Jag har nyligen köpt en sommarstuga med strandtomt vid en insjö, där strandskyddet är upphävt och området är detaljplanerat med egna bryggor vid stugorna.

Sjön är grund (medeldjup ca 1,6 m) och vattennivån har sjunkit kraftigt under de senaste årtiondena. Det växer mycket vass och näckrosor, som vi försöker bli av med vid vår strand.

Sjöbotten är grund och dyig och en sjunker ned långt i dyn, på vissa platser till knäna. Dyn ger ifrån sig luftbubblor som luktar mycket sumpgas.

Bilder från SGU visar att tomtmarken fram till vattnet är sandig morän, vad sjöbotten består av är dock oklart.

Jag vill åstadkomma en sjöbotten som går att bada på, med en fast botten, som går att gå på. Sandbotten och gräva ur lite så att det blir djupare vatten är ett plus men inget krav. Grannar har lagt ut markduk och sand på sin tomt, men det var inte tillräckligt för att skapa en fast botten.

Vad bör jag göra för att uppnå en fast botten som går att bada på?

Hur hittar jag entreprenörer som är villiga att jobba med privatpersoner? (Vi har kontaktat SLU, stora väg- och vattenföretag, många arkitekt- och byggföretag, samt alla landskapsarkitekter vi kunna hitta i regionen. Ingen som har kunskap om detta jobbar med privatpersoner.)

Jag har koll på att steg 1 är att ta fram en ansökan om vattenverksamhet till kommunen. I den måste specificeras vad jag vill göra, vilka massor som krävs etc. Men den måste ju bli ganska korrekt, så att jag kan göra det jag behöver göra med stranden om ansökan går igenom.
 
Jag har nyligen köpt en sommarstuga med strandtomt vid en insjö, där strandskyddet är upphävt och området är detaljplanerat med egna bryggor vid stugorna.

Sjön är grund (medeldjup ca 1,6 m) och vattennivån har sjunkit kraftigt under de senaste årtiondena. Det växer mycket vass och näckrosor, som vi försöker bli av med vid vår strand.

Sjöbotten är grund och dyig och en sjunker ned långt i dyn, på vissa platser till knäna. Dyn ger ifrån sig luftbubblor som luktar mycket sumpgas.

Bilder från SGU visar att tomtmarken fram till vattnet är sandig morän, vad sjöbotten består av är dock oklart.

Jag vill åstadkomma en sjöbotten som går att bada på, med en fast botten, som går att gå på. Sandbotten och gräva ur lite så att det blir djupare vatten är ett plus men inget krav. Grannar har lagt ut markduk och sand på sin tomt, men det var inte tillräckligt för att skapa en fast botten.

Vad bör jag göra för att uppnå en fast botten som går att bada på?

Hur hittar jag entreprenörer som är villiga att jobba med privatpersoner? (Vi har kontaktat SLU, stora väg- och vattenföretag, många arkitekt- och byggföretag, samt alla landskapsarkitekter vi kunna hitta i regionen. Ingen som har kunskap om detta jobbar med privatpersoner.)

Jag har koll på att steg 1 är att ta fram en ansökan om vattenverksamhet till kommunen. I den måste specificeras vad jag vill göra, vilka massor som krävs etc. Men den måste ju bli ganska korrekt, så att jag kan göra det jag behöver göra med stranden om ansökan går igenom.
 
  • Gilla
danthemanr1
  • Laddar…
Jag hade nog börjat med att gräva några provgropar för att se om det döljer sig en sandbotten någonstans under all dy. Moränen bör ju fortsätta ut i sjön även om det inte är säkert....
Skulle det vara så är väl muddring det enklaste alternativet. Dock behöver man muddra en rätt stor yta för att undvika att det slammar igen inom kort. Vilket det troligen kommer göra i alla fall så småningom, men det beror ju på strömmarna i vattnet.
Skulle det inte finnas någon fast botten under dyn så vete fasen vad man kan göra. Att bygga upp ett fast underlag på dyn måste ju kräva en jäkla massa material....?
 
  • Gilla
Hållihatten
  • Laddar…
Varför har vattennivån sjunkit?
Har tillrinningen minskat?
Har avrinningen ökat?
Varför har syresättningen blivit dålig?
Går det att höja vattenståndet till normal nivå?

Sumpgasen och dyn tyder på att syresättningen i vattnet är dålig. Stora mängder organiskt material avlagras på bottnen där det inte bryts ned på vanligt sätt på grund av syrebrist. I slammet lever bakterier som klarar sig utan syre men bildar sumpgas.

Sätt ett långt orv på en lie och börja slå vass och näckrosor och dra upp massorna långt upp på land. Då tar du bort näringsämnen och växtmaterial ur vattnet. Dessutom gäller det att minska tillförseln av näringsämnen högre uppströms i vattensystemet.
Det är det enda sättet som finns att minska dybildningen.
Om man dessutom lyckas förbättra syresättningen så ruttnar den gamla dyn småningom ihop och minskar.

Att lägga markduk och sand utan att minska dybildningen fungerar bara i några få år innan allting begravs under nybildad dy. Gräver man vid sin strand får man en grop som snabbt fylls av nybildad dy.
Ungefär lika klyftigt som att "bota" blindtarmsinflammation med morfin.
 
  • Gilla
Lenderman och 1 till
  • Laddar…
Det finns skäl för att kanske börja med att ta prov för att få veta vad den dyiga botten innehåller. Föroreningar hamnar ju i bottensedimentet och så också alla tungmetaller. Sedimentet som grävs upp är inte något man vill fylla upp tomten med om det är kraftigt förorenat.

Du är säkert medveten om att det kan dröja mycket länge innan vattnet blir så klart att det går att bada. Tar man bort växtligheten finns inget som renar alla småpartiklar i vattnet.
 
  • Gilla
Hållihatten
  • Laddar…
Vi har inte samma bottenprov men vi röjde vass genom att klippa med häcksax under ytan. Det verkade som att vattnet som rann ner i stjälkarna fick dem att ruttna inifrån. Det höll sig väldigt länge.
 
  • Gilla
Hållihatten
  • Laddar…
Tack för era kloka tankar!
Jag har kollat med kommunen ang. bottensedimenten och de tror inte att de ska vara särskilt förorenade.

Vassen gick vi på med lie flera vändor förra sommaren. Än har vassen inte dött, men vi hoppas att den gör det så småningom, om vi är uthålliga.

Det där med att bygga upp en fast botten, om det inte finns en fast botten under dyn, är jag väldigt intresserad av att veta hur det går till. Någon som vet?
 
  • Gilla
Tkb
  • Laddar…
Tack för ditt kloka, genomarbetade svar! Jag ska försöka svara på dina frågor.

Varför vattennivån har sjunkit vet jag inte. En kombination av liten nederbörd och de övriga alternativen, antagligen. Länsstyrelsen nämnde i höstas att de skulle starta en tillsyn över sjön, om någon tar mer vatten ur den än de har rätt till. Om den tillsynen har kommit till några slutsatser ännu vet jag inte, men det är många som är upprörda i frågan. Sjön håller på att växa igen och röjs några gånger per år med vassklippning, men det verkar inte hjälpa tillräckligt mycket, annat än för stunden.

Varför syresättningen är dålig vet jag inte, men torde väl bero på att förmultningen av växtdelar kräver så mycket syre, att det inte hinner syresättas i tillräcklig mängd.

Slå vassen med lie har jag påbörjat och ska fortsätta med tills den är död. Det är ett stort arbete att ta hand om vassen och dra upp den ur vattnet, så jag har tillräckligt med jobb att hålla den borta utanför min tomt.

Har ni fler tips eller idéer - ös på bara!
 
Klipper de bara vassen eller räfsar de ihop den och drar upp allt på land?


Om du satsar litet egen energi och får med dig familjen och några sommarstugegrannar på talko kan ni kanske samla ihop vassen som har blivit slagen om ingen annan gör det.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Dovern och 1 till
  • Laddar…
Det är sagt att vassen ska upp på land, men i praktiken trycker de in den klippta vassen från mitten av sjön in i vasskanterna av sjön, så långt den går att trycka in och lämnar den där att förmultna.

Det är åratal av förmultnande vass, som stora vassberg, som ligger lite här och var i vassen längs stränderna. Där de tippat under många år börjar det bilda ny "mark". Det är ingen chans att jag (även om jag får med mig lite folk) lyckas hantera det. Det är nog så svårt bara att ta sig till tippställena genom vassen från stranden, att sedan lyckas dra upp det på land - det känns helt ogörligt. Tyvärr.
 
Lägg ut markduk och sedan en halvmeter sand (men inte mer för då behövs kanske marklov). Sanden får man sedan fylla på efter några år.

OBS det blir många kubikmeter med sand...:)
 
Det är ju lite knepigt att sjön dessutom är grund med medeldjup på 1,6m. Hur djupt har ni vid stranden t.ex. 5 m ut?
 
Tack för allt ert engagemang i tråden!

Sjön är väldigt långgrund och vattennivån varierar kraftigt (sjunker undan) under sommaren. På våren när vattnet når strandlinjen är det knappt knähögt 5 m från strandkanten. I juli och augusti när vattnet sjunkit undan kan man gå ”torrskodd” i leran ca 20 meter ut från stranden innan vattnet börjar.
 
H Hållihatten skrev:
I juli och augusti när vattnet sjunkit undan kan man gå ”torrskodd” i leran ca 20 meter ut från stranden innan vattnet börjar.
Är det inte egentligen fel sjö att göra en badsjö av? Med tanke på bottenbeskaffning och vattendjup.
Låter naturligtvis trist när jag säger det, men fakta kommer man inte ifrån.

Mitt tips:
Bygg en lång brygga där ni kan gå ut och meta, ev. lägga nät, för att ta några gäddor och abborrar.
Och ordna en pool för bad inne på tomten.
 
  • Gilla
Mikael K. och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.