Jag har ett gammalt torp byggt kring sekelskiftet 1800/1900 med toprargrund där jag har en del problem med fukt. Eftersom att det enbart nyttjas som sommarställe är det inte uppvärmt mer än med en kamin och järnspis under de perioder vi är där och vädret kräver det. I övrigt står det kallt.

Golvbjälklaget byttes för ca 15-20 år sedan, men problem på vissa ställen har återkommit. Jag har tagit tag i de största fuktproblemen som fanns på husets norrsida där trasiga hängrännor i komination med att marken lutat mot huset gjort att syll och delar av golvåsar ruttnat.

Nästa steg (våren 2018) är att riva ut alla golv (golvspån + plastmatta), isolering och byta ut skadade golvåsar. Därefter ska ett nytt furugolv 170x28 läggas in.

Eftersom att jag nu kommer "blotta" hela torpargrunden och kan arbeta uppifrån på ett smidigt så vill jag på bästa sätt förebygga framtida problem.

Frågan är vilken typ av isolering jag ska satsa på?

Har haft kontakt med Jerker på LFS (som nämts i många trådar). Han ansåg att jag ska plasta grunden med byggplats och därefter lägga in ett lager krypgrundsisolering, men strunta i att isolera bjälklaget så att varm luft kan strömma genom golvet ner i grunden under sommaren.

Spontant känns det som att golven kommer bli väldigt kalla. Kan man motverka det genom att lägga flera lager krypgrundisolering?

Någon som har erfarenhet av att isolera krypgrunden / torpargrunden?



Bifogade planlösning visar måtten mellan underkant bjälklag och backe. Det bå-markerade området är där tidigare nämnd fuktskada varit. Den fukskada (enda hoppas jag) som är kvar finns i övre högra hörnet mellan storstugan och badrummet. Problemet beror förmodligen på att bjälklaget i pricip tar i backen.

Fotot som är bifogat visar vardagsrummet där tidigare fuktskada funnits.
 
  • Planlösning av torp med måttangivelser och markerad fuktskada i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upptaget golv i ett gammalt torp visar bjälklag och jordgrund där reparationer av fuktskador påbörjats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Hej - helt kort - du oroar dig för att golven ska bli väldigt kalla - men du skriver också att stugan enbart nyttjas som sommarställe? I så fall kan det väl inte vara så farligt med lite svala golv, är väl bara att slänga på en matta eller kanske dra på sig innetofflor? Det värmer ju att veta att grunden torkar upp fint :)
 
  • Gilla
arthursundqvist
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Hej - helt kort - du oroar dig för att golven ska bli väldigt kalla - men du skriver också att stugan enbart nyttjas som sommarställe? I så fall kan det väl inte vara så farligt med lite svala golv, är väl bara att slänga på en matta eller kanske dra på sig innetofflor? Det värmer ju att veta att grunden torkar upp fint :)
Sommartid innfattar ju även såklart några månader på våren och hösten. Dessutom har ju temperaturen sommartid i Sverige tendens att likna temperaturen man kan uppleva en mild vinter..
 
Intressant att man verkar ha skarvat golvbjälkarna utan stöd mot marken. Det håller säkert, men lär med tiden bli svaj och/eller knirr. Du har ju redan varit i kontakt med LFS, och de vet ju vad de pratar om, men jag blev ändå förvånad till förslaget att skippa isolering helt. Det fungerar ju för en ren sommarstuga, men sorterar bort all annan användning. Om du nu ska lägga pengar och jobb på nya golv, är det inte bättre att framtidssäkra huset på en gång? Om du isolerar kan man välja lite mindre isolering än normalt, för att "värma" grunden en aning. Men risken finns alltid att det kan bli för fuktigt i grunden. Om du inte vill gå "all in" med en avfuktningsanläggning (LFS kan det där om du vill veta mer) redan nu, så förbered åtminstone för det när du bygger om. Tex en lucka i golvet någonstans, där du kan sänka ned en framtida avfuktare.
 
  • Gilla
jankoly1
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Intressant att man verkar ha skarvat golvbjälkarna utan stöd mot marken. Det håller säkert, men lär med tiden bli svaj och/eller knirr. Du har ju redan varit i kontakt med LFS, och de vet ju vad de pratar om, men jag blev ändå förvånad till förslaget att skippa isolering helt. Det fungerar ju för en ren sommarstuga, men sorterar bort all annan användning. Om du nu ska lägga pengar och jobb på nya golv, är det inte bättre att framtidssäkra huset på en gång? Om du isolerar kan man välja lite mindre isolering än normalt, för att "värma" grunden en aning. Men risken finns alltid att det kan bli för fuktigt i grunden. Om du inte vill gå "all in" med en avfuktningsanläggning (LFS kan det där om du vill veta mer) redan nu, så förbered åtminstone för det när du bygger om. Tex en lucka i golvet någonstans, där du kan sänka ned en framtida avfuktare.
Skarvningen gjorde jag provisoriskt när jag rev ut fuktskadan. Ska göras rejälare när golven byts.

Håller med dig. Vill göra det så bra som möjligt direkt, och såklart vet LRF vad de snackar om. Klart bäst att strunta i att isolera bjälklaget ur aspekten att varm luft ska kunna transporteras ned i grunden. Frågan är om man plastar backen och isloerar med krypgrundisolering typ. 3-4 varv istället för bara ett, om detta skulle kunna vara ett alternativ till att isolera bjälklaget?:thinking:
 
Jag tycker att rådet från Jerker på LFS verkar förståndigt. Rent principiellt har det ingen betydelse på vilken nivå isoleringen ligger. I det här fallet skapas ju en varm krypgrund. När det gäller upplevelse av kalla golv har det mer med själva golvmaterialet att göra än isoleringens läge. Den avgörande aspekten är golvmaterialets värmeledningsförmåga. Trä är bäst och betong/sten sämst. Massiv fur är bland det bästa du kan välja.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker att rådet från Jerker på LFS verkar förståndigt. Rent principiellt har det ingen betydelse på vilken nivå isoleringen ligger. I det här fallet skapas ju en varm krypgrund. När det gäller upplevelse av kalla golv har det mer med själva golvmaterialet att göra än isoleringens läge. Den avgörande aspekten är golvmaterialets värmeledningsförmåga. Trä är bäst och betong/sten sämst. Massiv fur är bland det bästa du kan välja.
Tack för input. Jag tycker också att det låter som ett bra råd. Och rent krasst borde ju det innebära att ju fler lager man isolerar marken, desto bättre klimat får man. Eller tänker jag fel?

Skulle det vara någon idé att spänna en vindpapp under golvåsarna för att minska drag? På så sätt skulle man ju även ha färdiga fack om man någon gång skulle vilja spruta inlösull.
 
J JAPLH skrev:
Skulle det vara någon idé att spänna en vindpapp under golvåsarna för att minska drag?
Det kan nog vara en bra idé i ditt fall.
 
Har nu satt igång projektet med att byta bjälklag och åtgärda/minimera fuktproblem. Jag kommer plasta backen och isolera med två lager krypgrundsisolering. Därefter regla nytt bjälklag som sedan täcks med 28x170 furugolv. Kommer inte att isolera bjälklaget, dock förbereda för att kunna göra det vid senare tillfälle om användningen av fastigheten ändras från sommarbostad till mer permanent.
Har även skaffat ett klimatminne för att kunna hålla koll på temperatur och luftfuktighet. Avfuktare blir en sista åtgärd om ovan nämnda inte räcker för att hålla ett bra klimat i grunden.

Det markområde som är mest fuktigt är under utrymmet som nämns som "KÖK" på ritningen. Marken var vit av frost, nästan snö och golvåsarna väldigt fuktiga. Det är även det enda område som saknar ventil ut. På motsvarande sida under badrummet finns en ventil, och heller inga synliga problem. Därför funderar jag på att ta upp en öppning och sätta in en ventil (markerat rött) för att vintertid kunna ha den öppen. Problemet är att själva grundmuren bara sticker upp ca 1 dm över backen utvändigt.

Hur bör jag göra detta bäst? Ett alternativ är att borra genom syllen och sätta ventilen där. Ett annat är att ta hål i det färdiga golvet och sedan via en 90-graders böj ta upp öppningen genom ytterväggen. Detta kommer inte synas eftesom att jag ska platsbygga ett kök mot den väggen.

Vill gärna höra era synpunkter.
 
  • Renoveringsarbete på ett bjälklag med synliga grundstenar och grus i ett upprivet golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen grund med synliga stenar och jord i ett hus under renovering med fokus på att förbättra fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husets planlösning som visar olika rum och föreslagen plats för ventilation markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
En varm krypgrund skall ventileras med inneluft och vara integrerat i byggnadens "ventilationssystem". Du bör alltså inte ha några ventiler mot det fria i grunden. Du kan läsa mer om det på följande länk.
[länk]
Har läst om varmgrunder tidigare, och detta är ju inte riktigt att anses som en varmgrund. Då ska ju även grundmur vara isolerad utifrån och underifrån, vilket jag inte kommer kunna göra.
 
  • Gilla
Mattias Fjellstedt
  • Laddar…
Då föreslår jag någon form av stängbar ventil. Stäng den i maj och öppna den i oktober.
 
För att garantera svinkalla golv? Det kommer att medföra att det alltid är kallt under golvet.
 
J justusandersson skrev:
Då föreslår jag någon form av stängbar ventil. Stäng den i maj och öppna den i oktober.
Precis så har jag också tänkt.
 
D Daniel 109 skrev:
För att garantera svinkalla golv? Det kommer att medföra att det alltid är kallt under golvet.
Det återstår ju att se...
Byter golvbeläggning från en plastmatta till massivt furugolv, vilket bör innebära varmare golv. Istället för att isolera bjälklaget isolerar jag backen. Tätar även alla sprickor och hål i grunden för att undvika drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.