Vi rullade ut en ny gräsmatta i höstas. Det var relativt sent (slutet oktober) så den etablerade sig nog inte direkt utan gick direkt i vintervila. Därmed ser den lite ansträngd ut i skarvarna och lite "fuktskadad" på sina ställen (där det legat t.ex. löv och sen snö över) men på det stora hela ser den huvudsakligen grön ut och ganska OK. Det var beräknat att det nog skulle bli så och att den kommer igång nu när det blir vår. Den varkar ha satt sig och börjat rota nu sista veckan.

Min fråga är om man bör (eller om det är rimligt att) toppdressa den och stödså lite med gräsfrön eller om det av någon anledning skulle vara olämpligt. Det känns ju intuitivt fel att göra på en "ny"utrullad gräsmatta, men samtidigt tänker jag att det kanske jämnar till några ställen där den satt sig lite av vintern och hjälper till att "få ihop" skarvarna som rest sig något på vissa ställen. Att vertikalskära tänkte jag dock inte göra.

Vad tror ni?
 
BirgitS
Gräs breder nog ut sig 5-10 cm åt sidan under en sommar så små bara fläckar täcks över rätt fort. Det är ju rätt mycket jobb med att stödså också eftersom fröna inte får torka ut utan kräver vatten ofta.

Går det inte att trycka ner skarvarna som rest sig?

Med bra underlag borde du inte behöva dressa för jordförbättring och för att veta hur det blir med ojämnheter får du nog vänta ett par månader.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Tack för svar. Jo. så farligt har skarvarna inte rest sig. Det var mest jakten på att vårda sin nya matta så mkt som möjligt, men det är ju mycket jobb som du säger. Känns som den kommer breda ut sig då.

En annan fråga: det har ju varit en väldigt blöt höst och vinter sen den rullades ut. Men nu när det inte regnar längre - bör man vattna den lika mycket som om den vore precis nyutrullad, eller kan man räkna med att den är något etablerad och därmed inte behöver fullt så mycket vatten?
 
BirgitS
Lär känna din gräsmatta :)
Titta och känn på grässtråna, och gör ett litet hål på 5 cm som du stoppar ner fingret i och känner hur fuktigt det känns. Vattna ett litet område och kolla på samma sätt igen efter någon timme. Normalt ska det kännas torrt i jorden innan man vattnar, precis som med krukväxter.

När gräset har växt till sig mer har de djupare rötter och man får känna på 10 cm djup i stället.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.