Jag har en generell fråga kring hur man gör en beräkning och ett konkret exempel som jag vill kontrollera. Det var ett tag sen gymnasiefysiken och jag vill lära mig principen.

Jag vill förstå hur jag beräknar belastningen på tex konsoler som belastas av ett överhäng så att en hävstångseffekt uppstår. Jag vill kunna översätta resultatet av beräkningen (Nm?) till vikt i kg, eftersom det verkar vara standardmåttet i handeln.

Med andra ord: Frågan jag vill kunna besvara är om ex en konsol som tål maxvikt X kg kommer att klara belastningen från en hylla/bänkskiva etc med kända mått och vikt.

Konkret exempel: Jag är sugen på att bygga en uppfällbar bänkskiva som är fäst i vägg 1 i skivans kortände med fällbara konsoler. Nedfälld ska skivans långsida gå parallellt med vägg 2. Skivan blir ca 1500 mm. Avsikten är att få en flexibel arbetsbänk i ett litet kök. I detta fall har jag tänkt ha ett stöd i andra kortändan och i mitten, men skulle gärna ha möjligheten att göra även stöden uppfällbara. Jag tänker fällbara konsoler med en regel på som är lika lång som bänkskivans bredd, som fälls ned som armar innan skivan kommer ner. Intressant att kunna beräkna belastningen även på dessa. Alternativt ben som sitter i skivan med rejäla gångjärn och som fälls ut när skivan fälls ned.

Och förstås att höra om forumet tycker att det här är en galen idé.

Bonusfråga: vilken vikt bör jag räkna med att skivan ska klara på svagaste stället? Ska tåls matkassar, stora grytor, att hänga mot och annat köksarbete. Grytor och kassar är väl max 20 kg men kanske kräva mer av nån anledning jag inte tänkt på?
 
S
Jag vet inte hur man räknar men jag har ett förslag på lösning.

Antar att du kan använda vägg 1 för förvaring av skivan. Du fäster skivan med gångjärn i en regel eller list i vägg 1. På undersidan i den fria änden sätter du en infällbar gavel.
Maxlängden på skivan styrs av bänkhöjden och takhöjden.
Gör skivan i helstav och inte fingerskarvat virke så blir nedböjningen hanterbar.
 
  • Gilla
sgtrokoko
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag vet inte hur man räknar men jag har ett förslag på lösning.

Antar att du kan använda vägg 1 för förvaring av skivan. Du fäster skivan med gångjärn i en regel eller list i vägg 1. På undersidan i den fria änden sätter du en infällbar gavel.
Maxlängden på skivan styrs av bänkhöjden och takhöjden.
Gör skivan i helstav och inte fingerskarvat virke så blir nedböjningen hanterbar.
Tack! Det är ett bra förslag.
 
Lägg in en måttsatt bild så kommer du få hjälp.

Kort sagt så måste vridmomentet man lägger på bordet tas upp av motsvarande vridmoment hos infästningen.

Hävarmen räknas parallellt med anlagd kraft. Hävstänger får parallellförflyttas.
 
Den där frågan är ganska klurig:thinking: Men om man gör en förenklad överslagsräkning och antar lite värden och för enkelhetens skull är 1 kg lika med 10 N (9,81 egentligen) Konsolen klarar en max last på 10 kg (100 N) angivet längst ut på konsolen som är 750 mm lång = 134 Nm (100 N/0,75m), dubblerar du hävarmen så måste du halvera vikten för att inte överskrida max vridmoment om all belastning hamnar längst ut på skivan. Men i verkligheten fördelas ju skivans vikt över hela längden, men punktlaster långt från konsolen ger ju väldigt höga vridmoment men inget av det behöver man ta hänsyn till eller räkna på. För det stora problemet kommer att bli infästningen i väggen, och vad din vägg klarar får man testa praktiskt med dragtest av olika skruvförband och eventuella förstärkningar i väggen. Så för att göra det enkelt utan några större beräkningar och någon större påverkan på väggen, fäst två ben under skivan som fälls ut när du fäller ner skivan så kommer största delen av lasten tas upp av två ben och lite av konsolen/väggen. Ända gången konsolerna kommer max belastas är när skivan är uppfälld och då är inget vridmoment att ta hänsyn till:)
 
Gör som jag: Överdimensionera så ininorden.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Gör som jag: Överdimensionera så ininorden.
Kan ju bli problem TS har ju ett litet kök;)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har ett liknande problem som jag löste på följande sätt. Jag delade en skiva så att det blev en 6 cm bred strimla och en 54 cm bred klaff. Dessa två delar förband jag med fyra gångjärn i gjuten mässing (allt annat är kass). Strimlan fäste jag in i väggen med hjälp av en annan strimla med ungefär samma dimension. På klaffens undersidas framkant skruvade jag fast fästen till två IKEA ben med justerbar höjd. Det ser ut på följande sätt:
En hopfällbar skrivbordsklaff med två justerbara IKEA-ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag inte vill ha klaffen uppfälld skruvar jag bort benen. Då ser det ut så här:
Uppfälld klaff med synliga gångjärn för montering på vägg, utan ben och infästningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är knepigt att få till det med infällbara konsoler. Jag brukar räkna med att ett bord eller en skiva ska tåla vikten av två fullvuxna män, dvs ca 200 kg. IKEAs ben tål 75 kg per styck har jag för mig. I det här fallet blir det 50 kg per ben och 100 kg på gångjärn och skruvar i väggen.
 
  • Gilla
Benjamin1983 och 2 till
  • Laddar…
Den där konstruktionen kommer du inte få något större problem med vridmoment med. Det är i stället skjuvkrafterna som blir dimensionerande (dvs att skruvarna "hyvlas av" från väggen snarare än dras ut ur väggen).
 
Tvärkrafter skulle jag vilja kalla dem, men det är det som är poängen. Jag hade några rader om vridmoment i mitt inlägg som jag strök eftersom jag inte tyckte det hörde hemma i tråden.
 
En snygg och smäcker konstruktion du har gjort justusandersson(y)och som jag misstänker, utan att behöva lägga ner förmycket tid på beräkningar.
 
Ah, trodde det var TS bilder...:oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.