Ska gjuta mig ett nytt fundament till nya markpostlådan. Det blir som en ca ø50cm cylinder i betong. Alltså behöver denna armeras; med upprättstående armeringsjärn, säg en 4-6 stycken.
Men hur får man dessa bäst att stå rakt upp? Knacka ner dem i backen en bit känns inte som något alternativ, eftersom de då riskerar att rosta. Där är mycket fuktigt så jag vill överhuvudtaget inte ha någon kontakt mellan armeringsjärn och mark; funderar till och med på att lägga någon slags fuktskydd i botten.
Fler förslag?
 

Bästa svaret

Du får gräva så det får plats lite makadam i botten. Gjut sedan en bottenplatta och du kan sedan rikta upp formen till stolpen så den står rakt. Häll i betong och stick ned armeringsjärnen medan du häller i mer betong
 
Härligt ! Vilken rubrik :p:rofl:
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Alla typer av plintar ska ju ha väldränerat undertill. Enklast är ju att gräva 20-30cm extra mot vad du tänkt gjuta och fyll upp med makadam. <

Mer än så behövs inte.

Jag gillar för övrigt också rubriken starkt! :strong:
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ska gjuta mig ett nytt fundament till nya markpostlådan. Det blir som en ca ø50cm cylinder i betong. Alltså behöver denna armeras; med upprättstående armeringsjärn, säg en 4-6 stycken.
Men hur får man dessa bäst att stå rakt upp? Knacka ner dem i backen en bit känns inte som något alternativ, eftersom de då riskerar att rosta. Där är mycket fuktigt så jag vill överhuvudtaget inte ha någon kontakt mellan armeringsjärn och mark; funderar till och med på att lägga någon slags fuktskydd i botten.
Fler förslag?
Jag vill inte låta negativt inställd till din önskan om att få den (postlådan) att stå i evig tid, men är det inte lite "overkill" att armera betongklumpen med 4-6 st armeringsjärn? Jag hade nog köpt gängstång (rostfri?) och sänkt ner dem ovanifrån, så armerar du betongen, OCH får monteringspunkter för brevlådan ....
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
Har du någon bit frigolit att lägga mellan gjutningen och makadam så blir det ännu bättre, med mindre risk för frostskjutning.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag vill inte låta negativt inställd till din önskan om att få den (postlådan) att stå i evig tid, men är det inte lite "overkill" att armera betongklumpen med 4-6 st armeringsjärn? Jag hade nog köpt gängstång (rostfri?) och sänkt ner dem ovanifrån, så armerar du betongen, OCH får monteringspunkter för brevlådan ....
Intressant förslag.
 
Krilleman
Bocka gängstängerna i betongen så dom står kvar när du drar muttrarna!

Och ska du gjuta in gängstänger är det alltid bra att göra någon form av gigg som håller dom rakt. Så dom verkligen kommer upp på rätt ställe!
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ta en tjock bit frigolit (10 cm) som du lägger ovanpå den nygjutna betongen och sticker du ned gängstångerna vertikalt genom frigoliten och betongen.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Nämen titta, där står den!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.