Hej! Vill dela med mig av erfarenheterna min jakt på kontrollansvarig för ett mindre fritidshus i Västmanland - Örebro eftersom det var så oerhörd skillnad i pris mellan de 15 KA jag kontaktade: 22500 - 7000 för exakt samma tjänst. Nästan alla hade fast pris och en en svarade att det inte spelade någon roll om det var en fullstor villa eller en stuga på 30m2. Grannen som också bygger fick liknande pris 10-25000 för identiska tjänster. M.a.o. kolla runt ordentligt före du bestämmer dig för en KA! Har andra liknande erfarenheter? Vi bygger i egen regi och har lång erfarenhet av byggande, så det känns generellt onödigt med extra kostnader och kontroller.
 
Detta är inget konstigt och man kan inte heller säga att någons pris var orimligt. Detta på grund av att det skiljer i omfattning på hur mycket jobb dom lägger ner.

Givetvis finns det undantag.
 
Kan tillägga att det finns ingen lista som säger detta ska KA göra i detalj. Så allt handlar om tolkning.
 
Hej! Ja det kan tyckas, men som jag har förstått kontrollerar de samma punkter i PBL, och det jag läst i PBL är inte så luddigt. Poängen är att det kan bli oproportionellt dyrt för en enklare byggnad om man inte kollar runt. Det verkar inte som alla KA tar hänsyn avgiftsmässigt till en liten enkel byggnad vs ett stort bygge där det är svårare att ha kontroll på att det blir rätt. Fritidshus har ju inte samma krav som ett permanentboende. Avgifterna från höger och vänster för ett litet enkelt bygge hopar sig ändå ganska rejält, och just proportionerna saknas oftast.
 
B
Precis samma erfarenheter i Skåne. Litet fritidshus om 45 km i egen regi.
Offerter på 7500-25000.

Mängden kontrollpunkter som krävs känns också rätt godtyckligt.
 
  • Gilla
Kimajo
  • Laddar…
En sak att ta med i beaktning är ju i vilken utsträckning en KA är tillgänglig för frågor och hjälp utöver punkterna i kontrollplanen. Vet av egen erfarenhet att vissa tror sig ha anlitat en konsulttjänst till fast pris och vill ha hjälp med allt från myndighetskontakter till tekniska lösningar under byggtiden.

Jag kostar 900kr/timme + moms som byggingenjör. Räknar man en halvdag för att upprätta kontrollplanen + tekniskt samråd, samt en halvdag för att samla ihop och kontrollera dokumentation och slutsamråd, då är kostnaden redan här 9000kr. Lägg till lite restid och ett par platsbesök så är det snart det dubbla.

Det finns ju givetvis de som tar lätta vägen och i princip bara är en signatur på ett papper, men min uppfattning är att man ofta får vad man betalar för.
 
Hej! Tack för svaren och inläggen. Jag förstår absolut att det kan vara skillnad mellan en noggrann och mindre noggrann KA, och att det nog kan betala sig om man annars skulle göra misstag i bygget. Det vi bygger är så pass okomplicerat och litet, så därför är priset det avgörande i vårt fall. Det är helt enkelt ett extra lager byråkrati från överförmyndarmyndigheten som vi helst sluppit. Regelverket är väldigt rigitt och det jag vänder mig emot är just att de flesta avgifter och kontroller är anpassade för större permanentboenden och inte fritidsboenden som byggs i egen regi. Jag håller koll på alla utgifter och det ska bli spännande/hårresande att se hur många procent av bygget som blir avgifter i slutändan.
 
Jag har för en tillbyggnad på 30 kvm fått ett pris på ca. 20 000 kr inkl moms i Stockholmsområdet för ett KA-uppdrag. I detta ingår alla platsbesök som kan tänkas.
Om man börjar räkna timmar det går åt att svara på mail, skriva dokument och platsbesök tycker jag det är helt rimligt.
 
Jag tycker att det låter som om du är KA själv, men som nämnts tidigare beror rimligheten på vad som byggs och om KA tillför något eller bara är en extrabyråkrat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.