Det låter onekligen billigt om ni lånar hela beloppet. Driftkostnaden ser jag inte alls som orealistisk, tvärtom ganska rimmlig. Jag har lyssnat runt med Älvsbyhus ägare i området som jag bygger och 1.500 kr/mån verkar vara en ganska bra gissning på driften. Talade med några som ligger kring 1000-lappen men det är ju bättre all ligga lite i överkant. Sedan beror det ju på vad man betalar för elen, ligger man på ett rörligt elpris har det ju kostat en del de senaste månaderna.

Topplån på 20 år håller jag med om att det verkar aningen dumt eftersom det kostar mycket pengar. Eftersom räntan på topplånet alltid är rörlig och dessutom högre än för bottenlånet vill man ju så snabbt som möjligt betala ned topplånet. Efter 5 år skall man ju också börja betala halva fastighetsskatten och efter 10 år hela, då är det skönt om topplånet är borta. Annars kan det bli riktigt dyrt efter 10 år om inte husets värde ökat kraftigt.

Visst kan man planera för en låg månadskostnad men risken är att det innebär att det blir dyrt på sikt, både per månad och den totala räntan.

Månadskostnaden kanske skulle ligga på 7.900 kr/mån för lånen men sedan tillkommer drift.
 
Hussäljarna räknar på bästa möjliga fallet och bankerna räknar på värsta möjliga. Verkligheten ligger oftast någonstans emellan.

Driftskostnaden för nybyggda hus brukar bankerna sätta till 2000 kr/mån. De verkar göra så oavsett hur stort hus man bygger. Summan är väl inte helt orimlig men kan nog vara ett par hundralappar lägre i verkligheten.

Hur (eller om) man väljer att amortera är väl mest en smaksak som beror på hur man vill att den egna ekonomin ska se ut. Är låg månadskostnad det absolut viktigaste så är det kanske bättre att betala av topplånet på så lång tid som möjligt. Å andra sidan kan man ta med i funderingarna att det tillkommer fastighetsskatt efter 5 och 10 år som ökar månadskostnaderna. Har man betalat av topplånet när det är dags att börja betala skatt så kanske de kostnaderna tar ut varandra och du får ungefär samma månadskostnad år 1 och år 10.
 
Var på banken för ca 3 veckor sedan o då var det just det där med driftskostnade. Dom sa att deras "gamla standard var att räkna med 24 000:-/år, men att dom har höjt det nu till ca 30 000:-/år. Allt detta beroende på el-priser o div andra utlägg som kan komma. Själv så tycker jag det inte gör så stor skillnad med 24 el 30 tusen /år. Hellre räknar jag för högt på den än för lågt.

När du är hos banken så lägger dom ju alltid på en del, man kan väl kalla det för "säkerhets marginaler", vilket jag är glad över, tänk dig själv om du har räknat för lågt o sen så står du där efter ha bott i huset i 6 månader o märker att man inte har råd med lånet.
 
Vi har byggt ett Älvsbyhus i Trollhättan. Kostanden för allt gick på strax över 1.3 miljoner, vi hade ingen kontant insats i form av pengar utan vi byggde garaget i lösvirke som inte ingick i kreditivet(räkandes som en egen instats). Älvsbyhus kalkyl stämde väldigt bra, det blev tom lite billigare månadskostand än det han hade räknat på pga att huset värderades till 1,5miljoner och gjorde att vi bara fick 40.000:- i topplån, sen att vi fick bra erbjudande från SEB med 0.6% bonus på bottenlånen och 2% på topplånen gör ju månadskostnaden ännu lägre. Vi skattejämkar för att få en så låg månadskostnad som möjligt, vill ju ha lite kul med sina pengar under hela året isället för att ha en brakfest en gång ;D. Vi fick en månadskostnad på ca 6000:- (kommer inte ihåg exakt) som Banken räknade ut.
Älvsbyhus kalkyler stämmer mycket bra, deras kalkyl var ju tom högre för oss än det blev i slutänden, så du kan lite på den....Ha det så roligt under byggtiden ;)
 
Kom bara ihåg att driftskostnad inte enbart är uppvärmning av huset, all el osv. I det skall sopor, VA, husförsäkring (inte samma som hemförsäkring), eventuell samfällighetsavgift (som snöröjning, underhåll av väg) mm, även räknas in! Även underhåll räknas in i detta, vilket är minimalt på ett nytt hus, men det är alltid småsaker som skall fixas, eller köpas till.
 
Helt objektiv är jag förstås inte, man hör det man vill höra men jag kan bara instämma i vad lindis säger. När vi talade med olika banker så fick vi bl.a. höra att Älvsbyhus byggkalkylker brukar sällan spricka.

I vårt fall har det post efter post visat sig att vi ligger i underkant gentemot kalkylen, detta gör att man slipper besvikelsen över att kostnaderna skenar iväg.

Det enda som inte var med i våran uppskattade månadskostnadskalkyl var amorteringen men då stod det också kr exkl. amortering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.