Hej !
Ska byta plasttak på uterummet, blir halleplattan, alltså ingen kanalplast etc. Uterumstaket avslutas mot takfotsbrädan på huset, hur ska man göra den anslutningen tät? I nuläget väller det in ofantliga mängder björkfrön etc på sommaren. Kan man använda en ståndplåt som skruvas mot vindskivan och trycker ner en skumgummiprofil i plasttaket? Tror att det hittils har varit en remsa asfaltpapp som har spikats på vindskivan och går ut 10 cm på plasttaket, kompletterat med fogskum, men det är varken snyggt eller funktionellt.
Halle hade inga färdiga lösningar.
 
Jag har precis fixat till det sista på mitt 40 mm Willab kanalplasttak. De har profiler för detta som säkert går att köpa löst. Annars finns det massor av plåtar av olika slag som du kan använda. Gå till en plåtslagare annars, det behöver inte bli så dyrt. Jag har Willabs profiler överst, men det trillar ändå ner från och annat så jag har lagt in rörisolering i springan och undertill har jag satt vinklade plåtar (upp-och-ne-vända fönsterbleck faktiskt) för att rörisoleringen ska sitta på plats och inte trilla ner. Tänk på att takskivorna måste kunna expandera, särskilt i längsled, när de ändrar temperatur, så springan kommer att variera över året.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.