På min ingående kallvattenledning sitter den här ventilen. Röret som går ut till höger förgrenar sig till varmvattenberedaren, röret som går neråt mynnar ut i luften en halvmeter från källargolvet. Jag har en hink stående under och det samlas ungefär en liter i veckan där. Jag vet inte om det kommer under någon särskild omständighet. Min fråga är helt enkelt vad ventilen är till för? Det känns som att den borde mynna i ett avlopp om det skall släppas ut vatten hela tiden.
Ventil på kallvattenledning med grenrör till varmvattenberedare och avloppsrör som leder till hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det är en övertryckssventil som släpper ut vatten när VVBn värmer och du inte använder vattnet. Om du inte skulle släppa ut lite vatten skulle du få en tryckökning i VVBn så fort den värmer (vatten expanderar vid upphettning) som skulle kunna göra att den spricker.

Utloppet från övertrycksventilen bör mynna i ett avlopp.
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är en övertryckssventil som släpper ut vatten när VVBn värmer och du inte använder vattnet. Om du inte skulle släppa ut lite vatten skulle du få en tryckökning i VVBn så fort den värmer (vatten expanderar vid upphettning) som skulle kunna göra att den spricker.

Utloppet från övertrycksventilen bör mynna i ett avlopp.
Tack för hjälpen! Då verkar ju allt fungera som det ska. Det finns inget avlopp i närheten men det funkar med hinken.
 
Det är en säkerhetsventil och det är normalt att det kommer nån/några dl varje gång man har tappat mycket vatten och det värms igen (eftersom vattnet expanderar när det värms).
Och ja, den ska mynna i/vid ett avlopp.
 
Hej!
Nu har ventilen börjat läcka ett par liter per dygn så jag antar att den behöver bytas. Vet någon vad som är en lämplig utbytesdel?
Instruktionsblad för montering och skötsel av NIBE vattenvärmare visande diagram och tekniska data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket!
Har jag förstått det rätt, man kopplar ventilröret 6107 på ingående vattenledning och sätter de två ventilerna på varsin R15 anslutning på ventilröret?
 
Japp. Har du en fungerande blandningsventil, annars kan det vara vettigt att ta det med.

Edit: Den modellen är onödig om du inte ska kombinera den med blandningsventil. Du kan ta en utan extra anslutning, 2988.
 
Tack igen! Blandingsventilen sitter längre fram och fungerar som den ska, så jag väntar med att byta den. Jag uppskattar verkligen tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.