K
Våra grannar är i full gång med att vattna sina gräsmattor, vad tycker ni om det?

Ska man låta vattenspridaren gå eller är jorden tillräckligt fuktig av vinterkylan än?
 
I princip tycker jag att det är vansinnigt att vattna gräsmattor överhuvudtaget.,,,,och att vattna i april är ännu mer vansinnigt....... tycker jag.
 
  • Gilla
Vatthagen och 2 till
  • Laddar…
H
K Kallebo skrev:
Våra grannar är i full gång med att vattna sina gräsmattor, vad tycker ni om det?

Ska man låta vattenspridaren gå eller är jorden tillräckligt fuktig av vinterkylan än?
Jösses, vattnar dom nu? Var i landet bor du?
 
K
H hus520 skrev:
Jösses, vattnar dom nu? Var i landet bor du?
Skåne, vi har haft 20 grader varmt här ett par dagar nu. Gräset är ju inte riktigt grön om man säger så....
 
BirgitS
K Kallebo skrev:
Våra grannar är i full gång med att vattna sina gräsmattor, vad tycker ni om det?

Ska man låta vattenspridaren gå eller är jorden tillräckligt fuktig av vinterkylan än?
Gör ett litet hål som är 5-10 cm djupt och stoppa ner fingret och känn efter om det är fuktigt eller inte.
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
K
Det kan vara inbillning men grannarna som vattnat har lite lite grönare gräs...
 
  • Gilla
Sjöbban
  • Laddar…
När jag flyttade in i mitt hus följde jag bara Olle Bergs första hjälpen för att fixa gräsmattan.
Där har jag gått från att ha en mossig och ojämn gräsmatta till en av områdets finaste. Visserligen också en del tack vare robotgräsklippare.

Men jag skulle råda dig att jämna till gräsmattan med toppdress, sedan stödsår du lite där det behövs. Och det tillsammans med gödsel och bra klipprutiner så hämtar sig gräsmattan rätt snabbt :)

http://www.olleberg.nu/grasprogram/forsta-hjalpen/
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kallebo skrev:
Det kan vara inbillning men grannarna som vattnat har lite lite grönare gräs...
De kanske var bra på att gödsla gräsmattan förra sommaren.
 
H heimlaga skrev:
Att fylla dit en massa matjord innebär bara att en åker skövlas någonstans och blir förevigt förstörd när matjorden körs bort och att du måste tillbringa ännu mer tid med att klippa gräset som växer i den bördiga jorden där det skulle ha vuxit mat.
Nja, "åkrarna" som man plockar matjord ifrån är i de flesta fallen nedlagda så att säga. De kommer inte brukas av någon bonde den närmaste tiden och det som växer upp där kommer bli ny matjord.
T.ex finns det en gubbe en bit härifrån som säljer en massa matjord och han tar helt enkelt reda på det och säljer innan han bygger upp nya längor med kallförråd. Åkrarna har inte brukats på många år.
Ingen bonde skulle sälja iväg matjord från en åker som brukas för fullt. :)
 
N
Enklast är väl att lägga snygga betongplattor eller liknande så slipper man klippa gräs. Fungerar jättebra.
 
H heimlaga skrev:
En gräsmatta behöver inte vara perfekt. Att fylla dit en massa matjord innebär bara att en åker skövlas någonstans och blir förevigt förstörd när matjorden körs bort och att du måste tillbringa ännu mer tid med att klippa gräset som växer i den bördiga jorden där det skulle ha vuxit mat.

Det borde räcka med att fylla svackorna och hålen med litet matjord som du kärrar ut och arbetar ned mellan torvorna med kratta. Du kommer långt med ett par kubikmeter matjord av ganska dålig kvalitet. Klipper du sedan med en klippare som malar gräset i stället för att samla ihop det så blir gräsmattan bättre med åren.
Hahaha,aldrig hört talas om jordbrist här.Ta du och läs på hur jord bildas så fattar du.
 
Många åsikter och spridda råd i diametralt olika riktningar. Min fråga är - vilken nivå av gräsmatta är du ute efter?
Om svaret är ”en grön jämn matta att vistas på” så säger jag dressjord, stödså, gödning. Frön med rajgräs i. Köp kvalitet.
Om svaret är ”en praktfull tät paradmatta” så får du döda av gräset med gift eller gräva bort det. Se till att ha 20-30cm matjord och fixa nytt gräs. Absolut lättast och snabbast är att rulla. Köp en sort utan rajgräs. Tex Weibulls extra green (som Olle använder)

Om du har lera under så att avrinningen är dålig så går det inte att åtgärda på annat sätt än att gräva bort och dränera samt få sitt bättre jord/massor.

Dressjord är framför allt inte sand, utan 90% mull.

Jag ser inte varför du skall vertikalskära en gles trött dåligt växande matta. Då har man missförstått den behandlingen.
 
Vi gjorde livräddning på våran gräsmatta förra sommaren. Efter nedtagning av tall och mossbehandling så såg vår gräsmatta ut ungefär som din. Vi stödsådde (fläckvis nysådd) och topptressade och började vattna men sen blev det bevattningsförbud så vi fick lämna gräsmattan till ödet. Och jäklar i min låda vad bra det blev med så pass lite arbete.

Vi räknade att vi landade på 6000kr för ca 500kvm gräsmatta. Vi kommer behöva toppdressa fläckvis där det fortfarande är lite ojämnt men det känns helt ok efter att ha tagit ner 9tallar och jämnat ut stora ytor. Vi läste på inne hos Olle Berg och följde hans tips till största delen.
 
  • Renoverad gräsmatta med ojämnheter efter nedtagning av träd och mossbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis återhämtad gräsmatta med fläckar av grönning blandad med jord, tallar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har förnyat min gräsmatta genom att döda den gamla med Round Up. När den var stendöd, typ efter 2-3 veckor, fräste jag 3 ggr följt att tilljämning och bortplock av ytliga döda grästovor. Sådde sedan på sedvanlig vis. Klockrent resultat.
 
K Kallebo skrev:
Det kan vara inbillning men grannarna som vattnat har lite lite grönare gräs...
Grannarna har alltid liiiite grönare gräs
 
  • Gilla
sprit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.