Bifogat ett par bilder för att förtydliga.

Det gäller ytan utanför stenmuren som är 18m * 2.30m samt 30m * 2.20m från mur till gräskant.
Ytan utanför blir ca 115m2.
Även om jag gör den nu temporära öppningen i muren mindre så ser jag inget problem med att få ut den dit.


Innanför är det tämligen okomplicerat och ca 350-400m2 gräs kvar efter all trall, friggebod, och stenläggningar.
Så mitt bekymmer är i första hand den långsmala ytan utanför som jag känner att jag gärna skulle vilja att roboten klarade av att klippa, på ett tillfredsställande sätt och tid.

Enligt en Lokal återförsäljare för Husqvarna som jag besökte tidigare i år skulle en 310 få jobba väldigt mycket och "överdrivet länge" på den ytan och ha svårt att "jobba sig framåt", om den överhuvudtaget skulle klara av uppgiften. (den korta historian om det besöket).
Jag hade egentligen siktet inne på en HQ310 redan förra sommaren men nu med informationen om att det troligtvis inte kommer att fungera bra att klippa ytan utanför började jag tänka om, läsa på allt mer och är nu mer än villrådig.
Tänker att det är 2018 och något borde kunna fixa det utan att behöva spränga banken
och köpa något med GPS som jag blev tillsagd. Då klipper jag hellre därute manuellt om än med en tår i ögat.

1. Vad rekommenderar ni för märke/modell.?
Var igår nära att köpa en Worx791 men såg att Net on Net hade en McCulloch ROB RM1000 (HQ i grunden) för 8000:- vilket verkar vara ett bra pris. Men med tanke på vad "proffs" installatören sagt så... blev det inget alls av igår, villrådig som sagt.

2. Gränskabel på båda sidan muren är väl inget problem?

3. Allmänna tips och idéer mottages, tacksamt.








rwDFi3oK8iVQmdaLIqeI3aAZ9VpJL7gALU2EFcud-cLPGCZ9vDpZG0HYwraK3yLbhqvtUI02nyHULzC22mEZtgGCqyAFiwX0BqDEU8ygau2wW8_MeWe1DXo4_5lvPYWrJDd66FA9dSDE_tflhciJhy0YBh4fpyhhDQvi8SbJ0Qa5vS_i8LZK2s4Um_w_O7Uhd2E-ELBU31Qr4lIN5FKiLLOPrlQkpt5K_ed-7YWRZzotYTVBeca1jUB27rrTL5nv3xZY3Y-KZso1WU2BSHnpY8hrdirZtaHbmGuyJqINHXUlu_ewqRZAhS-mpIcgmWv40ag9f6E74zPcXvP20Dn0jw62CQ9u18Wu_L2yd2EeoLyIt6Ig04Z8aOZ_a62M7R5e1tyJZt549z46b7qBjVMtQj-7Y90QPtcsaGb838QfiJIsrmUMwirT8X73krPFM6WcDIDnwImmRb_PDVsG-MiIGNR9D8UHc0y_zR5DHGvHscBzNMjUvrHA4b2E1vnZ4PZiINKGF_p-7FnDX_J88H6BAiTVWNZBa2BsvWvuHA8z8Btb-RTO24j7YHwsJxBKLB5dwHR3aSZu7XZZFxBO_xdUXD8ugiA1_YhCXESYX_0=w1250-h938-no


gFe-xhPpRnvpcvb_c0aHiTVwBsTw9UdTNK2CynvyYqDDixEwABiioBuoWcErUKJIodV1c-iCr6c5faVaMHlXyS49vFJhBdhVJrkd2RTS7TH0kCRvkj_58MobgY7Cz06h1NYGjHdRQWa_0vqkVpf-jVInmREeN65yytJ5oE_dtPipx5Cefw2EGRvA28aXfot2aosB5vhm-yyjyRwoxfhM1R8od9TYsK_GpiBz9b_Fv9-6gcFmlOGqvAjyrRsKzeTl-cX41PZCCt1nIZJXvYuORz60vS1o9vde-_w5AdkdFGFfVCTD8Z9Y6Ap44G-dSJE5sijXwsWcI9il8QHQ9Ms-11NEL9-5KLNR8z1PZn52zIRnHz6lHwXraqDLsTS0rvzqgOiODP7So8LIBuVJmzW-GHYLp3yibgSzshnHyW1ahcSa7L0q_hc1m3JR_ED81fKuuM5FkPaSlizc9GhqmM5b8OMkvpVfhFqxsfxbbTK6gvRyfuqtQh-3DpOGB0IlfaXqeiNW0f-NdtiqA8v20PRm0B0oH0EWKm6dMrIGY_QYzS9JUa25wwMA9M2wrROmhz3TfgRvzMWG0tUme21JNYOuI49AEpSjoG6Bk8y0_Rs=w1250-h938-no

gtIrSADYn6KLLPNu4JpxaIMOttHe5_d2ktGfISdg6ytd4z_RqOl-iP20fUUmz0U_j4agmeT-gCL-Y3QwfX9Tl_3-SZJ2K1-jkfL2Mq3ukOuC3Op-WmwK4nXZli3gKgXabyEgSej2bTNrcat9nsi60ny6xpx0xlBR56xAm4sIsjObyPS6s-4PENq7b-zH_H3iFF5vWpYpCN33J9OoARBkH-wvuaGRWYSwhEJuUwfMISZw-rpwOxyNOC0ShPjVqbD_vuLrcE4jDIDImPgPSx4TSkg8hFpKJKt59LL03zg543-fI8IitdwRX_LI9_I81jDMCqXvboaPvSBRBzsPLqTkh3QiadFM-kLrSgD1JjFaKOhXKVRPDbKCtp_Ip9T2YoHe-Po2rSlH5E3-dKa8cGsMQd6zaEKQ1urLZRsnCtXXV9c3eYuUPGb-NnXj4vIv07zR0lDdQWgE8J0FRhkUHScNk7iVU15LF5OcxU1lWPMbmGtIE4lXGenvX9r4HCcT9QMUl-hHd3Q2HrEaP_eq7dv4d5FMwLFPgselb4OityqTCH2RWzUOcrRO4ORNyq4qfAEf8LCGqoGykPOMI-uaRJZn2a1F9WdYQa3fcmNJA4c=w1250-h938-no
 
Håller med säljaren där, det är för långsmalt för att funka bra. Antar att den biten inte tillhör din tomt egentligen?
 
Tips: flytta ut muren till tomtgränsen=större tomt och inga problem med klippningen.
Du bör ha en klipparen med guidekabel=snabbare att hitta ut till platser långt ut på din tomt och lättare att hitta hem
 
Risken för parkerade bilar och släpkärror på den remsan är ett gott argument för att inte köra robotklippare där alls, oavsett modell. Bilar har perfekt höjd för att fastna under. Och dyrt blir det om man kör iväg med en robotklippare fastkilad under bilen.

Har sparat min manuella batteriklippare just för att köra mellan häcken och vägen. Inte så jobbigt med 10 minuter gräsklippning någon gång i bland, när roboten sköter de övriga 3000m2.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Håller med säljaren där, det är för långsmalt för att funka bra. Antar att den biten inte tillhör din tomt egentligen?
Helt rätt, den biten tillhör kommunen.
 
E etompau skrev:
Tips: flytta ut muren till tomtgränsen=större tomt och inga problem med klippningen.
Du bör ha en klipparen med guidekabel=snabbare att hitta ut till platser långt ut på din tomt och lättare att hitta hem
Hade och var sugen på att sätta muren längre ut men det är komunens mark så det vågade jag inte.
 
Finns det mänga märken? Mig veterligen finns endast 1, Husqvarna, våra grannar har än smalare ”utfart” ned till sin kommunplätt, den ca 1m bred, häck på en sida, asfalt på den andra med kantsten, inga andra trådar än slingan runt, ingen slinga heller runt några föremål på tomten, krockar med allt, men funkar perfekt.

Jag lovar att detta funkar perfekt, alt sätta en guideslinga ut genom ”hålet”, och ställ in att den klipper denna del.

Vad är det för total yta?
 
PNO PNO skrev:
Risken för parkerade bilar och släpkärror på den remsan är ett gott argument för att inte köra robotklippare där alls, oavsett modell. Bilar har perfekt höjd för att fastna under. Och dyrt blir det om man kör iväg med en robotklippare fastkilad under bilen.

Har sparat min manuella batteriklippare just för att köra mellan häcken och vägen. Inte så jobbigt med 10 minuter gräsklippning någon gång i bland, när roboten sköter de övriga 3000m2.
Kör i princip inga bilar på dom gångbanorna och inga som parkerar. Det är nog mest vi själva som kör ut den vägen med kärran (som inte brukar stå där den syns på bild).
Så jag ser inte det som ett problem i sig men tack för att du uppmärksammade ett ev förbisett problem.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Finns det mänga märken? Mig veterligen finns endast 1, Husqvarna, våra grannar har än smalare ”utfart” ned till sin kommunplätt, den ca 1m bred, häck på en sida, asfalt på den andra med kantsten, inga andra trådar än slingan runt, ingen slinga heller runt några föremål på tomten, krockar med allt, men funkar perfekt.

Jag lovar att detta funkar perfekt, alt sätta en guideslinga ut genom ”hålet”, och ställ in att den klipper denna del.

Vad är det för total yta?
Total yta med båda sidor blir totalt ca450m2 max 500m2.
 
J joth73 skrev:
Helt rätt, den biten tillhör kommunen.
Nog ska väl kommunen då sköta klippningen där?

Det finns liknande ytor i området där jag bor som intillboende skött i många år då kommunen antagligen glömt av att ytorna finns, ett vänligt samtal senare och nu klipps de åter:D
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu borde väl kommunen klippa sin egen mark.

Men oaktat det så klipper väl Bosch systematiskt och borde i teorin inte ha några problem med knöliga ytor.

Jag har en yta som är 60 cm bred och 14 meter lång. När klipparen (Gardena) hittar in där får den hålla på bra länge innan den hittar ut igen. Men något reellt problem är det inte.
 
legion legion skrev:
Nog ska väl kommunen då sköta klippningen där?

Det finns liknande ytor i området där jag bor som intillboende skött i många år då kommunen antagligen glömt av att ytorna finns, ett vänligt samtal senare och nu klipps de åter:D
Sköta å sköta, visst dom klipper där men det är inte speciellt ofta. Så helt bortglömt är det inte. Trimmat har dom alldrig gjort.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu borde väl kommunen klippa sin egen mark.

Men oaktat det så klipper väl Bosch systematiskt och borde i teorin inte ha några problem med knöliga ytor.

Jag har en yta som är 60 cm bred och 14 meter lång. När klipparen (Gardena) hittar in där får den hålla på bra länge innan den hittar ut igen. Men något reellt problem är det inte.
Tack för input.
60 cm var inte mycket, då känns 2.20 helt plötsligt brett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.