i ena änden och 2,3m i den andra. Jag byggde mig en mur i Leca som iofs inte täcker hela altanen men det beror ju på att jag ville åt utrymmet under altanen...

1,5m i höjd betyder antagligen att du måste söka bygglov, beror lite på kommunens regler men jag tror att du måste ha ett.

Vad gäller konstruktionen så kan du ju kika på byggbeskrivningar.se då dina mått nästan finns med i valet för altan. Höjden där är max 600mm men principen är ju densamma, du får bara bygga lite högre stolpar att fästa bärlinan i.

Lycka till
 
Vi behöver inte bygglov i Uppsala iallafall. Bygger själv en altan på 20 m2, ligger i sluttning med höjden 1-1,6 meter. Har inte tagit några särskilda hänsyn pga detta, kör 95*95 mm-stolpar på plint etc. Amatör som man är tror jag att överdriver skruvdimensioner etc, men det äör ju bara plus med tanke på höjden...

/Alko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.